שמותיו של הקב"ה והשם ה"אחד"
נכתב על ידי משה אהרון, 12/1/2023
בס"ד.
שמותיו של הקב"ה - והשם ה"אחד"
============================.
המקרא :
---------------
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-הָאֱלֹהִים, הִנֵּה אָנֹכִי בָא אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתִּי לָהֶם, אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיכֶם שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם; וְאָמְרוּ-לִי מַה-שְּׁמוֹ, מָה אֹמַר אֲלֵהֶם. יד וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-מֹשֶׁה, אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה; וַיֹּאמֶר, כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, אֶהְיֶה, שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם.
שאלת המפתח
--------------------.
מדוע חשוב שמו של הקב"ה ומדוע חשיבות זו מחייבת ריבוי בשמותיו של הקב"ה.
והנה דומה שהתשובה לשתי השאלות הנ"ל היא אחת.
בהיות ובניגוד ולהבדיל מהפסילים, המהות האלוקית אינה מוחשית והיא מופשטת שם האלוקות המשתנה תוחם ומחדד לאוזן האדם תוית או צדדים שונים באלוקות בהתאם לנסיבות המשתנות
בכל זמן נתון ואירוע משתנה מתבטאים צדדים שונים ומיוחדים של האלוקות ועל כן גם שם האלוקות הטבוע בהם ככותרת - משתנה כאמור בהתאם.
על רק האמור לכאורה ברור מדוע שם האלוקות שבבריאה הוא של כללי : "אלוהים" .
בהמשך ואט אט הופיע והשתכלל שם האלוקים כשם הוויה , סביב בריאת האדם וקדושת השבת .
ולעיתים אף בווריאציה מורכבת יחדיו של :
"ה' אלוהים".
בתווך הופיע גם השם "אל שדי".שוב כשם תווך משוכלל יותר ל"אלוהים". אך עדיין לא מגיע לכלל הדרגה הגבוהה יותר של שם הוויה.
והנה במיוחד בגאולת מצרים הדינאמיקה כאמור התבטאה יפה ובבירור .שבפתח פרשת "וארא" כאילו המהלך האלוקי עולה ומעלה הילוך :
מ"אל שדי" לשם הוויה.
והנה דבר מופלא כשמשה במעמד הסנה["סנה" חצי של סני"[האות "הא" חצי מהאות "י"] מבקש ליידע איזה שם אלוקים יתן להם לבני ישראל :
הקב"ה לוקח את שם ההוויה ומפרק אותו לחלקיו בבחינת לשון הווה שבכל עתיד :
"אהיה אשר אהיה".
כלומר השגחה אלוקית צמודה :
בין אם תתבטא ותלבש לבוש של רע.
או לבוש של טוב [בעיני העם]
המילה : "אשר" היא מילת המעבר בין "אהיה" הרע - הראשון ל"אהיה" הטוב -השני.
שוב כלומר השגחה מוחלטת בטוב וברע ולעתיד של נצח ובכל פעם בהוויה של שם הוויה של ההווה כביטוי למיודיות הרלוונטית.
ועל מנת שעניין זה יובן פרקטית מצמצם הקב"ה את שמו אך ל"אהיה" אחד [השני] שיש בו כאמור מן החיוב של ה"אשר" - המצביע כאמור על הטוב.
כלומר אמור להם לבני ישראל "אהיה" שלחני להבטיח
השגחה אלוקית צמודה לכל מפעל גאולת מצרים וירושת הארץ.
והנה לעתיד לבוא עת תעלומת ה"דמות" האלוקית תתפוגג בהתקיים ומלאה הארץ דעה את ה' ....
ישובו כל שמותיו של הקב"ה להיותם שאחד שנאמר
"ביום ההוא יהא ה' אחד ושמו אחד"
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)