פרשנות אונקלוס - פרשת מקץ
פרשנות אונקלוס - פרשת מקץ
בראשית מא,ב: עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת, יְפוֹת מַרְאֶה, וּבְרִיאֹת
בָּשָׂר: אונקלוס: ופטימן. תה"ת: מפוטמות.
אונקלוס מפרש שפיטום הוא בריאות.
בראשית מא,לד: וְיַפְקֵד פְּקִדִים עַל-הָאָרֶץ; וְחִמֵּשׁ
אֶת-אֶרֶץ מִצְרַיִם, בְּשֶׁבַע שְׁנֵי הַשָּׂבָע: אונקלוס: ויזרז. תה"ת: וישקוד בזריזות (ובחריצות
שיאצרו את היבולים). מכאן שחשוב לעשות דברים בזריזות, כמו פעולות צבא, לחמש
בתחמושת.
בראשית מא,מג: וַיִּקְרְאוּ לְפָנָיו, אַבְרֵךְ: אונקלוס: ואכריזו קדומוהי דין אבא למלכא.
תה"ת: והכריזו לפניו זה האב והיועץ והמדריך למלך. אונקלוס מלמדנו שתפקיד אב
הוא להדריך ולייעץ לבנו.
בראשית מב,ז: וַיַּכִּרֵם; וַיִּתְנַכֵּר אֲלֵיהֶם וַיְדַבֵּר
אִתָּם קָשׁוֹת: אונקלוס: וחשיב מה דמליל להון.
תה"ת: וחשב איך שידבר אליהם. אונקלוס מפרש 'התנכר' – תכנן איך לעשות.
בראשית מג,טז: כִּי אִתִּי יֹאכְלוּ הָאֲנָשִׁים בַּצָּהֳרָיִם: אונקלוס: בשירותא.
תה"ת: בסעודה הראשונה, לבצוע פת ולהתחיל בסעודה. נראה שהסעודה בצהרים הייתה
טקס עוצמתי, המצריך שירות. גם בפסוק כ"ה מפרש אונקלוס צהרים – שירותא: וַיָּכִינוּ, אֶת-הַמִּנְחָה,
עַד-בּוֹא יוֹסֵף, בַּצָּהֳרָיִם.
בראשית מג,לא: וַיִּרְחַץ פָּנָיו, וַיֵּצֵא; וַיִּתְאַפַּק: אונקלוס: ואיתחסין. תה"ת: והתחזק (והבליג).
אונקלוס למדנו כלל גדול, שאיפוק והבלגה – זה עוצמה וחוזק.
שבת שלום, שבת של אורות חנוכה וראש
חודש, בריאות, זריזות, חינוך, חישוב דרך, הבלגה, אורן.