בס"ד.
יוסף שאהב את אביו ואחיו וחרד להם כל ימיו מה עשה הוא מיד כשעלה לגדולה.
============================================================.
וַיִּקְרָ֨א פַרְעֹ֣ה שֵׁם־יוֹסֵף֮ צָֽפְנַ֣ת פַּעְנֵחַ֒ וַיִּתֶּן־ל֣וֹ אֶת־אָֽסְנַ֗ת בַּת־פּ֥וֹטִי פֶ֛רַע כֹּהֵ֥ן אֹ֖ן לְאִשָּׁ֑ה וַיֵּצֵ֥א יוֹסֵ֖ף עַל־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃ בראשית מא, מווְיוֹסֵף֙ בֶּן־שְׁלֹשִׁ֣ים שָׁנָ֔ה בְּעׇמְד֕וֹ לִפְנֵ֖י פַּרְעֹ֣ה מֶֽלֶךְ־מִצְרָ֑יִם וַיֵּצֵ֤א יוֹסֵף֙ מִלִּפְנֵ֣י פַרְעֹ֔ה וַֽיַּעֲבֹ֖ר בְּכׇל־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃
הנה אם כן , משעלה יוסף לגדולה במצרים מיד כשנישא לאוסנת בת פוטי פרע כהן און ,נאות פרעה לשחררו למשימת חייו לעלות בחשאי מחופש לארץ כנען להיווכח ולהירגע כי אביו חי וכי גם אחיו בטוב הוא.
התורה לא סיפרה סיפור זה משום שלדידה של התורה זה כל כך ברור ומובן שאין צורך לסטות משדרת העלילה .
כך או כך ,התורה השאירה בידינו רמז ברור ומובהק העולה משני הציטוטים אשר לעיל .
שמחד נכתב ש"יוסף יצא על ארץ מצרים". ומאידך : " שעבר בכל ארץ מצרים".
מדוע כפילות שכזו ובלשון מעט שונה בשוני מכוון
אלא, שההבדל ברור :
קודם שעבר יוסף בכל ארץ מצרים לצורך קיום משימתו הוא מיד כאמור עם נישואיו לאוסנת "יצא על מצרים".
כלומר יצא מחוץ למצרים לארץ כנען.
עלה הוא מיד אפוף חרדה ליידע לוודא קודם לכל : שאביו חי.
יצא בחשאי [כאמור בידיעת פרעה , שיוסף סיפר לפרעה קורותיו בהמשך לדבריו : "גנוב גונבתי מארץ העיברים"]. יותר מזה יוסף הוסיף ושתל בין אחיו "מודיע" כבר אז בארץ כנען.
מה שמכונה : "מליץ" שמחד "ניהל" את אחיו [המליץ להם...] ומאידך דיווח ליוסף ועדכן אותו על מצב אביו ואחיו.
זו גם הסיבה שהיה ביד יוסף העוז לדרוש הבאת בנימין על אף שהאחים ניסו לשכנע כי יכול שיהיה בכך חלילה אסון לאביו.
בלי הצעד כאמור,יוסף לא יכל להמשיך לתפקד.
ויותר מזה אם לא היה עושה כן היה נחשב יוסף לפושע בעיני עצמו וגם בעיני כל המתבונן בסיפור זה של יוסף ואחיו במיוחד בכל אותה מסכת מטישה של "התעללות חינוכית" שהעביר את אחיו וגם את אביו
והאמת קשה עלי להאמין שיש משהו שיפקפק בסיפור עלום זה .
הנה אם כן . סיכומם של הדברים :
מיד כשמינה פרעה את יוסף. יוסף התנה עם פרעה שיאפשר לו קודם לעלות ולראות מרחוק את אביו להיות רגוע כי חי הוא וכי אחיו גם הוא בטוב. שאם לא כן טען יוסף : כי נפשית יתקשה
ולא יוכל להתרכז במשימותיו
פרעה שחשש שיוסף ינטוש ,התנה זאת קודם בנישואיו של יוסף. קודם לקיום צעד זה של יצאה חשאית לכנען .
ולכן כמצוטט לעיל במקרא הראשון הסמיכה התורה בין נישואיו לאוסנת שיזם דווקא פרעה - ליצאתו כאמור של יוסף :
"על מצרים" .
משה אהרון