chiddush logo

שבע ברכות - שֹׂ֣בַע שְׂ֭מָחוֹת אֶת־פָּנֶ֑יךָ

נכתב על ידי משה אהרון, 22/12/2022

בס"ד.

 שבע ברכות - שֹׂ֣בַע שְׂ֭מָחוֹת אֶת־פָּנֶ֑יך
==============================.
 שמא פרעה שבפרשת השבוע :
 צדיק היה  שעסק בשידוכי יוסף
 הוסיף ושינה שמו  משם של פרט לשם של ייעוד.
 ואף הוסיף והשלים  : נתן לו אישה.
 והכל בטרם : 
"יצא יוסף על ארץ מצרים" .
 
אמש זכיתי להשתתף בסעודת שבע ברכות לחתן ולכלה סעודה קדושה ומרגשת .
 ואלה הדברים 
 שהתלבטתי לאומרם אך נמעתי מסיבותי האישיות שלי 
  ועתה הם תוססים בי ולא מניחים. תובעים את חיותם בהוצאתם לאור:

 אין יודעים כי בהתקיים סעודת שבע ברכות  של חתן וכלה בשבעת ימי המשתה.
 מתקיים לא רק "שובע" אכילה של שובע להנאה שבקדושה
אלא גם קיום : " "את פניך" .
שהשכינה מזמינה עצמה לכל שבע הברכות
  להיות נוכחת ופועלת ,,,,,.
. אם כן מה הם סודם של שבע הברכות  .
 נדמה לי שהרעיון המרכזי  הוא בניין עולם ושמחת עולם . 
לכן גם היין שבברכה הראשונה משמש כאן בתפקיד חשוב  וכפול . 
שהיין כיין הוא מקור של שמחה וגילגול כ"גפן" ששברכה . 
יש גם את סמל האישה בבחינת :"אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך".
 ברכה ראשונה זו  היא גם ברכת היום הראשון לבריאה של :"ויהי אור". שאין אור לעולם בלוא  חופה וקידושין של האיש והאישה בדרך לקיומו של העולם בפריה ורבייה..
 חיפשתי במקרא מקור שאולי ייענה  על יסודן ומהותן של שבע הברכות  .
 ותמיד ריצדו מול עיניי מילות הפסוק  :  
וַיְבָ֤רֶךְ אֱלֹהִים֙ אֶת־י֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֔י וַיְקַדֵּ֖שׁ אֹת֑וֹ כִּ֣י ב֤וֹ שָׁבַת֙ מִכׇּל־מְלַאכְתּ֔וֹ אֲשֶׁר־בָּרָ֥א אֱלֹהִ֖ים לַעֲשֽׂוֹת׃ פ
 
אין יום השבת ללא ששת ימי המעשה וברכתו של היום השביעי הייתה בבחינת "שבע ברכות" צירוף של כל  הברכות  כולן ברכה של כל יום ויום של הבריאה.
 שרק בשבע הברכות מתעלה לפיסגתה הקדושה .
 והברכה והקדושה צועדות יחדיו אל מיזוגן וייעודן.
 הנה כי כן, כאן כמדומה  החיבור הסגולי  בין שבע ברכות הבריאה כאמור  לכל בריאה חדשה וקטנטנה של האדם  בבניית ביית ובחיבור בין האיש לאישה בקידושין.
 גם לא בכדי הסייפא של הפסוק המצוטט לעיל היא :"אשר ברא אלוהים לעשות "  ואין לך עשייה של האדם שהיא כאמור בבחינת הבריאה  אלא הקידושין שבין האיש לאישה.
כאמור בדרך לברכה  של פרייה ורבייה .
 כמדומני שסוד זה של ה"שבע" - שבע הברכות היה בידיעתו של יעקב לכן ביקש "לעבוד" באישה : "שבע שנים" שבע שנים של שינון  חזור ושנו  על משמעות  הזיווג..... 
להיותו ראוי ביותר להקים את בית ישראל
 אגב גם מוסד השבועה - שבועה באלוהים, דומה קשור לעניין זה של שבע ברכות הבריאה .
מי המבקש להישבע באלוהים מבקש למעשה להיאחז  בהתגלמות האלוהים בשבע ברכות הבריאה.
 והנה שבע הברכות אינן רק נחלת היום הראשון בטקס החופה והקידושין  אלא גם בשבעת ימי המשתה משל לקיים גם :
" שבעת ימים תאכלו מצות" 
 אל תקרי מצות [כלחם עוני] אלא מצוות ממש .
 שבסעודת שבע ברכות מקיימים גם הזיווג שבין אכילה לכל המצוות  כאמור.
 והנה לסיום. דומה, כך גילגולם של שבע הברכות המסמלות כאמור שלמות קדושה של כל ימי הבריאה בדרך לשמחת עולם.
 בחופה והקידושין  ניצת האור.
 אור הזיקוקין שבחיבור המקודש בין האיש והאישה.
  והוא מלווה בברכה על היין שהוא סמל כפול כאמור :
 של השמחה וברכה על ה"גפן" .
 גפן המסמלת כמור את יחודה של האישה וייעודה בבחינת : 
"אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך".
 וכך מתגלגלות הברכות בין קיומו של העולם ובין השמחה שנולדת מכך עד לברכה השביעית  של שמחת עולם של המנוחה והנחלה של  היום "השביעי".
 והנה מה נפלא שדווקא שבע הברכות  של יום השבת והיום השביעי
 של ימי המשתה  הן הכי אהובות על ידי הקב"ה שנרמז כך מהפסוק : 
 "שבעת ימים תאכל מצות [כאמור במובן של מצוות ] וביום השביעי 
 חג לה' ". 
שבימים אלה [יום השבת והיום השביעי של ימי שבע הברכות ] יוצא הזוג הטרי  מצוייד בכל ברכות הבריאה :  לקיום - ולשמחה.
 לבנות עולם ואדם.
 
ברכות חמות לזוג .
שמטעמי רשות שלא נטלתי .
אינני מציין את שמם.
 
משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה