chiddush logo

לעשות חסד עם דמותו של לוט

נכתב על ידי משה אהרון, 13/11/2022

בס"ד.


 לעשות חסד עם דמותו של לוט
==============================.

המקראות :
------------------
1.  וַיִּבְחַר־ל֣וֹ ל֗וֹט אֵ֚ת כׇּל־כִּכַּ֣ר הַיַּרְדֵּ֔ן וַיִּסַּ֥ע ל֖וֹט מִקֶּ֑דֶם וַיִּפָּ֣רְד֔וּ אִ֖ישׁ מֵעַ֥ל אָחִֽיו׃

2.   וַיְהִ֗י בְּשַׁחֵ֤ת אֱלֹהִים֙ אֶת־עָרֵ֣י הַכִּכָּ֔ר וַיִּזְכֹּ֥ר אֱלֹהִ֖ים אֶת־אַבְרָהָ֑ם וַיְשַׁלַּ֤ח אֶת־לוֹט֙ מִתּ֣וֹךְ הַהֲפֵכָ֔ה בַּהֲפֹךְ֙ אֶת־הֶ֣עָרִ֔ים אֲשֶׁר־יָשַׁ֥ב בָּהֵ֖ן לֽוֹט

הדברים :
-----------------
 גורלו של לוט לא שפר יותר מגורלו של נח .שגם לגביו חל התהליך הדוקטרינרי שבשביל להעצים יותר את אור השמש מליטים את אור הלבנה.
 עד כי בניגוד לנח לגבי לוט המדרש אף הפליג יותר וייחס לו מרידה בה' ונטישת אברהם אביו מאמצו
 וכל כך בגלל צמד המילים : "ויסע מקדם" [המקרא הראשון].
 על שתי המילים המצוטטות לעיל העמיסו את המסקנה הקשה והמפליגה כמאמר המדרש  :
 
"ויסע לוט -  הסיע עצמו מקדמונו של עולם אמר אי אפשי לא באברהם ולא באלוקיו".

 אז כך באמת צריך לסכם את דמותו של לוט, כמי שמרד במיטיביו גם בקב"ה שהשפיע עליו עושר וגם באברהם שהיה לו כאב.
 ואם כך יש אין ספור תמיהות לאמור :
 מדוע היה צריך לטרוח כל כך הרבה .
כולל המלאכים בשביל להציל אדם שכזה. למה גם אברהם סיכן נפשו בעבורו להצילו משוביו.
 ואיך זה מסתדר עם הביטוי "בחמלת ה' עליו" שאחזוהו בידו והוליכוהו המלאכים.
 ובכלל  מאדם אשר כזה צריכה הייתה רות לצאת -סבתו של משיח ה'.
 
יש גם שנפלו בפרשנות  שגויה נוספת שכשנאמר [במקרא השני]
 כי הצלת לוט באה מפאת זכרון ה' את אברהם.
 אז גם במילים אלה מוצאים מי שמוצאים כביכול הוכחה כי לוט ניצל לא גם בזכות עצמו - אלא בזכות אברהם בלבד.
 
אז כאן המקום לנסות ולהציע לכם פרשנות שונה לשני המקראות  הנ"ל  :

מקרא ראשון
-------------------
שימו לב לרישא לוט בוחר את כל כיכר הירדן דהיינו חבל ארץ שלם שבו מספר ערים והנה בבואו לנסוע לשם בעצה אחת עם אברהם בחר בדרך היותר בטוחה יחסית לאגף ולבוא לכיכר מקדם כלומר ממזרח לכן נאמר בהמשך לרישא : "ויסע מקדם" הערה טכנית לרמז שהבחירה גם הייתה בה לכתחילה סכנה.
 "קדם". אם כן לפי עניות דעתינו- איננה מילה המצביעה על מה שמיוחס לקב"ה.

מקרא שני
-------------------
  המילים : " ויזכור אלוהים את אברהם" כבסיס או עילה להצלת לוט  אינם זכרון רחוק של זכויותיו של אברהם להטיב עימו בגינן בהצלת לוט  . 
לא לא כך יש לפרש.
 אלא שכביכול הקב"ה נזכר בויכוח עם אברהם ומה שמשתמע ממנו. - הצלת צדיקים כפרטים ככל שישנם כאלה
 שהרי איך הסתיים הויכוח שאין די עשרה אנשים צדיקים בסדום כדי להצילם כולם ודוק - ככלל.
 ואז מה נותר נותר שאין זכות לכלל - ככלל.
 אך עדיין יש זכות לצדיקים כפרטים להצלה זה לב ליבו של הויכוח לעניין סדום שהשופט כל הארץ יעשה משפט .
ואם יש צדיקים בסדום הפחותים מעשרה כי אז אין הצלה כוללת לכלל. אך וודאי שיש הצלה פרטנית של כל צדיק וצדיק. 
אז המילים "זכרון את אברהם" משמעותם זכרון של דרמת הויכוח והמסקנה העולה ממנו שבכל מקרה יש להציל פרטים צדיקים .
ולוט ענה על הפרמטר הזה וההוכחות :
הכנסת אורחים שעלתה עשרת מונים על זו של אברהם
 שהייתה כרוכה לא במאץ וכאבים אלא תוך נכוות לסיכון חייו
 וחיי בנותיו .
 
אז אחיי אהוביי אורם של אבותינו לא יועם בכלום אם נשיב ולו במשהו את כבודם האבוד של הדמויות האחרות בתנ"ך.
 ששמש היא שמש  גם ללא חיוורונה של הלבנה

פינת 
"הכלישעה"
----------------------------
לשמש אין צורך
 לחכות לליילה וללבנה 
 כדי להשתבח 
באורה
 

משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה