chiddush logo

טהרת הדיבור

נכתב על ידי DL2000, 25/12/2013

 מתוך שיחתו של הגאון רבי שמשון פינקוס 

 
גם במצרים דיברו אבותינו בלשון הקודש, ואין זה רק שדיברו 
בשפת היהודים, אלא שמרו על צורתה המיוחדת, שדיבורם היה 
טהור ללא ניבול פה, וכמו שמפרש הרמב"ם מפני מה נקראת 
לשון הקודש? מפני שאין בה מילים לדברים שיפה להם 
 הצניעות, אלא רק דיבור נקי .
ינמצייינו למדים שאם עולים על לשון האדם מילים וביטויים 
שאינם נקיים – אין זו לשון הקודש, לא זו השפה עליה שמרו 
 אבותינו ושבזכותה נגאלו ממצרים .
ובאמת חידוש מיוחד הוא ששמרו על טהרת הלשון במצרים, 
ארץ בה עניני הצניעות היו פרוצים לגמרי, הרי זו זכות מיוחדת 
ומפני כך נגאלו . גם בזמננו , בעולם המודרני , שגדרי הצניעות 
פרוצים בו כל כך , ענין מיוחד לשמור על טהרת הדיבור , ובזה 
 תלויה הצלחתנו !
טהרת הדיבור אינה רק בחלק של גסות בוני ול הפה, גם אנשים 
שלא תעלה על דל שפתם מילה מגונה צריכים להזהר מביטויים 
חריפים, אפילו בעת כעס על רשעים , כשצריך לדבר בגנותם ,
 שזה מותר ולפעמים גם מצוה , צריך שפה צחה ונקיה .
"""כל עמל האדם לפיהו" - """ משל לחבית של יין משובח שיש לה 
, ברז אם יש לכלוך על פי הברז ואפילו מעט, כל היין שיצא משם 
יתלכלך ואי אפשר יהיה לשתותו כלל .

וכן האדם, אפילו הוא מלא וגדוש בתורה ויראת שמים, אם פיו 
מוכתם בניוול פה, אפילו מעט, כל התורה והתפילות היוצאים 
ממנו מתלכלכים ואינם שווים, נורא ואיום! פרט כה קטן שאם 
לא שמים אליו לב בכוחו לקלקל כל כך הרבה !
 
וכן להיפך, ,,, אם על פי הברז נסוך טעם טוב , או מרחו עליו בושם 
אפילו אם החבית מלאה במים פשוטים , בעוברם דרך הברז 
מתמתקים ומתבשמים. כך בני אדם שנסו ך על פי הם חן ועדינות 
הלשון, כל דיבורי הם ואפילו בעניני העולם מתבשמים ויוצא 
מהם קידוש ה ! ' ("תפארת שמשון וארא " )

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה