chiddush logo

תשובה וגאולה

נכתב על ידי טל סייג, 6/11/2013

 תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צ"ז עמוד ב': "רבי אליעזר אומר: אם ישראל עושים תשובה - נגאלים, ואם לאו - אין נגאלים."

רש"י מסכת סנהדרין דף צ"ח עמוד א': "כי למועד מועדים - אלמא יש קץ בדבר."

 

מכאן למדים שיש חומרה בדברי רבי אליעזר שעד שלא נעשית תשובה שכמו שקורא לה המהרש"א בפרושו שם כתשובה רצונית לא תבוא שום גאולה ויש חומרה בדברי רבי יהושוע שלא משנה מה יעשה בעולם יש קץ קבוע לדבר שלפניו לא תבוא שום גאולה, וידוע בפירוש על הפסוק ורוח אלוקים מרחפת על פני המים שרצה השם לתת את ניהולו של העולם לרוחו של משיח רק שהייתה חמורה מידי על העולם לפיכך מסר את ניהול העולם לצדיקים ורבי יהושוע ורבי אליעזר הם שני חומרות שהיו גלומות בשורשם במשיח שגם צריך תשובה רצונית לפני ביאת הגאולה וגם יש עת מדויקת לדבר וככה באמת צריכה לבוא הגאולה תשובה רצונית בזמן המתאים ואחריו ביאת הגאולה בזמן המיועד לה, ובשביל זה צריכים כללות הדורות של עם ישראל להכווין את השעה ואת הדור שבו יש לדרוש תשובה רצונית כדי שלא יצאו מאוכזבים אחרי שעשו תשובה רצונית ולא באה הגאולה אלה לעשות תשובה רצונית קצת קודם הזמן המיועד ולמרק עברות ולבוא עם מצוות לזמן המיועד מלכתחילה לגאולה בזמנה.

 

וזה מה שאנחנו רואים כיום שמתחילים עם התשובה הרצונית על דעת שכללות דורות ישראל יודעים להכווין את השעה שייפול הסתיימות עבודת התשובה ממש ערב הזמן של גאולה בזמנה במהרה בימנו אמן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה