chiddush logo

באר מרים - וסלע מרים (2 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי משה אהרון, 9/7/2024

 בס"ד.


באר מרים וסלע מרים .
--------------------------------

 פרשת מי מריבה או מדוייק יותר, פרשת הוצאת המים מהסלע .
לכאורה תמוהה
,  להלן חלק מהשאלות :
-   מדובר על "סלע" בהא הידיעה לאמור : "הסלע". 
הנה אם כן היה זה וודאי סלע מוכר וידוע לכל. והכתוב סתם עניין זה......
-   אם הציווי היה לדבר אל הסלע . מה היה אותו הדיבור ומה היה תוכנו .
-   כיצד זה נכשלו משה ואהרון וכדי העונש הכי כבד האפשרי .
-   מדוע ההכאה על הסלע ביטאה אי אמונה וכדי שלא להקדיש שם שמיים.

והנה מונח לפניכם,הסיפור האפשרי ,שיש בו אולי ליתן מענה 
לשאלות או התמיהות הנ"ל.

 מרים מתה ונקברה בדיונות המדבר . בני ישראל לא יכלו לשאת את העובדה כי קברה 
 לא יהא ברור ומצויין בציון ראוי .לפיכך ,עמלו קשה לגלגל על קברה סלע כבד .
כציון עלי קבר  - ועליו נכתבו שבחי מרים 
 וגם על בארה השופע מים .
 והיו אף בני ישראל באים לפקוד הקבר ולהתפלל שם בעיקר על המים ..
 כאמור בני ישראל החלו פוקדים הסלע וכדי פולחן מסוכן ,והכל בניגוד גמור
לפרשה הקודמת של "פרה אדומה" שבה נשלל ביותר מרמז כל פולחן המתים .......
 
והנה משה הטעון מאד מעניין זה, כשנאמר לו לדבר אל הסלע ,הכה על הסלע על מנת להפגין כי בסלע ובקבר אין כל סגולות .
 משל לא נתן משה קרדיט לקב"ה כי בחשבונו : המענה של הדיבור לסלע, דווקא עדיף .
עדיף ועשרת מונים על "הרווח" כאמור של מעשה הכאת הסלע .
שמה ביקש הקב"ה להראות דווקא בדיבור אל הסלע
 שניים אלה :
 שסלע  כאבן ,טוב יותר מהעם - כבני אדם ,שכמדברים אליו בשם ה'  - הוא נשמע גם לעשות 
 ושנית המים שבאו מהסלע לא באו בגלל מרים הקבורה שם.
 אלא בגלל דיבורו של הקב"ה מפי משה ואהרון .
 
מעשה הכאה יכול היה להתפרש על ידי העם כדרבון  והמשך לתפילותיו של העם כאמור על ציון הקבר.
 והקב"ה הרי מדקדק ומאד מאד עם צדיקים ונחשב לו למשה וגם לאהרון מעשה זה:
 כאי אמונה ולא סתם אי אמונה אלא אותה שמשמיטה העיקר : 
לקדש שם שמיים לעיני בני ישראל .

 העונש הכבד של אי כניסה לארץ  נובע אם כן,מאופי הכישלון החמור שבמקום אחר אף מכונה :
"מעילה"...... [על אשר מעלתם בי....""מעלתם"  : גם שביקשתם להיות מעלי לשנות דבריי]
 שמי שהתקשה לדבר פעם אחת  עם סלע במדבר , יתקשה לדבר עם הרבה סלעים בארץ נושבת ומיוחדת - כארץ ישראל ......
 שארץ ישראל זקוקה  למנהיגים  שמטותיהם סמליים אך בידם . ופיהם הוא שמכלכל את הנהגתם 
 לקדש שם שמיים תדיר לעיני בני ישראל .
 שהמטה ההנהגה בארץ ישראל ,רחוק מלהיות סתם עץ - כקרש, אלא הוא חי להניב פרחים ציצים ושקדים 
 בארץ ישראל מטה ההנהגה חי ונושם כמו כל אחד מנטיעותיה של הארץ 
 
משה אהרון .

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (2)
משה אהרון (14/7/2024)
בס"ד.
תימוכין נוסף:
קראו בבקשה שוב את הרשימה שלעיל והתעמקו בסיפר שיר הבאר שבהמשך הפרשה לאמור :
וּמִשָּׁם, בְּאֵרָה: הִוא הַבְּאֵר, אֲשֶׁר אָמַר יְהוָה לְמֹשֶׁה, אֱסֹף אֶת-הָעָם, וְאֶתְּנָה לָהֶם מָיִם. {ס} יז אָז יָשִׁיר יִשְׂרָאֵל, אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת: עֲלִי בְאֵר, עֱנוּ-לָהּ. יח בְּאֵר חֲפָרוּהָ שָׂרִים, כָּרוּהָ נְדִיבֵי הָעָם, בִּמְחֹקֵק, בְּמִשְׁעֲנֹתָם; וּמִמִּדְבָּר, מַתָּנָה

זה לא נשמע לכם כמהדורה מתוקנת לכשלון של המיים מהסלע .
שהפעם הקב"ה, מבקש להשקות את העם הוא עצמו
ובמכשיר הכי טבעי של "באר" .
ולא בכדי קרויה : "בארה"
בתוספת האות "הא" של שם הוויה.
והם בני ישראל בשלהם מייחסים אותה:
"לשרים" ונדיבי עם".
והעצוב ביותר הוא שבשירת הבאר הלזו, נעדר משה השר.
שמשה שלקה במי מריבה ,לא יכול היה להצטרף לשירת הבאר ......
משה אהרון (11/7/2024)
בס"ד.
לעמנואל חדד היקר.
הסיפור שחשפתי הוא בעיני האפשרי ביותר.
וכיצד תטיב לדעת זאת ?
כשתקרא גם את יתר רשימותיי בעניין פרה אדומה ואזי תחוש אולי שיתכן שהסיפור שסיפרתי הוא עוד פיסת אמת חשובה ובעלת תועלת - כתוספת ליריעה אחת שלמה
אזיי גם אולי תדע כי שהסיפור שהנחתי הוא עוד פיסת לגו בתמונת לגו גדולה .
כך או כך , יש שאלות ששאלתי .
אדרבא התאמץ אתה או מי להשיב עליהן אחרת ונשמח לשמוע . אמיתה של תורה זועקת לצאת לאור. ולפעמים האמת היא פקעת אחת של זיקוקים.......
רק פחדנים נרתעים מלנסות להעמיק....

זאת ועוד קביעתך כי החשיפה שחשפתי "מיותרת" משום שלדידך אם סתמה התורה אזי הניסתרות אינן מעניינינו .
אין לך דבר שגוי מזה .
התורה בנויה כיהלום שכל דור מלטש בה אורות חדשים עד שייתקיים בנו האור החדש , השלם והמלא .
בבחינת :
ומלאה הארץ דעה את ה'.
ולבסוף דבריך עוררו בי רצון לכתוב בעניין רשימה
(להמשך התגובה לחץ כאן )