chiddush logo

דבר תורה לפרשת חוקת- עצה בפרשה

נכתב על ידי עצה בפרשה, 16/6/2013

 בס"ד                                                                                                          ו'    בתמוז     התשע"ג

                 אור - לי - בפרשה - חוקת

" זאת חֻקַּת התורה אשר צִוָּה ה' לאמר דבר אל בני ישראל ויקחו אליך פרה אדמה תמימה אשר אין

    בה מום אשר לא עלה עליה עֹל "(יט, ב)

 

ואיתא בספר החינוך שזו מצוות עשה, שנצטוו ישראל לשרוף פרה אדומה כדי שיהיה אפרה מוכן למי

שיצטרך אליה, ומטהרת מטומאת מת וכן צריך שתהיה בת ארבע שנים או בת שלש, ואם הייתה זקנה,

כשרה. ועוד שתהא תמימה באדמימות ואסור שיהיו בה שתי שערות שחורות ושלא יעלה עליה עול ר"ל

ואפילו אם הניח עליה אדם את בגדו, פסולה(מצווה שצז). היו לוקחים את אפר הפרה האדומה ומערבבים

אותו עם מים חיים ומזים את מי החטאת על הטמאים ביום השלישי וביום השביעי כדי להיטהר, אך עיקר

הקושי בהבנה הוא שהעוסקים במלאכה היו נטמאים! ועל זה אמר החכם באדם - שלמה המלך ע"ה:

"אחכמה - והיא רחוקה ממני"(קהלת ז).

 

ופירש רש"י ז"ל: 'זאת חקת התורה' לפי שהשטן ואומות העולם מונין את ישראל לומר מה המצווה הזאת?

ומה טעם יש בה? לפיכך כתב בה חוקה גזירה היא מלפני ואין לך רשות להרהר אחריה. וצריך לדעת, שיש

מצוות שהם חוקים שלא תמיד נבין את טעמם, וגם אם ננסה לא נצליח, כי ככה רצה הבורא יתברך שלא

הכול יהיה גלוי וידוע לפנינו, ואף ע"פ כן נקיים זאת החוקה היינו חוק - ה' ולא יעבור! וגם אם יבואו ויתריסו

נגדכם אויבים מבית ומחוץ, מה שלצערנו הרב קורה היום מאי פעם, ויאמרו מה לכם עם החוקים האלו ומה

יועילו לכם בעת צרה היא ליעקב, לא ניבהל מסברתם ולא כאלף כמותם! אלא הפך הדבר היינו זאת חוקת

התורה תהיה חקוקה בלבנו חזק שהיא גזירה מאת ה', כי בזאת תלויה טהרתנו מאבי אבות הטומאה

שנגרמה מעטיו של נחש.

 

לאחר חטא העגל הסתלקה השכינה מעם ישראל. ומשה רבינו ע"ה הפיל תחנונים לפני ה' יתברך ולבסוף

נתרצה ביום הכיפורים ומייד נצטוו עם ישראל לעשות את המשכן עד שסיימו את המלאכה שנאמר "ותכל

כל עבודת משכן אוהל מועד" וגו'(שמות לט, לב), ופירשו חז"ל שהיה זה בכ"ה בכסלו. אומנם, רק בא' בניסן

שהוקם המשכן נאמרה מצווה זו של פרה אדומה (גיטין ס:). והדבר תמוה למה חיכה עד חנוכת המשכן שהרי

נשאל קודם לכן כמובא במדרש שהגיע לפרשת אמור אל הכוהנים וגו', אמר משה לפניו: רבש"ע אם נטמא

הכהן, במה תהא טהרתו? לא השיבו וכו', כיוון שהגיע לפרשת פרה אדומה, אמר לו הקב"ה למשה: אותה

מידה שאמרתי לך אמור אל הכוהנים, ואמרת לי, אם נטמא, במה תהא כפרתו, ולא השיבותיך, זו היא

כפרתו, ולקחו לטמא מעפר שריפת החטאת וגו'(תנחומא ו. מד"ר יט, ד).

 

וננסה לבאר את הדברים אבל נקדים ונסביר את הפסוק(תהילים יב): "אמרות ה' אמרות טהורות כסף צרוף

בעליל לארץ, מזוקק שבעתיים", הפירוש הוא כמו שהכסף מזוקק כמה וכמה פעמים עד שהוא נקי וטהור

כך גם הקב"ה לפני  שאומר דבריו מזקק אותם כמה פעמים כדי שכל אמרה ואמרה תהיה טהורה וצרופה

לעד. ועל פסוק זה דרשו חז"ל במדרש אגדה: תינוקות שהיו בימי דוד עד שלא טעמו טעם חטא היו יודעין

לדרוש את התורה מ"ט פנים טמא ומ"ט פנים טהור, והיה דוד המלך מתפלל עליהם רבש"ע ראה כמה

תורתך ברורה ומזוקקת שבעתיים - שמור אותם בלבם.

 

והנה ידוע שבמעמד הר סיני כלומר בעת מתן תורה פסקה זוהמת הנחש הקדמוני אך חזרה אליהם לאחר

שטעמו טעם חטא העגל. וייתכן שע"י כך ירדו חזרה למדרגה שהיו שיצאו ממצרים היינו מ"ט שערי טומאה.

על כן, היה צריכים לעבור זיקוק נוסף שהוא בחינה מה שעברו ביציאת מצרים כלומר שהמתינו מ"ט יום עד

לקבלת התורה. וזה בחינת 'מזוקק שבעתיים' כי לא יספיק בלבד אמרותיו של הקב"ה שיהיו טהורות אלא

צריך גם שהמקבלים אמרותיו צריכים לעבור זיקוק על מנת להיטהר בשביל שהתורה תשכון בלבם שוב.     

 

וכעת, צא ובדוק ויאירו עיניך, כי ה' אור לי דבר מפליא והוא שמאותו זמן שסיימו את המלאכה בכ"ה בכסלו,

ועד א' בניסן שצוו על פרה אדומה והתכפר להם עוון העגל, כמו שדרשו חז"ל תבוא פרה ותכפר על מעשה

העגל(מד"ר יט, ח), ובו ביום חזרה שכינתו לגלות מלכותו, שנאמר(שמות מ, לד): "וכבוד ה' מלא את המשכן",

תמצא ב' פעמיים מ"ט ימים בהפלגה של ב' או ג' ימים בין הדיבור למעשה היינו בהכנת הכלים ומשיחת

הכהן. ונראה שזה בשביל שיעברו זיקוק כפול בחינת 'מזוקק שבעתיים' כנ"ל לכל צד היינו מ"ט ימים כנגד

מ"ט פנים טמא ועוד מ"ט ימים כנגד מ"ט פנים טהור וע"י כך תחזור להם הבחינה של תינוקות שלא טעמו

טעם חטא וידעו לדרוש את התורה מ"ט פעמים לכל צד כנ"ל, שהרי לא יספיק מ"ט ימים בלבד כבעבר, כי

כבר ניתנה להם התורה וע"י כך התורה תהיה להם ברורה ומזוקקת שבעתיים ותישמר בלבם ללא כל

הרהור ופסול חס ושלום.

 

וייתכן שזה אחד הטעמים שלא צוו על פרה אדומה לפני למרות שסיימו את מלאכת המשכן בכ"ה בכסלו

אלא המתינו עד א' בניסן שבו נאמרה פרשה אדומה. כי בזו העת דייקא יושלם הזיקוק שבעתיים לכל צד

כנ"ל ויהי אפשר להשלים את טהרתם ע"י פרה האדומה כי יש בה בחינת מ"ט פנים כמו שדרשו חז"ל

בפרשה פרה שיש בה מז' ז': ז' פרות ז' שריפות ז' הזיות ז' כיבוסין ז' טמאים ז' טהורים ז' כוהנים וכו'

(מד"ר י"ט, ב). ובכך יטהרו את נפשם מכל הטומאות ובפרט מזוהמת הנחש כי תנוח עליהם רוח טהרה

בשלמות ויוכלו לחזור לדרוש את התורה שהיא משיבת נפש. ואמרו חז"ל שמיום שנצטוו ישראל במצווה

זו, נעשו תשע פרות אדומות, הראשונה עשה משה רבינו ע"ה שנייה עשה עזרא, ושבע פרות נוספות נעשו

מעזרא עד חורבן הבית השני, ועשירית יעשה המלך המשיח שיגאלנו במהרה בימינו אמן. ולמען האמת

יש עוד הרבה מה לומר בעניין אך קצרה היריעה, ה' יזכנו להשלים את אשר חקוק על לבנו.

           פינת העצה - מתורותיו של רבי נחמן מברסלב

 

ע"י שמתייגע בתורה עד שזוכה לידע אותהּ ולהבינהּ, ע"י זה הוא מרפא את נפשו, ומעלה אותהּ למקום

שורשהּ, וממתיק כל הדינים, והוא נוטע אילנא דחיי לעֵלא דכֹלא אסוָתָה; גם הוא מקיים ומחדש כל העולמות,

ומגלה כבודו יתברך בעולם, שזה עיקר התכלית של כל עבודת האדם, כדי שיתגלה כבודו יתברך שמו

(סימן תורה, אות מט). 

                                                            "נר ה' נשמת אדם"

 מוקדש, לע"נ מור-זקני מסעוד עמר בן תמו ז"ל, נלב"ע בי"ד במרחשוון התשע"א, תנצב"ה

           ולע"נ מרת-סבתי רחל אילוז בת עישה ע"ה, נלב"ע בא' באדר התשס"ז, תנצב"ה

                      ולע"נ מור-דודי אהרן(אילוז)שקד בן רחל ז"ל, נלב"ע בב' בכסלו התשנ"א, תנצב"ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע