chiddush logo

יום הרת עולם ,להפטרת ראש השנה לע"נ יעקב בן רבקה ז"ל

נכתב על ידי izik28, 23/9/2022

 בסד 

ד"ת להפטרת ראש השנה  התשפ"ג  לע"נ יעקב  בן רבקה ז"ל 
 יום הרת עולם 
---------------------------------------------------------------------------------
בהפטרת א של ראש השנה  אנו קוראים על חנה אשת שמואל הכמהה לילד  ועל  העידוד  שבעלה אלקנה מעודד אותה, בסוף ההפטרה מופיעה ברכתה, "  ותתפלל חנה ותאמר עלץ לבי ביהוה רמה קרני ביהוה רחב פי על אויבי כי שמחתי בישועתך
אין קדוש כיהוה כי אין בלתך ואין צור כאלהינו
אל תרבו תדברו גבהה גבהה יצא עתק מפיכם כי אל דעות יהוה ולא [ולו] נתכנו עללות"
בהפטרת ב של ראש השנה אנו קוריאם פ"ס מוכר על רחל אמנו המביע ניגוד גמור לפ"ס זה "   כה אמר יהוה קול ברמה נשמע נהי בכי תמרורים רחל מבכה על בניה מאנה להנחם על בניה כי איננו" ,
פירוש הפ"ס הראשון לפי   המלבים"  "ותתפלל חנה". בט' פסוקים הראשונים סדרה שבחו של מקום, ועקר תפלתה הוא הפסוק האחרון, וכמ"ש (ברכות לב א): "לעולם יסדר שבחו של מקום" ואח"כ יתפלל: "עלץ". תחלה "עלץ לבי" בעת הובטחה מפי עלי, אז שמח לבה ופניה לא היו לה עוד. ואח"ז "רמה קרני" בפועל, בעת ראתה שנתעברה. ואח"ז "רחב פי על אויבי", בעת ילדה זרע אנשים, שצרתה קפצה פיה: "כי שמחתי". ר"ל ועקר שמחתי לא היה בהתשועה לבד רק בבחינת המושיע, שהיה "בישועתך", בדרך נס ופלא, שע"י ניכר השגחתך המופלאת כי אתה הושעת: " , 
את הפ"ס מהפטרת היום השני מפרש מצודת דוד" כי איננו" - אין מי נשאר בארצם כי כולם גלו
"רחל מבכה" - הקול ההוא של רחל אמנו אשר מבכה על בניה שגלו לבין האומות
"מאנה" - ממאנת לקבל תנחומין על בניה
"קול ברמה נשמע" - הנה בשמי מרום נשמע קול והוא יללת בכי מר"
חנה מברכת את ה" על כך שנתן לה זרע של קיימא  הוא שמואל עליו  אומר הפ"ס" ויהי לתקפות הימים ותהר חנה ותלד בן ותקרא את שמו שמואל כי מיהוה שאלתיו"  רשי מפרש" לתקפות הימים" - מיעוט תקופות שתים מיעוט ימים שנים לששה חדשים ושני ימים מכאן היולדת לשבעה יולדת למקוטעים
"שמואל" - על שם אל ועל שם המעשה הוא נקרא כי ממנו שאלתיו" , השם שמואל הוא למעשה כשני שמות, שמו-אל – כלומר השם שלו הוא האל , או הוא שייך לאל  , חנה ידעה שהבן שניתן לה הוא מתנת אל  , מה שבא כתוצאה מתפילותיה הרבות מה שמראה שהתפילות לא הולכות ריקם  , הם שמורות מתחת כסא כבוד  ה"  וממתינות  לרגע הנכון לצאת לדרך , לעומת זה רחל  מבכה על מצאת בניה לגלות , על רחל אנו קואים בפ"ס ותרא רחל כי לא ילדה ליעקב ותקנא רחל באחתה ותאמר אל יעקב הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי  " ,מפרש הרמבן "  הבה לי בנים" - אמרו המפרשים (רש"י וראב"ע) שתתפלל עלי ואם אין מתה אנכי לשון רש"י שמי שאין לו בנים חשוב כמת והוא מדרש רבותינו (ב"ר עא ו) ואני תמה אם כן למה חרה אפו ולמה אמר התחת אלהים אנכי ושומע אל צדיקים ה' ומה שאמר אבא לא היו לו בנים אני יש לי בנים ממך מנע ממני לא מנע וכי הצדיקים אינן מתפללים בעד אחרים והנה אליהו ואלישע התפללו בעד נשים נכריות (מ"א יז כא ושם ב ד טז) ונראה שבשביל זה תפסוהו רבותינו אמרו בבראשית רבה (עא ז) אמר לו הקב"ה כך עונין את המעיקות חייך שבניך עתידין לעמוד לפני בנה ועל דרך הפשט אמרה רחל ליעקב שיתן לה בנים ובאמת דעתה לאמר שיתפלל עליה אבל שיתפלל עליה עד שיתן לה בנים על כל פנים ואם אין שתמית עצמה בצער דברה שלא כהוגן בקנאתה וחשבה כי באהבתו אותה יתענה יעקב וילבש שק ואפר ויתפלל עד שיהיו לה בנים שלא תמות בצערה ויחר אף יעקב שאין תפלת הצדיקים בידם שתשמע ותענה על כל פנים ובעבור שדברה דרך געגועי הנשים האהובות להפחידו במיתתה חרה אפו ולכך אמר לה שאינו במקום אלהים שיפקוד העקרות על כל פנים ואיננו חושש בדבר כי ממנה נמנע פרי הבטן ולא ממנו וזה ליסר אותה ולהכלימה והנה הצדקת בראותה שלא תוכל להסמך על תפלת יעקב שבה להתפלל על עצמה אל שומע צעקה וזהו וישמע אליה אלהים (להלן פסוק כב) ואולי נתקן על דעת רבותינו כי יעקב אי אפשר שלא נתפלל על אשתו האהובה כי עקרה היא אלא שלא נתקבלה תפלתו ובאה עתה רחל להתעולל עליו לאמר שיתן לה בנים על כל פנים בתפלתו כי לא נופל הוא מאביו שעשה כן ויחר אפו ואמר לה כי הדבר ביד אלהים ולא בידו ואביו נשמעה תפלתו שהוא צדיק ועתיד להיות לו זרע אבל היא נמנע ממנה פרי בטן ונכון הוא" , , תגובתו של יעקב כאומרת , מה את רוצה ממני? לי יש בנים הבעיה אצלך היא רוע לב , מן הראוי שיעקב יעודד אותה כאלקנה בעלה של חנה ולא  יוריד לה את המוטיבציה ,  על קברה של רחל  נאמר " " יש עדויות כבר מלפני אלף שנה על תפילה של יהודים בקבר רחל. כשהיהודים הוגלו מירושלים לבבל, הדרך עברה בבית לחם והגולים עצרו לתפילה ובכי על קברה של רחל אימנו. הנביא ירמיהו מתאר את בכיה של רחל לפני אלוקים על בני עמה ואת ההבטחה של אלוקים ש"ישובו בנים לגבולם" בחזרה " ראש  השנה ידוע בסגולותיו " המשפיע החסידי רבי אלימלך בידרמן חשף סגולה בדוקה, להיפקד בזרע של קיימא, בזיווג הגון, בפרנסה טובה ובכל העניינים: לומר פעמיים את כל ספר התהילים בליל א' דראש השנה.
הגר"א בידרמן חשף בשיעורו כי אחד מפוסקי הדור חשף בפניו כי לאחר 22 שנה שלא היו לו ילדים, הובאה לידיעתו סגולה זו על ידי אדם ששם לו את העיצה בתיבת הדואר, ואמר בליל א' דראש השנה פעמיים את ספר התהילים, ותוך תשעה חודשים וחצי בדיוק - זכה להפקד בבת אחת ויחידה."
ראש שהנה קרוי גם יום הרת עולם , " הרת מלשון הריון  המדרש מבוא הסבר "במסכת ראש השנה דף יא עמוד א
בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה. מנלן? אמר רבי אלעזר: אתיא "פקידה" "פקידה", אתיא "זכירה" "זכירה": כתיב ברחל: "ויזכר אלהים את רחל" (בראשית ל כב) וכתיב בחנה: "ויזכרה ה' " (שמואל א א), ואתיא "זכירה" "זכירה" מראש השנה, דכתיב: "שבתון זכרון תרועה" (ויקרא כג כד). "פקידה" "פקידה" – כתיב בחנה: "כי פקד ה' את חנה" (שמואל א ב כא), וכתיב בשרה: "וה' פקד את שרה" (בראשית כא א) "
יהי רצון שבעקבות כניסת שנת תשפ"ג היא שנת הקהל  , נפקד כולנו בשנה טובה ומתוקה ,שנת של בריאות ושמחה , פקידת כל אחד ועקרותו הוא בקלות , רק צריך לזכור לכבד את מקום מקדש מעט במהלך התפילות הארוכות  ונשמע את קול שופר החרות במהרה" שנה טובה וכתיבה וחתימה טובה! 

  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע