תגובה למאמר יפה של הרב בן נון על ראש השנה
מבלי לגרוע כהוא זה מתגובה אחת. [בשבחיו של המאמר]
יש מקום גם לומר כי הנחרצות של כב' הרב,
כאילו שהשנה אינה מסתיימת במה שמכונה :"ראש השנה" .
אלא בחג הסיכות , כדבריו בבחינת :"אחדות מלאה .
בהבנתי מסקנה חלוטה.
לעניות דעתי , אין הדבר כן.
ניתן גם להסביר הכתובים קצת אחרת.
בכלל, החיבור של "ראש" עם השנה ,כלעצמו תמוה משהו.
העובדה שהתורה בחרה שני כינויים אחרים ושונים :
"יום הזיכרון" ו"זכרון תרועה".
היא כשלעצמה,צריכה וחייבת לתת את הטון הרעיוני
אלא שהחיבור כאמור תוצר מחשבה רעיונית מכוונת של חז"ל .
לדמות את השנה ל"אדם". - לפחות בראש
וכשם שיש בראש האדם - מוח ונשמה.
מוח לזיכרון - לזכור הבורא והבריאה.
ונשמה ליתן רוח לאותה הבריאה.
וכך בראש השנה אנו חווים את ראשה של השנה
להשפיע מנקודת התחלה על כל השנה כולה :
זוכרים יום הרת עולם - כיום הזיכרון.
וזוכרים את הבורא כמלך
וזוכרים שופר של סיני שבו ניתנה
הנשמה לבריאה, בדמותה של התורה
בבחית "זכרון תרועה - זיכרון לשופר
של סיני.
זוכרים את המלך ומה שהוא ציווה
משה אהרון
----------------------------------------------------------------------------
מהנביא יחזקאל לדעתי ניתן להבין שהכינוי שנקט "ראש השנה" לאמור :
לבְּעֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה לְגָלוּתֵנוּ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ, בְּאַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה, אַחַר, אֲשֶׁר הֻכְּתָה הָעִיר--בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה, הָיְתָה עָלַי יַד-יְהוה:. הוא ליום אלא ליחדה אחרת
כלומר הביטוי "ראש השנה מכוון לכל החודש .
משל המשך למקרא : "ראש חודשים לחודשי השנה ".
ובבחינת כל החודש "ראש השנה הוא אלא שכנראה בכלל כיוון לחודש ניסן.
שהוא הוא ראש החודשים לחודשי השנה.
משה אהרון