chiddush logo

"אצבע אלוהים"

נכתב על ידי משה אהרון, 21/8/2022

 בס"ד.

 המושג "אצבע אלוהים" מצמצם את מעשיו של האלוהים לנישה ייחודית וספציפית  בעיקר לאצבע מתרה ,מאיימת או מענישה. לכך כיוונו החרטומים בהזהירם את פרעה לאמור :

וַיֹּאמְר֤וּ הַֽחַרְטֻמִּים֙ אֶל־פַּרְעֹ֔ה אֶצְבַּ֥ע אֱלֹהִ֖ים הִ֑וא וַיֶּחֱזַ֤ק לֵב־פַּרְעֹה֙ וְלֹֽא־שָׁמַ֣ע אֲלֵהֶ֔ם כַּאֲשֶׁ֖ר דִּבֶּ֥ר יְהוָֽה׃.
 
להבדיל גם האדם כשהוא משתמש באצבע הוא מצמצם עדצמו למיקוד מוגדר ומסויים. בין אם זה להצביע, או להורת או אפילו להתרות.
 והנה "אצבע אלוהים" חוזרת בתורה בלוחות הראשונים.
 שהדברות בלוחות הראשונים נכתבעו ב"אצבע אלוהים". 
ולכך משמעות אדירה.... ומובנים רבים . 
שלא בכדי נשתברו לוחות ראשונים על ידי משה, שהלוחות היו אבן מעשה אלוהים שפגיעתם ככזו [אבן אלוקית] ממוקדת ורעה מאד.
 וגם הכתב היה ב"אצבע אלוהים". - ממוקד וחורך
 אצבע של אש מתרה ומאיימת לחרוך את כל מי שיפר את הכתוב בלוחות .
 לפיכך קם משה ושיברם......
 משל אמר  ברית חורכת שכזו של מידת הדין ,איננו מסוגלים לעמוד בה .
 לפיכך השיבו ה' לבסוף : "פסול לך" - עשה לך לוחות "פסולים" נחותים יותר, שנגרעה מהם אותה האצבע המאיימת והמלקה  המשקפת את מידת הדין.
ואכן לוחות שניים לא נכתבו "באצבע אלוהים". 
נאמר בהם כתב בלבד.
 ואף יותר מזה כהשלמה, לוחות שניים נתנו בכפיפה אחת עם שלוש עשרה המידות.
  משל הכתוב בהם  [בשלוש עשרה המידות] בתחילתם פעמיים שם הוויה אחד למידת הדין והשני למידות החסד והרחמים.
 מין איזון מקודש עם עדיפות מסויימת למידת החסד ורחמים.
 כך גם לוחות שניים כשלמים נכנסו לארון, לסמל  את צימצומם ואת שונותם מלוחות ראשונים  .
משה אהרון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה