chiddush logo

לימוד תורה למתחילים

16/8/2022

 



*"היום בתניא"*
 יום ב' י"א מנחם אב
"אגרת הקדש" 
פרק ג' *"היום בתניא"*
  יום ב' י"ח מנחם אב
"אגרת הקדש" 
המשך פרק ה' (עמוד ק"ח)
שנה מעוברת
*החיות שבעולמות העליונים:*
כאמור לעיל, למרות שבאופן כללי, ריבוי העולמות והמדרגות באצילות בריאה יצירה ועשיה, מתהוים על ידי אותיות הדיבור שמקורם הוא ה' תתאה. בכל זאת, האור הנמשך ומתגלה בכל אחד מהם הוא שונה. וכמודגש בסוף הקטע (הרביעי) שלפנינו בשם תיקוני הזהר, שלעומת האור הנמשך באצילות בריאה ויצירה שהוא מהאותיות י'ה'ו', האור הנמשך בעשיה הוא מה' תתאה (הרי שבזה בולט ההבדל המהותי שבין עולם העשיה, לשלשת העולמות הגבוהים ממנו).
...
*השגת הנבראים באלוקות:*
מצב זה שבו גילויי האורות שהקב"ה השקיע בעולמות אינו שוה בהם. מוצא את ביטויו בהבדל שבאופן השגת הנבראים הנמצאים בעולמות השונים.
כך, שהמלאכים והנשמות וכל הנמצאים בעולמות אצילות בריאה ויצירה. בדרך כלל "כולם בעלי חכמה ודעת ויודעים את בוראם, מפני היות חיותם מפנימיות האותיות הנמשכות מבחינת חכמה עילאה".
ולעומת זה, ב"עולם הזה השפל" (עולם העשיה), שונה המצב: וכדוגמת בני אדם, שיש אדם שמסוגל לקלוט דברי חכמה, ויש אדם שמסוגל לקלוט רק "מילי דעלמא". הנה, כך גם "העולם הזה השפל עם הנבראים שבתוכו" הוא "קטן מהכיל ולסבול" את האור הפנימי המאיר בעולמות העליונים. אלא רק את ההארה וההשפעה שבחיצוניות הדיבור, הנקלטת בחומר ובגוף האותיות (שהוא הבל הדיבור העליון, ה' תתאה, כנ"ל).
להרחבת הבאור, הרבי באגרות קודש מוסיף: כי נכון שגם על נבראים שבעולם העשיה נאמר "שכל הכוכבים והגלגלים, כולם בעלי נפש ודעה והשכל הם, והם עומדים ומכירים את מי שאמר והיה העולם, וכל אחד ואחד לפי גדלו ומעלתו משבחים ומפארים ליוצרם כמו המלאכים..". הנה ברור, שהמדובר כאן בתפיסא שכלית אחרת, השונה במהותה מהתפיסא השכלית של המלאכים והנשמות שבעולמות העליונים.
.....
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. 
חדש! "היום בתניא" באמצעות המייל. להצטרפות נא לשלוח בקשה [email protected]
*הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. _הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב גרין ע"ה ומופץ על ידי בני משפחתו._
🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
שנה מעוברת
*הפתיח לאגרת ג':*
האיגרת נפתחת בפסוק "וילבש צדקה כשריון וכובע ישועה בראשו".
השריון הוא מלבוש (הבא להגן על הגוף ממכת חרב) העשוי טבעות טבעות מברזל, וכדי להקל על נקבי הטבעות יש עליהם קשקשים  (כעין קשקשי הדג). ו"כובע ישועות" הוא כלי המגן על הראש, כדוגמת כובע הנחושת המבואר במקומות אחרים.
לבוש השריון וכובע הישועה, מהווים משל להבנת מעלתה של הצדקה, כמבואר בהמשך האיגרת.
...
*בכל המצוות:*
בכל מצוה שהיהודי מקיים, נמשך "אור מקיף" מבחינת האור ה"סובב כל עלמין", לעשר הספירות (שהם בגדר של אור פנימי) שבעולמות "אצילות בריאה יצירה ועשיה" - שעם המשכה זו, נפעל  הענין של "יחוד הקב"ה ושכינתו".
ובנוסף לכך, מהארה דהארה מאור מקיף זה, נעשה לבוש לנר"נ (לנפש רוח ונשמה) של האדם, המאפשר לו *ליהנות מהגילויים שבגן עדן* (אבל לא כיום, שהרי "שכר מצוה בהאי עלמא ליכא").
...
*בצדקה ובגמילות חסדים:*
במעשה הצדקה הגשמי ובגמילות חסדים (שהם מהדברים שהאדם אוכל מפירותיהם בעולם הזה), יש מעלה נוספת (על הנפעל בשאר המצות).
שכן, בעקבות הצדקה שהיהודי עושה, נאמר על הקב"ה *"וילבש צדקה כשריון"* - שהקב"ה מתלבש בלבוש מיוחד, העשוי קשקשים על הנקבים המגינים שלא יכנס בהם החץ. *לבוש, שבו פועל הקב"ה את שתי ההמשכות הבאות:*
א. המשכה של אור ושפע הנמשכים למטה (דרך נקבי השריון).
ב. המשכה שבאה למנוע השלכות שליליות, כיניקת החיצונים למעלה. וכן כהגנה על האדם למטה מכל דבר רע  בגשמיות או ברוחניות  (המשכה שנמשלה לקשקשים המכסים על הנקבים  אשר בלבוש השריון).
......
*חבר  נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. 
חדש! "היום בתניא" באמצעות המייל. להצטרפות נא לשלוח בקשה [email protected]
*הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. _הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב גרין ע"ה ומופץ על ידי בני משפחתו._
🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*

*"היום בתניא"*
 יום ג' י"ב מנחם אב
"אגרת הקדש" 
המשך פרק ג' (עמוד 208) 
שנה מעוברת
*אך מי הוא הגורם":*
לעיל למדנו, שהנקבים והקשקשים של השריון, מבטאים שתי בחינות בהמשכת האור והשפע, הנמשך למטה מבחינת האור ה"סובב" שמתווסף ומתייחד בעשר הספירות.
"אך מי הוא הגורם" שהאור הנעלה הזה (שרק עשר הספירות הם ה"כלים" לקליטתו), יוכל להימשך ולרדת למטה לאדם עם עשית הצדקה וגמילות חסדים (כפירות שניתנים לו בשכרו בעולם הזה)?
מסביר רבנו, שהדבר נעוץ במהות "היחוד הנזכר לעיל" - שהאור העליון הנמשך בו, מהווה "תוספת הארה והשפעה מבחינת אור אין סוף המאציל ברוך הוא, ביתר שאת על ההארה וההשפעה שבתחילת (פעולת) האצילות וההשתלשלות".
...
*"וכובע ישועה בראשו":*
רבנו מוסיף, שראשית תוספת ההארה וההשפעה (שהיא מבחינת הכתר), "היא לראשית העשר ספירות" (שהיא בחינת החכמה).
וזוהי איפוא המשמעות של "וכובע ישועה בראשו" - וכמפורט במקומות אחרים, שה"כובע" רומז לבחינת הכתר ו"ראשו" לבחינת החכמה, ולבישת הכובע בראש רומזת להמשכה שהיא מהכתר אל החכמה.
...
*המשכת ש"ע נהורין:*
על פי הקבלה, בבחינה העליונה שב"כתר" ישנן ש"ע נהורין (שלש מאות ושבעים אורות). והפסוק "וכובע *ישועה* בראשו" אף רומז על כך, שירידת האור והשפע שמהכתר אל החכמה, הוא כפי שגילוי זה מתחלק לשלש מאות ושבעים האורות (הגבוהים שבכתר).
...
*גילוי אור הפנים העליונים:*
והנה, כשם שהכובע שהאדם שם בראשו מוסיף בהדרת הפנים. כך גם עם נתינת "כובע ישועה בראשו", בהימשך ש"ע האורות מהכתר אל החכמה, נעשה למעלה גילוי אור ה"פנים העליונים" כלפי היהודי - ועם מעשה הצדקה זוכים ל"יאר ה' פניו אליך", ול"יאר פניו אתנו סלה".
......
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. 
חדש! "היום בתניא" באמצעות המייל. להצטרפות נא לשלוח בקשה [email protected]
*הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. _הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב גרין ע"ה ומופץ על ידי בני משפחתו._
🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*


*"היום בתניא"*
 יום ד' י"ג מנחם אב
"אגרת הקדש" 
פרק ד'
שנה מעוברת
*הצדקה והגאולה הפרטית:*
"אין ישראל נגאלין אלא בצדקה" - ובאגרת ד' מבואר, שמאמר זה מדבר אודות הגאולה הפרטית של כל אחד בעבודת ה'. הגאולה שבה האדם פודה *את פנימיות לבו מידי החיצונים,* גאולה הנעשית על ידי הצדקה הכספית דוקא.
את המשאלה לגאולה זו, מביע גם הפסוק "לך אמר לבי בקשו *פני"* - שמשמעותו, "בקשו את פנימיות הלב".
...
*בחינות שונות של אהבה:*
לאחר דברי הפתיחה, מציג רבנו את שתי בחינות האהבה הבאות:
א. *האהבה שבחיצוניות הלב,* שאותה האדם מוליד עם התבוננותו (השכלית) בגדולת ה' אין סוף ברוך הוא.
ב. *אהבה שבפנימיות הלב,* הנמשכת מהארת החכמה (שלמעלה מהבינה והדעת) שבה מלובש אור ה' ממש - אהבה שהתגלותה אפשרית, רק לאחר קיום ההוראה של "ומלתם את ערלת לבבכם". עבודה, שבה הוא מסיר מעליו את כל התאוות (הגסות והדקות) שבהם הוא היה שקוע מעומק הלב, בפנימיות נפשו.
...
*אהבה פנימית גבוהה יותר:*
ישנה דרגה גבוהה יותר של אהבה פנימית, שהיא מ"עומקא דליבא מנקודה פנימית ממש".
אהבה פנימית זו, באופן כללי תהיה התגלותה בביאת המשיח, לאחר שיקוים הכתוב "ומל ה' אלקיך את לבבך".
אלא שגם כיום, ישנה האפשרות *שבדרך מתנה מלמעלה,* תתגלה אהבה זו באדם "לפי שעה בחיי שעה זו תפילה" - כאשר עם התגלותה, "כל ניצוץ פרטי מהשכינה שבנפש כל אחד מישראל, *יוצא מהגלות והשבייה"* הרוחניים שבהם האדם שרוי.
...
*בהקדמת הצדקה:*
לזכות במתנה עליונה זו של האהבה הפנימית (שבה האדם "פודה נפשו משחת" והוא מוציא את נקודת פנימיות לבבו מהגלות והשביה בידי ה"חיצונים"). יש להקדים תחילה את ה"אתערותא דלתתא", שבה הוא מסיר את ערלת הלב ואת הקליפה הגסה והדקה המכסות על בחינת נקודת פנימית לבו.
וזאת יעשה *"בצדקה בממונו שהוא חיותו"* - צדקה שבה הוא *"מפזר מיגיעו,* ונותן לה' בשמחה ובטוב לבב".
......
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. 
חדש! "היום בתניא" באמצעות המייל. להצטרפות נא לשלוח בקשה [email protected]
*הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. _הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב גרין ע"ה ומופץ על ידי בני משפחתו._
🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*

*"היום בתניא"* 
יום ה' י"ד מנחם אב
"אגרת הקדש" 
המשך פרק ד' (עמוד ק"ו)
שנה מעוברת
*"וזהו צדק לפניו יהלך":*
רמת הצדקה (באופן של פיזור) המבוארת לעיל, ומעלתה כמסייעת לגילוי האהבה הפנימית שמבחינת "יחידה", היא הצדקה אודותיה מדובר בפסוק (המובא בפתיח לאגרת) "צדק לפניו יהלך".
ה"צדק" שבפסוק מוסב על צדקה כספית שהאדם נותן מממונו. "לפניו" הוא מלשון פנימיות. ו"יהלך", בניין הפעיל, גורם הליכה לאחרים - והפסוק מביע, שעם הצדקה אותה האדם עושה, את פנימיותו (פנימיות ליבו) הוא מוליך לה'.
"ואחר כך ישים לדרך ה' פעמיו" - כל צעדיו בעבודת ה' יהיו חדורים באהבה גדולה זו (שהיא למעלה מטעם ודעת).
ורבנו מציין, שהעליה הנפעלת בתורה ובמצוות עם האהבה הפנימית הזו. היא למעלה למעלה ביתר שאת, מהעליה הנפעלת לתורה ולמצוות, כשקיומם הוא רק עם האהבה (השכלית) שבחיצוניות הלב.
...
*"וזהו פדה בשלום נפשי":*
לאורך הפרק למדנו, אודות פדית הנפש (ופנימיות הלב) מידי ה"חיצונים" על ידי הצדקה. ולסיום, מוסיף רבנו ומצין, שעל פדיה זו (מידי החיצונים) אומר הכתוב "פדה בשלום נפשי".
ו"פדה בשלום" - ופדיה זו, נעשית על ידי צדקה הנקראת (כמבוא בזהר בשם) "שלום" - על היותה עושה שלום בין ישראל לאביהם שבשמים (כפי שהדבר מתבטא בהוצאת הנפש מה"חיצונים").
...
*צדקת ארץ ישראל:*
מעלה זו של הצדקה המבוארת כאן, באה לידי ביטוי "בפרט, בצדקת ארץ ישראל" (הנעלית מכל צדקה אחרת).
כך, שאם כל צדקה בפיזור מביאה לפדה בשלום נפשי, הרי שענין זה נפעל באופן מיוחד ב"צדקת ארץ ישראל" "שהיא צדקת ה' ממש" (צדקה, שהיא לארץ שעליה נאמר: "תמיד עיני ה' אלקיך בה", "והיו עיני ולבי שם כל הימים").
......
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. 
חדש! "היום בתניא" באמצעות המייל. להצטרפות נא לשלוח בקשה [email protected]
*הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. _הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב גרין ע"ה ומופץ על ידי בני משפחתו._
🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*



*"היום בתניא"*
 יום ו' ט"ו מנחם אב
"אגרת הקדש" 
פרק ה' 
שנה מעוברת
*"ויעש דוד שם":*
בפתיחת אגרת ה', מציג רבנו את הפסוק "ויעש דוד שם" ואת פירוש הזהר המביע בקצרה את הקשר שבין מצוות הצדקה לעשית השם להקב"ה - ענין המבואר בהרחבה לאורך האגרת בדרך הקבלה.
לאחר משפטי הפתיחה, לפנינו תוספת הבהרה, שענין זה יובן עם הקדמת ההסבר לדברי חז"ל שאמרו על הפסוק "כי בי-ה הוי' צור עולמים", שהעולם הזה נברא באות ה' והעולם הבא באות י' - הקדמה המשתרעת לאורך ארבעת הקטעים הראשונים שבאגרת. ובהם נלמד בהרחבה אודות החיות אותה השקיע הקב"ה עם בריאת העולם בעולמות השונים, בגן עדן (העולם הבא), בעולמות העליונים "אצילות בריאה ויצירה", ובעולם הזה השפל.
...
*מיד לאחר הפתיחה נלמד:*
א. אודות *מהות האור המאיר בגן עדן,* ובו בא לידי ביטוי מה שאמרו רז"ל שבאות יו"ד נברא העולם הבא.
ב. כיצד "אבא יסד ברתא" - כיצד החכמה העליונה היא המקור *להתהוות עצם אותיות הדבור* המעבירות את האור והחיות לבחינות השונות של גן עדן.
...
*"עדן" ו"אבא יסד ברתא":*
רבנו מוסיף, כי החכמה העילאה שממנה נמשכה השפעת העונג לגן העדן, נקראת בשם "עדן" וכן נקראת "אבא יסד ברתא" (המבטאים שני ענינים):
בחינת *ה"עדן"* שבו נקראת החכמה העילאה, היא מבחינת *התענוג* העליון שעליו נאמר "עין לא ראתה" (=שהיא בחינת "קדמות השכל קודם שבא לכלל גילוי של הבנה והשגה", שמעט מזעיר ממנה נמשך בהבנה ובתענוג).
והנאמר בזוהר ש"אבא יסד ברתא", פירושו, שבחינת "אבא" (החכמה) היא היסוד להתגלות ה"ברתא", ה"בת", הרומזת לספירת ה"מלכות" המביעה את דבר ה' - הווה אומר, שבחינת *החכמה* היא *השורש והמקור* להתהוות גוף ועצם האותיות שבדבר ה', שבהם ועל ידם נמשך בפועל הגילוי מ"חכמה עילאה" לגן העדן שבעולמות בריאה ויצירה.
ונציין, כי מאופן התהוות האותיות באדם (שאינם מתהווים במוצאות הפה), מסביר רבנו ב"פירוש" ארוך ומפורט את אופן התהוות האותיות שלמעלה, בדבר ה'.
......
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. 
חדש! "היום בתניא" באמצעות המייל. להצטרפות נא לשלוח בקשה [email protected]
*הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. _הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב גרין ע"ה ומופץ על ידי בני משפחתו._
🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*


*תשורה לשבת*
⛳⛳⛳⛳⛳
מסכת אבות מרכזת בתוכה הוראות נפלאות של חכמי התלמוד, המדריכות את האדם למידות טובות ברמה גבוהה של " מדת החסידות" ו"לפנים משורת הדין".
הספר "פרקי אבות עם מילי דחסידותא" של הרב יקותיאל גרין משלב באופן נפלא פרשנות בסיסית, דברי הגות ומחשבה, ומעיינות החסידות יחדיו.
‐------------------------------
*אבות פרק ג משנה יז*
"רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה אוֹמֵר: אִם אֵין תּוֹרָה, אֵין דֶּרֶךְ אֶרֶץ. אִם אֵין דֶּרֶךְ אֶרֶץ, אֵין תּוֹרָה. אִם אֵין חָכְמָה, אֵין יִרְאָה. אִם אֵין יִרְאָה, אֵין חָכְמָה. אִם אֵין בִּינָה, אֵין דָעַת. אִם אֵין דַעַת, אֵין בִּינָה. אִם אֵין קֶמַח, אֵין תּוֹרָה. אִם אֵין תּוֹרָה, אֵין קֶמַח.
הוּא הָיָה אוֹמֵר: כָּל שֶׁחָכְמָתוֹ מְרֻבָּה מִמַּעֲשָׂיו, לְמָה הוּא דּוֹמֶה, לְאִילָן שֶׁעֲנָפָיו מְרֻבִּין וְשָׁרָשָׁיו מֻעָטִין, וְהָרוּחַ בָּאָה וְעוֹקַרְתּוֹ וְהוֹפְכְתוֹ עַל פָּנָיו, שֶׁנֶּאֱמַר (ירמיה, יז), וְהָיָה כְּעַרְעָר בָּעֲרָבָה וְלֹא יִרְאֶה כִּי יָבוֹא טוֹב וְשָׁכַן חֲרֵרִים בַּמִּדְבָּר אֶרֶץ מְלֵחָה וְלֹא תֵשֵׁב.
אֲבָל כָּל שֶׁמַּעֲשָׂיו מְרֻבִּין מֵחָכְמָתוֹ, לְמָה הוּא דּוֹמֶה, לְאִילָן שֶׁעֲנָפָיו מֻעָטִין וְשָׁרָשָׁיו מְרֻבִּין, שֶׁאֲפִלּוּ כָּל הָרוּחוֹת שֶׁבָּעוֹלָם בָּאוֹת וְנוֹשְׁבוֹת בּוֹ אֵין מִזִּיזִין אוֹתוֹ מִמְּקוֹמוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (שם), וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל מַיִם וְעַל יוּבָל יִשְׁלַח שָׁרָשָׁיו וְלֹא יִרְאֶה כִּי יָבֹא חֹם, וְהָיָה עָלֵהוּ רַעֲנָן, וּבִשְׁנַת בַּצֹּרֶת לֹא יִדְאָג, וְלֹא יָמִישׁ מֵעֲשׂוֹת פֶּרִי".

*השרשים והשפעתם על הענפים*
העץ וענפיו נראים וגלויים ואילו השרשים מכוסים ונעלמים.
טיבו של העץ וחוסנו תלוי דוקא בשרשיו. ככל ששרשיו (הנעלמים) יתפשטו יותר, לאורך, לרוחב ולעומק, כן העץ (הגלוי) יהיה חזק יותר. אף רוח לא תזיז אותו ממקומו, עלהו יהיה רענן וכן לא ימיש מעשות פרי.
ככל שיחזק האדם את שרשיו הרוחניים, את עבודתו הרוחנית הקשורה בשרשו. ישפיע הדבר לטובה על כחותיו הגלויים.
על "ענפיו"- "עליו" ו"פירותיו".
(פרקי אבות עם מילי דחסידותא הרב יקותיאל גרין ג,יז)

*"היום בתניא"*
  יום א' י"ז מנחם אב
"אגרת הקדש" 
המשך פרק ה' (עמוד ק"ח)
שנה מעוברת

*"אך ביאור הענין":*
לכאורה צריך להבין, הרי מלבד גן עדן (העולם הבא) שנברא באות י', הרי כל העולמות וההיכלות גם העליונים נבראו באות ה', ולמה הדגישו חז"ל בדבריהם על העולם הזה דווקא שהוא נברא באות ה'?
נזכיר שבאותיות ישנן שתי בחינות, גוף האותיות והאור הנמשך על ידם.
והנה, בנוגע למה שאמרו חז"ל שבאות י' נברא העולם הבא, מהמבואר לעיל עולה, שאימרה זו מתייחסת לשתי הבחינות הללו שבאותיות, ששניהם נמשכים מהאות י'.
ואם כן ברור, שגם העולמות העליונים וגם עולם העשיה, שונים במהותם מהגילוי שבגן עדן. אבל צריך איפה להבין, במה שונים העולמות העליונים מהעולם הזה, שחיות שניהם נמשכה מהאות ה'?
...
*המיוחד בעולם העשיה:*
רבנו מדגיש, *שהאור הנמשך* בעולמות העליונים ובהיכלות שבאצילות בריאה ויצירה (אף שהוא נמשך על ידי האותיות שגופם הוא מבחינת ה' תתאה), הנה, "הוא *מפנימיות האותיות* הנמשכות מחכמה עילאה".
ולעומת זה, בעולם העשיה, לא רק גוף האותיות הוא מה' תתאה, אלא גם האור הנמשך בהם הוא מבחינת ה' תתאה (כנאמר "ה' תתאה מכננת בעשיה").
ולכן, *דוקא על עולם העשיה,* שגם התהוותו בפועל היא על ידי גוף וחומר האותיות מה' תתאה, וגם האור הנמשך בו הוא מה' תתאה (המשכה שהיא אופינית לעולם הזה בלבד), עליו אמרו רז"ל "שעולם הזה (הוא אשר) נברא בה'".
......
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. 
חדש! "היום בתניא" באמצעות המייל. להצטרפות נא לשלוח בקשה [email protected]
*הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. _הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של הרב גרין ע"ה ומופץ על ידי בני משפחתו._
🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*




יו"ר נכי צה"ל, שרון נחשוני הסיפור אמיתי לחלוטין , כותב שורות אלו שוחח איתו והכול אמת ויציב: 

https://www.hidabroot.org/video/63213


סרטון על חווית מוות קליני:

https://m.youtube.com/watch?v=WH_9KVg-Qog



חיים שאחרי החיים:

https://mobile.arachim.org/?MediaID=1599

ספרי המהפך של הרב זמיר כהן מומלצים לקריאה:

https://www.hidabroot.org/magazine/category/11209




קבוצת ווצאפ הרב יוסף צבי בן פורת בנושאים מגוונים 

https://chat.whatsapp.com/Cq2T3veI5dZ7henol8EHmx

סוף שבוע וסדנאות בארגון ערכים בבתי מלון במחירים מיוחדים , סדנאות חשיבה, גיבוש ועוד. הסמינרים מיועדים למגזר הכללי , בנושאים מגוונים ובתכנים שונים כגון: חיזוק הקשרים במשפחה, כלים למציאת בן זוג ובת זוג על פי תורת הקבלה, הסדנאות מתאימות למשפחות (יש ביבי סיטר לקטנים), לחיילים , לחיילות , רווקים , רווקות, אווירה טובה מאוד - מאוד מומלץ :

 https://mobile.arachim.org/?EventsListCategory=2



אם תרצה לחוות שבת בישיבה , הנך מוזמן לנסות חוויה רוחנית

https://www.hybp.co.il/%D7%90%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%97-%D7%91%D7%A9%D7%91%D7%AA/







יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ, אהיה אשר אהיה, אדון הכול היה הווה ויהיה, ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין, חוקר כליות ולב ומשלם לאדם כמעשיו וכפרי מעלליו החפץ בחסד, בקדושה ובטהרה ובזיכוי הרבים, שזכות התורה הקדושה וזכות זיכוי הרבים תעמוד לעילוי נשמת אבי שמעון בן אברהם ומרים אשר נלקח לבית עולמו ב י תמוז התשפ"ב, ישמרהו אל שדי ויצלהו מחיבוט הקבר ומכף הקלע ודינה של גיהנם ומכל גלגולי נשמות בן בדומם , בן בצומח בן בחי ובן במדבר ומכל צער יגן בעדו ותהא נשמתו צרורה בצרור החיים ויזכה להיות בגן עדן עם נשמות הצדיקים והחסידים ויזכה לחזות בנועם יי ולבקר בהיכלו ויקוים בו נַ֭פְשׁוֹ בְּט֣וֹב תָּלִ֑ין וְ֝זַרְע֗וֹ
יִ֣ירַשׁ אָֽרֶץ וכן: וְנָחֲךָ יי
תָּמִיד וְהִשְׂבִּיעַ בְּצַחְצָחוֹת נַפְשֶׁךָ וְעַצְמֹתֶיךָ יַחֲלִיץ וְהָיִיתָ כְּגַן רָוֶה וּכְמוֹצָא
מַיִם אֲשֶׁר לֹא־יְכַזְּבוּ מֵימָיו,יִחְיוּ מֵתֶיךָ נְבֵלָתִי יְקוּמוּן הָקִיצוּ וְרַנְּנוּ שֹׁכְנֵי עָפָר  כִּי טַל אוֹרֹת טַלֶּךָ וָאָרֶץ
רְפָאִים תַּפִּיל:
















להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע