chiddush logo

שמואל בזכות אלקנה

נכתב על ידי יניב, 15/8/2022

 

'כיוצא בדבר אתה אומר "ויהי איש אחד מן הרמתים צופים מהר אפרים ושמו אלקנה” (ש״א א,א). אלקנה היה עולה לשילה ארבעה פעמים בשנה, שלושה מן התורה ואחת שקיבל עליו הוא בנדבה. שנאמר: "ועלה האיש ההוא מעירו מימים ימימה להשתחוות ולזבוח לה׳ צבאו'ת בשילה" וגו׳ (שם פס׳ ג). עלה אלקנה ואשתו ובניו ובני ביתו ואחיו ואחיותיו וכל קרוביו היו עולים עמו, ואמר להם: לימדו דרך עבודה מן הכנענים ומן העכו״ם שעשו דרך עבודה לעבודה זרה שלהם, אף על פי שהם הבל וריק – קל וחומר שאתם צריכים לעשות דרך עבודה ולעלות לפני ארון ברית ה׳ שהוא א'ל חי וקיים בריך שמיה לעלם ולעלמי עלמיא. ואמר להם: שיעלו כולם עמו. וכשעולים עמו בדרך היו לנים ברחובה של עיר, והיו מתקבצים האנשים לבד והנשים לבד. שכן האיש היה מדבר עם האיש, והאשה עם האשה, וגדול עם הקטן. והיתה המדינה מרגשת, והיו שואלים להם: להיכן תלכו? ואומרים להם: לבית האלוקים שבשילה שמשם תצא תורה ומעשים טובים, ואתם למה לא תבואו עמנו ונלך ביחד? מיד עיניהם משגרות דמעות, ואומרים להם: נעלה עמכם. וכן אמר להם עוד הפעם עד שעלו עמו לשנה הבאה חמישה בתים, ולשנה האחרת עלו עמו עשרה בתים. ולשנה האחרת הרגישו כולם שצריך לעלות והיו עולים עמו כמו שישים בתים. ובדרך שהיה עולה שנה זו אינו עולה לשנה האחרת, עד שהיו כל ישראל עולים – והיה אלקנה מכריע את כל ישראל לכף זכות. וחינך אותם במצוות וזכו רבים על ידו. הקב״ה שהוא בוחן לבות וכליות, אמר לאלקנה: אתה הכרעת את ישראל לכף זכות וחינכת אותם במצוות וזכו רבים על ידך, חייך אני אוציא ממך בן שיכריע את כל ישראל לכף זכות ויחנך אותם במצוות ויזכו רבים על ידו. הא למדת בשכר מעשה אלקנה – שמואל' וכו'. (תנא דבי אליהו רבא,ח). בפשטות זה בא לומר שבזכות שחינך וזיכה את ישראל במצוות, זכה שיצא ממנו בן שיחנך ויזכה את הרבים, כמעשיו; שהאבא מזכה ומשפיע במעשיו להמשך שבצאצאיו. אולם נראה שיש בכך גם עומק, שכיון שמזכה לבניו, שפועל בעולם דברים שממשיכים גם בזרעו, אז יש למצוא עוד דברים שמתגלים בשמואל מכח המעשה הזה של אלקנה אביו, שלכן דווקא שמואל הוא שיצא ממנו (ולא נביאים וחכמים אחרים). אלקנה פעל ע"י משפחתו שיעלו בנ"י למשכן שילה, שהמקום יתמלא באנשים שיבואו לשם. דבר זה מייחד את שמואל, שאמו נדרה: “ותדר נדר ותאמר ה' צבאו'ת אם ראה תראה בעני אמתך וזכרתני ולא תשכח את אמתך ונתתה לאמתך זרע אנשים ונתתיו לה' כל ימי חייו" וגו' (ש"א א,יא), וכך אכן עשתה: "ותעלהו עמה כאשר גמלתו בפרים שלשה ואיפה אחת קמח ונבל יין ותבאהו בית ה' שלו והנער נער" וגו' (שם, כד). הרי ששמואל נשאר במשכן שילה, כעין מה שאלקנה עשה – שפעל שיהיו אנשים במשכן שילה; וזה נעשה ע"י אמו כדי שיצא ממנה זרע כמשפחה, וממילא זהו כמו שאלקנה עלה עם כל משפחתו כדי לפעול לעליה למשכן שילה. גם תחילת נבואתו הייתה בשכבו במשכן בשילה: “ושמואל שכב בהיכל ה' אשר שם ארון אלקים. ויקרא ה' אל שמואל ויאמר הנני" וגו' (שם ג,ד) כעין שאלקנה ישן בדרכים כדי להעלות למשכן שילה, וזה במקום הארון כמו שאלקנה אמר לקרוביו: 'צריכים לעשות דרך עבודה ולעלות לפני ארון ברית ה׳'. בנוסף, להבדיל ממקודם שדבר ה' היה נדיר, עכשיו אצל שמואל החלה הנבואה להתגלות לו: “ויסף ה' להראה בשלה כי נגלה ה' אל שמואל בשלו בדבר ה'” (שם, כא), שנאמר שנראה אליו, כמו שאלקנה היה עולה להראות לפני ה', וגרם כך גם לאחרים. גם בתחילת נבואתו של שמואל הוא רץ לעלי ג' פעמים, עד שעלי הבין שזה נבואה ואמר לו מה לעשות; כך שנבואתו החלה כנבואה ממשית בפעם הרביעית, כעין שאלקנה היה עולה ארבעה פעמים בשנה למשכן. מעבר לכך שמואל היה היסוד למקדש, שהוא לימד את דוד: 'ר' ירמיה בשם ר' שמואל בר רב יצחק: מגילה שמסר שמואל לדוד ניתנה להידרש, מה טעמא? (דברי הימים א כח) "הכל בכתב" זו המסורת, "מיד ה'” זו רוח הקדש, "עלי השכיל" מיכן שניתנה להידרש' (יר' מגילה א,א). ובפירוט נאמר ברש”י: '"הכל בכתב" – פתרון הכל בכתב: סדר לו סכום משקל ומשקל של כל כלי וכלי, שמואל הרואה. "כל מלאכות התבנית" – תבנית הבית חכמני והשכילני, כמו תבנית אורך ורוחב וגובה, והכל דרש שמואל מן התורה ברוח הקודש. כמו ששנינו: הר הבית היה חמש מאות אמה על חמש מאות אמה. דרש אורך החצר מאה באמה ורוחב חמשים בחמשים חמשים פעמים חמשים הם כ"ה מאות נ"ל חתכם לחמש רצועות, להיות חמש מאות על חמש מאות ... והכל דרש שמואל ברוח הקודש, ולמד לדוד כן' (רש"י; דה"י א כח,יט). כמו שאביו אלקנה פעל לתפארתו של משכן שילה (שיבואו אנשים כראוי לו), כך גם שמואל פעל לבניין המקדש כראוי (ובכלל קשור למקדש שהוא כמשכן). שמואל גם המליך את דוד (ושאול), שמלוכה בישראל זה גילוי של מלכות ה' בעולם: “וישב שלמה על כסא ה' למלך תחת דויד אביו" וגו' (דה"י א כט,כג), ומלכות ה' מתגלה במשכן ובמקדש, שלכן נקראת ירושלים "כסא ה'” (ירמיהו ג,יז). בזכות אלקנה שפעל שבנ"י יבואו למשכן – לכסא ה', זכה שבנו שמואל יפעל למלכות שזהו כסא ה' שמתגלה ע"י מלוכה על בנ”י.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע