chiddush logo

מדוע נתלה שר האופים?

נכתב על ידי ilan sendowski, 25/7/2022

פרעה קצף על שר המשקים ושר האופים, ושם אותם בכלא (בראשית מ א-ב).

חז"ל ניסו לטעון שבמשקה המלך היה זבוב, ובמאפה היתה אבן, וזאת סיבת הכעס ועונש מוות לשר האופים, כי האבן סיכנה והכאיבה יותר.

 

בהיפוך, היו שטענו ששר המשקים חטאו גדול יותר, כי אי אפשר לראות את האבן במאפה, אולם שר המשקים נכשל שלא הסתכל במשקה בזמן הגשתו, ולכן גדולת יוסף שראה שפרעה ישפוט הפוך מההגיון.

 

שני השרים נשלחו לכלא ביחד, ולא סביר ששני אירועים, שכל אחד לחוד הוא בעל סבירות נמוכה ביותר וכמעט אפסית, יקרו באותה ארוחה. מסקנה: סיפור הזבוב והאבן לא נראים אפשריים. יותר סביר ששני השרים עשו דבר אחד ביחד שגרם לפרעה לכעוס עליהם. לכן שר המשקים מודה שגם הוא היה אחראי במידה מסוימת לעבירה שגרמה למותו של שר האופים, בדבריו פרעה: "את חטאי אני מזכיר היום" (מא ט)

 

מהמשך הסיפור, אנו לומדים עובדה חשובה, שכל אחד מהשרים חלם חלום בתחום המקצוע שלו. חלומו של שר המשקים נראה טוב: גפן צומחת, מניבה אשכולות ענבים עסיסיים, שר המשקים סוחט את האשכול הטרי (עם האבק והחרקים) לכוס פרעה, ופרעה מקבל את הכוס בידו (מ יא). (זה מראה שהשר לא חשב שנקיון חשוב לפרעה.) החלום הוא חלום טוב. אין בו דבר רע אחד, אולם בכל זאת שר המשקים היה זועף (מ ו). חלומו של שר האופים היה רע. מדובר במאפה לפרעה שציפור אוכלת מעל ראשו (מ יז). ניתן להבין ששר האופים הבין שחלומו אינו טוב, (ולכן סרב בהתחלה לספר ליוסף) ושר המשקים, שהיה חלש אופי, נכנע והפך את חלומו הטוב לרע. מכל זה ניתן להבין ששר האופים שלט בשר המשקים, והוא היה המנהיג של המעשה שהרגיז את פרעה.

 

אנסה להעלות הסבר למותו של שר האופים שיתאים לעובדות:

נאמר שהישמעאלים הובילו לנכבדי מצרים "נכאת וצרי ולט" (לט כה), ו'נכאת' היו תבלינים, חלקם חריפים. (ייתכן שיוסף חשף את השרים לאוכל חריף, בהיותו מנהל הבית של פוטיפר שר הטבחים.) ייתכן ששר האופים אפה עוגה מטובלת ביין וחריף, ובמחשבה יצירתית: אם 'מעט' זה טוב, אז 'יותר' זה יותר טוב, הוא שם הרבה חריף. ביחד, שני השרים הגישו לפרעה מאפה ושתיה. פרעה טעם ונבהל שרוצים להרוג אותו. סביר שהמאפה המתועב והפגול ההוא נזרק לאשפה למאכל ציפורים ותרנגולות, וזה היה הבסיס לחלומו של שר האופים בכלא. 


פרעה פקד לעצור את שני השרים בנסיון למצוא מי מהם היה המנהיג שנכשל בתפקידו. חקירה וענויים לא היו מניבים פירות.

 

יוסף פרש את החלומות וחזה: ששר המשקים ישוב לתפקידו, ושר האופים יתלה. בזכות יוסף, שר המשקים הגיע למשתה יום הולדתו של פרעה שמח, ופרעה חשב שהוא לא מרגיש אשם, ושר האופים הגיע עצוב. פרעה הבין ששר האופים הוא המנהיג שהוסיף את התבלין החריף בלי להזהיר אותו.

 

אולם רק בגלל שפרעה נבהל, האם זאת סיבה לתלות את שר האופים המנוסה? הן פרעה נשאר בחיים. 


אז למה פרעה תלה את שר האופים?

פרעה גילה ששר האופים לא טועם את האוכל שהוא מגיש לו, אחרת שר האופים היה מגלה שזה חריף/מר/חמוץ מדי. כך התברר ששר האופים מזלזל בחיי פרעה ולא מוודא שאין רעל באוכל – לכן עונשו: תליה.

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2014 מגילת אסתר  מגילת ההיפוכים                        AMAZON  אופיר ביכורים  ע-ברית  
2019 מכל אבותי השכלתי - חידושים בסיפורי האבות  AMAZON  אופיר ביכורים  מנדלי   
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                 AMAZON  סטימצקי         מנדלי

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה