chiddush logo

חובב השובב מגיע בסוף לארץ ישראל (3 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי משה אהרון, 11/6/2022

 בס"ד.


חובב השובב מגיע לארץ ישראל .
------------------------------------------------

תחילה  סיפור  הרקע :
-------------------------
 לרעואל כהן מדיין היו אך בנות והוא התפלל  שוב ושוב שיפקד גם בבנים או בנכדים זכרים.
 והנה משילדה לו אחת הבנות נכד, מרוב חיבתו אליו קראהו : חובב.
 וחובב גדל תחת כנפיו של סבו  אשר ביקש לגדלו להיותו רועה צאן ואשר לימים גם יחליפנו בתפקידו הרם  - ככהן מדיין. 
והנה חובב הצעיר מינקותו גילה סימני מרדנות . וכשגדל פרק ממנו כל עול . סירב בעקשנות לילך בדרך שהועיד לו סבו והיה מבלה עיתותיו בשוטטות במדבר הרחב. עד כי בגר ולמד את סודות המדבר והחל מתפרנס בהיותו  מוליך אנשים במדבר הרחב.
  רעואל סבו המתוסכל שב להתפלל ולבקש  נכד נוסף  שינחמנו מעצבונו זה.
 והנה ביום מן הימים זימן לו הקב"ה הלך זר ומושיע בדמותו של משה.
 יתרו ראה בו גם מושיע וחונך גם לנכדו חובב .
 תלה בו תקוות רבות  לאחר שעמד על סגולותיו של משה.
  ואכן משהגיע משה לביתו של יתרו השתנו הרבה יוצרות. בין השאר משיחותיו הרבות של משה עם הנכד חובב זה החל מעריצו וראה בו כאב רוחני. מנגד חובב גילה למשה את סודות המדבר  ואף הוליכו להר מוזר מוזר  שפיסגתו מוארת כזורחת פעם בשנה הוא הר האלוהים........

המקרא 
---------------
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, לְחֹבָב בֶּן-רְעוּאֵל הַמִּדְיָנִי חֹתֵן מֹשֶׁה, נֹסְעִים אֲנַחְנוּ אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר יְהוָה, אֹתוֹ אֶתֵּן לָכֶם; לְכָה אִתָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ, כִּי-יְהוָה דִּבֶּר-טוֹב עַל-יִשְׂרָאֵל.  ל וַיֹּאמֶר אֵלָיו, לֹא אֵלֵךְ:  כִּי אִם-אֶל-אַרְצִי וְאֶל-מוֹלַדְתִּי, אֵלֵךְ.  לא וַיֹּאמֶר, אַל-נָא תַּעֲזֹב אֹתָנוּ:  כִּי עַל-כֵּן יָדַעְתָּ, חֲנֹתֵנוּ בַּמִּדְבָּר, וְהָיִיתָ לָּנוּ, לְעֵינָיִם.  לב וְהָיָה, כִּי-תֵלֵךְ עִמָּנוּ:  וְהָיָה הַטּוֹב הַהוּא, אֲשֶׁר יֵיטִיב יְהוָה עִמָּנוּ--וְהֵטַבְנוּ לָךְ.  לג וַיִּסְעוּ מֵהַר יְהוָה, דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים; וַאֲרוֹן בְּרִית-יְהוָה נֹסֵעַ לִפְנֵיהֶם, דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים, לָתוּר לָהֶם, מְנוּחָה..

הדברים
-----------------
 נתקבעה הדעה כי "חובב" הוא יתרו . ודבר זה לא יתכן ולא מתקבל על הדעת. ולא רק מהמקרא שבכאן שנאמר : שחובב היה בנו של רעואל.  
  במקום אחר גם פורש כי "רעואל" היה אביהם  של בנות כהן מדין שנאמר : "ותבאנה אל רעואל אביהן"
. אז אם חובב מכונה כאן בנו של רעואל הוא רעואל  כאמור יתרו. הוא איננו יכול להיות יתרו . 
והכינוי לחובב כבנו של רעואל - יתרו = אך למעמד של נכדו. שאין כל אפשרות אחרת.
 לפיכך הסיפא "חותנו של משה" מתייחסת אך לשם : "רעואל" ולא לשם שבתחילה : "חובב"
 [הטעות בזיהו נובעת מהנאמר בספר שופטים  אשר פורש שם לדעתנו בטעות כאילו חובב הוא חותן משה ].
 אבל גם יתר הנסיבות מפריכות בעליל את הזיהוי 
שבין חובב ליתרו .
 ראשית יתרו היה איש אשכולות ורב כשרונות אך לא היה כ"כהן מדיין " - טייל של מדבר" .בבחינת "עיניים להשכיר".[משה גם לא היה מבזה אותו לחדול מלכהן ככהן מדיין ולהמשיך איתם כביכול, כמורה דרך במדבר]
 יתר על כן,כשנה קודם משבא יתרו למשה. משה משלח אותו לבסוף  לארצו תוך רמז עווה כי "תרמת די ועתה לך לך לארצך" תמונת מצב זו איננה מסתדרת עם הסיטואציה שבכאן שמשה ממש מבקש מחובב להמשיך איתם הדרך לארץ ישראל בבחינת מסייע כ"עיניים".
 זאת ועוד יתרו שייך  לעבר הוא ייחד והלל את ה' על הטובה אשר עשה  ה' לישראל בהצלתו מצרים .
וכאן משה פונה את העתיד להשיב לנכדו מטובה של  מארץ ישראל  .
 הדבר מתיישב יותר עם כך שחובב הוא הנכד כאמור.
 ולבסוף שני המקרים : שילוח יתרו  והפנייה לחובב נעשו על ידי משה בהר האלוהים והפרשי הזמנים בניהם כנראה לא היה גדול. לא יתכן כי בפרק זמן כה קצר  יתרו שולח וחזר למדיין .וחזר שוב  בדמות חובב.
 וכל כך התחבב על ידי משה אשר ביקש ממנו לכאורה להמשיך אתם לארץ ישראל .
 משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (3)
משה אהרון (13/6/2022)
לדביר
גם מה שאתה העלתה בהחלט אפשרי.
אך לאור מכלול הנופך של הסיפור,
וסד הזמנים
לי נראה יותר כנכד.
כך או כך הסיפור הוא שחובב איננו יתרו.
תודה על תגובתך
משה
dvir45 (12/6/2022)
למה לא לומר שחובב הוא בנו של יתרו שנולד לאחר הבנות?
משה אהרון (11/6/2022)
מוקדש לרפואתה של אילה בת שולמית
ציורים לפרשת שבוע