chiddush logo

שולחן ה" ד"ת להפטרת אמור לע"נ הנרצחים בפיגוע באלעד ז"ל הי"ד!

נכתב על ידי izik28, 6/5/2022

 בסד


ד"ת להפטרת אמור התשפב 

שולחן ה" 
---------------------------------------------------
ברצוני להתמקד בפ"ס הראשון של ההפטרה, " הכהנים הלוים בני צדוק אשר שמרו את משמרת מקדשי בתעות בני ישראל מעלי המה יקרבו אלי לשרתני ועמדו לפני להקריב לי חלב ודם נאם אדני ה"  המה יבאו אל מקדשי והמה יקרבו אל שלחני לשרתני ושמרו את משמרתי"  , איך ניגשים לאכול בשולחנו של ה" ? הרי אין אדם שלא ירצה בהזמנה זו!,  אבל רגע...  הקב"ה אינו בשר ודם כמונו .. אינו גוף או דמות גוף.. אז?
מצודת דוד מבאר," ושמרו וגו'" - בכל דבר העבודה
"אל שלחני לשרתני" - זהו סדור לחם הפנים שעל השלחן" .
מהו לחם הפנים? המדרש מסביר," ולקחת סולת ואפית אותה שתים עשרה חלות, שני עשרונים יהיה החלה האחת. ושמת אותם שתים מערכות שש המערכת, על השולחן הטהור לפני ה'. ונתת על המערכת לבונה זכה, והיתה ללחם לאזכרה אשה לה'. ביום השבת ביום השבת יערכנו לפני ה' תמיד מאת בני ישראל ברית עולם. והיתה לאהרן ולבניו ואכלוהו במקום קדוש, כי קדש קדשים הוא לו מאשי ה' חק עולם."
מפסוק זה אנו למדים כי לחם הפנים היה מוצב על השולחן בשתי ערימות, כל ערימה מכילה שש חלות. יחד עם הלחם היו מניחים על השולחן לבונה (שרף שהופק מעץ הלבונה). את הלחם היו מחליפים מדי שבת, והכוהנים היו אוכלים את הלחם שהוסר מעל השולחן." 
איך היה נראה לחם  הפנים? רש"י , למשל, סובר כי תיבה פרוצה נראית כמו האות חי"ת הפוכה, כמו תיבה (ארגז) בעלת שתי דפנות וללא מכסה. הרמב"ם לעומת זאת, מציין כי קצותיה העליונות של החלה היו פונות פנימה, ובכך החלה הייתה נראית כמו ארגז פתוח עם שוליים סגורים מעט.
וכיצד נראית ספינה רוקדת? רש"י מציין כי זו ספינה שהבסיס הנוגע במים צר והיא מתרחבת ועולה. מכיוון שהיא עומדת על בסיס צר ולא מרובעת, היא לא יציבה כל-כך ולפיכך היא "רוקדת." בפירושו על התלמוד, מצייר רש"י ציור הדומה לאות V. בעלי התוספות לעומתו מציינים כי מעל ה-V נמשך קוים ישירים.,אך מדוע נקרא שמו " לחם הפנים " או למשל לחם המקדש?? בתלמוד מובא כי הוא נקרא כך בגלל שהיו לו 'פנים', צדדים רבים. בתרגום יונתן בן עוזיאל הוא מציין כי הוא קיבל את שמו מכיוון שהוא היה 'פנימי', בתוך היכל המשכן והמקדש. "
לחם הפנים קיים גם היום . אומנם כמובן לא באותה צורה , למרות שיש קהילות שכן נוהגים  לשים על השולחן 12 חלות דומות לזה שהיה במקדש  עוד סיבה לקייום לחם הפנים במתכונת של ימנו הוא שכאשר בעל ואשתו יושבים זה מול זה משני צידי השולחן, והלחם באמצע, הבעל רואה - דרך הלחם - את הפנים של אשתו ממול , ומבין מי טרח ויגע על הכנת הלחם. ועליו להאיר לה פנים חזרה כהכרת טובה.
שלא כמו אלה שכשיושבים לאכול , מבחינתם כל העולם "מת". והם שקועים בצלחת...
עוד מסמל הלחם את ספירה 12  ,הלא הם 12 השבטים שכוללם את כל עם ישראל וכל שמותם היו על ליבו של אהרון הכהן  ,אך מהו  שולחן ה"  ואיך הוא מתקשר לחם הפנים?  מה מזכירה מילה לחם? 
"ויעזב כל אשר לו ביד יוסף ולא ידע אתו מאומה כי אם הלחם אשר הוא אוכל"  הכלי יקר מסביר, "כי אם הלחם אשר הוא אוכל". פירש רש"י היא אשתו, כמ"ש ולא חשך ממני מאומה כי אם אותך באשר את אשתו, וקרא לאשתו בכנוי לחם כי כמו שהלחם משביע לכל חי יותר מן כל דבר הזן, כך בעילות של היתר משביעים אותו אבר, לאפוקי בעילות של איסור אינן משביעים, כמרז"ל (סוכה נב:) אבר קטן משביעו רעב וארז"ל (סנהדרין עה.) שניטל טעם ביאה וניתן לעוברי עבירה, כי אין יצרו תוקפו כי אם בדבר איסור, ולכך אמרו רז"ל (סוטה ד:) כל הבא על אשה זונה לסוף מבקש ככר לחם ואינו מוצא שנאמר (משלי ו.כו) כי בעד אשה זונה עד ככר לחם, וענשו מדה כנגד מדה לפי שעזב את אשתו שנקרא לחם ודבק בזונה שאינה לחמו על כן יחסר לחמו.
ויש אומרים, לחם זה הוא לחם ממש, כי תועבה למצרים לאכול לחם את העברים, ולפי זה נוכל לפרש מה שנאמר ולא ידע אתו מאומה שקאי על יוסף כי אע"פ שעזב כל אשר לו ביד יוסף והיה יוסף יכול לאכול מכל מיני מעדנים ומי ימחה בו שהרי הכל היה בידו, מ"מ לא ידע יוסף אתו מאומה שלא נהנה מכל פת בג אדוניו כ"א הלחם אשר הוא אוכל, פת במלח לבד אכל כדרכה של תורה" , לחם הפנים במקדש הזכיר אולי ברמז את יסוד קיום העולם ,  הוא הפ"ס "  כן יעזב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד " המלבים מפרש,על כן" כמו שהאדם נקרא תחלה בשם אדם על שם האדמה שהיא היתה אביו ואמו יולדיו כי ממנה נוצר, ואח"ז שנעשה איש, עזב את אביו ואמו שהיא האדמה ולא נקרא בשם אדם רק בשם איש שהוא שם מצטרף אל האשה כי אז נתנה לו אשה לעזר, כן כל אדם בילדותו ידבק באביו ואמו, וכשיגדל ויהיה לאיש יעזוב את אביו ואת אמו ויקח אשה אשר עמה יבנה לו בית נאמן בפ"ע וידבק בה, כי היא חברתו ועזר כנגדו והיו לבשר אחד להקים זרע לקיום המין:?
לחם הפנים היה בשולחן ה" , הלחם הוא המאכל הבסיסי של האדם , כדי להנות ממנו דרושה עבודה רבה בשדה ובבית , בדיוק כחיי הנישואים , כאשר זוג יושבים יחד בשולחן  שבת וחג  או אפילו ביום חולין רגיל .. מברכים ואוכלים מכל מה  שהקב"ה העניק להם  ,בטובו , הם כאוכלים על שולחנו של ה"   שהרי  
" מלא כל הארץ כבודו "  , הכהנים במקדש  אכלו את לחם הפנים שמשול לביתו של האדם כפ"ס " ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם , אותו בית של אותו זוג הוא כמקדש , ואז אם הם נוהגים כפי מסובר לעיל הרי הם אוכלים בשולחנו של ה" ששוכן בביתם . 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע