chiddush logo

אם הבנים שמחה" לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא וסבתי אסתר בת דיאמנטה ז"ל

נכתב על ידי izik28, 31/3/2022

 בסד 

ד"ת לשבת פרשת תזריע החודש  

"אם הבנים שמחה" 
---------------------------------------------------------------------
בן או בת? 
השבת זכינו לשלש קריאות ,פרשת תזריע  , קריאת ראש חודש ופרשת החודש, תחילת הפרשה מדברת על לידת בשעה טובה של בן או בת , במקרה של לידת בן על האישה וטמאה שבעת ימים כימי נדת דותה תטמא וביום השמיני ימול בשר ערלתו שלשים יום ושלשת ימים תשב בדמי טהרה בכל קדש לא תגע ואל המקדש לא תבא עד מלאת ימי טהרה, ואם נקבה תלד וטמאה שבעים כנדתה וששים יום וששת ימים תשב על דמי טהרה ובמלאת ימי טהרה לבן או לבת תביא כבש בן שנתו לעלה ובן יונה או תר לחטאת אל פתח אהל מועד אל הכהן והקריבו לפני יהוה וכפר עליה וטהרה ממקר דמיה זאת תורת הילדת לזכר או לנקבה" , מדוע האישה צריכה להבנא קרבן לכפרה ,הרי היא ברגע הכי שמח  בחייה ?.ואיך הדבר מתקשר לפרשת החודש ?
זבח תודה 
ספר החינוך מסביר," משורשי המצוה כדי שתתעורר מתוך הפעולה לתת הודאה לאל ברוך הוא שהצילה מחבלי יולדה, שהוא דבר נס. ועוד אמרו זכרונם לברכה שהאשה קופצת ונשבעת בעת ציריה שלא תזקק עוד לאיש, ולפיכך צריכה כפרה ועל כן יקרא קרבנה חטאת, ונאמר בה "וכפר עליה הכהן".
בני ישראל  נצטוו ערב יציאתם לחרות,  " דברו אל כל עדת ישראל לאמר בעשר לחדש הזה ויקחו להם איש שה לבית אבת שה לבית..... והיה לכם למשמרת עד ארבעה עשר יום לחדש הזה ושחטו אתו כל קהל עדת ישראל בין הערבים ולקחו מן הדם ונתנו על שתי המזוזת ועל המשקוף על הבתים אשר יאכלו אתו 
 בהם ואכלו את הבשר בלילה הזה צלי אש ומצות על מררים יאכלהו", מה עניין שחיטת השה ערב יציאת ישראל ממצרים? ומה עניין שחיטתו דוקא ב יד ניסן, הרמבן מפרש," טעם המצוה הזאת בעבור כי מזל טלה בחדש ניסן בכחו הגדול כי הוא מזל הצומח לכך צוה לשחוט טלה ולאכול אותו להודיע שלא בכח מזל יצאנו משם אלא בגזרת עליון ועל דעת רבותינו שהיו המצרים עובדים אותו והודיע שבמצוה הזאת השפיל  את אלהיהם וכחם בהיותו במעלה העליונה שלו וכך אמרו קחו לכם צאן ושחטו אלהיהם של מצרים"
בהלל אנו אומרים," דחה דחיתני לנפל ויהוה עזרני" , המלבים מפרש, "דחה", והגם שכבר התחילו "לדחות אותי לנפול", שמצד הטבע הייתי מוכרח כי לא היה לי בעצמי כח לעמוד בפניהם, בכ"ז הלא "ה' עזרני", והנה העזר הוא קטן מן הישועה, והעזר היה לבל אפול, אבל אחר שנתעורר "עזי וזמרת של יה" עי"כ "היה לי לישועה" שהוא גדול מן העזר, שהושיע לי גם להכרית את האויב:", המדובר במכת בכורות שהכריעה את תבוסת המצרים ,על כך נאמר," לך אזבח דבח תודה ובשם ה" אקרא" ,מצודת דוד מפרש," כי קרבן תודה באה על הנס" ,האישה שהביאה חיים לעולם משולה לראש חודש ניסן בו עם ישראל החל לראות  את ניצני הגאולה , על כך עליה להודות לה" על זכות זו להיות אם הבנים שמחה ולהביא להמשכיות עם ישראל .
שלש מצות וארבע כוסות 
ליל הסדר עוד שבועיים ,אך מדוע אנו מברכים בסדר קדש על הכותרת הנ"ל? רב שרירא גאון: רמז מן התורה הוא לשלוש סאין שאמר אברהם לשרה לעשות מהם עגות ואותו זמן פסח היה. ויש אומרים –  זכר לשלוש הררי עולם: אברהם יצחק ויעקב  " אותם המלאכים בישרו לשרה על לידת יצחק שנולד בפסח  ,ארבעת הכסות מסמלות את ארבע לשונות גאולה 
" לָכֵן, אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל: אֲנִי ה'! והוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם, וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם, וגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים. ולָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים"  ,הקב"ה קודם הוציא את ישראל מעבדות מצרים למרות שהם לא היו ראויים לכך , הכוס השניה והצלתי ,רומזת על מצוות מילה וקרבן פסח שה" העניק לישראל שיהיו ראויים לצאת בקדושה ,על הכוס השלישית והרביעית מסביר הרב יצחק לוי," הכוס שלישית מוקדשת לכבודו של הגואל, ישתבח שמו! כאן ישנה הצהרה כי אנחנו עוברים להיות תחת חסותו של הבורא, יתברך, שגאלנו בעצמו. וכלשון המגיד בהגדה : אני - ולא מלאך! אני - ולא שרף! אני - ולא שליח! אני ה', אני הוא - ולא אחר!
הכוס הרביעית מוקדשת לבחירתו של עם ישראל על ידי ה' לעם סגולה: "ולקחתי אתכם לי לעם!".
חודש ניסן הוא הראשון לחודשי השנה בו נולדה שנה עברית חדשה  כילד שנולד  לשמחת כולם , הבאת חיים לעולם היא גאולה שלמה  והיא החרות עצמה , עליה יש להודות ולשמור  מכל משמר  , חודש טוב 
לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא  וסבתי אסתר בת דיאמנטה ז"ל 




להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע