chiddush logo

"אני ה" רופאך" ,ד"ת להפטרת תרומה לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל

נכתב על ידי izik28, 4/2/2022

 בסד 

ד"ת להפטרת תרומה לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל 

אני ה" רופאך 
----------------------------------------------------------------------
הפטרת השבוע די מרגשת ,היות ומופיע בניין המקדש בידי שלמה המלך   כפ"ס,"  ויהי בשמונים שנה וארבע מאות שנה לצאת בני ישראל מארץ מצרים בשנה הרביעית בחדש זו הוא החדש השני למלך שלמה על ישראל ויבן הבית ליהוה" , ונשאלת השאלה מדוע חודש זיו הוא אייר זכה שהמקדש יבנה דווקא בו?  ,התשובה מצויה בפ"ס המסיים את הפרשה וקשור גם לקורונה " הבית הזה אשר אתה בנה אם תלך בחקתי ואת משפטי תעשה ושמרת את כל מצותי ללכת בהם והקמתי את דברי אתך אשר דברתי אל דוד אביך    ושכנתי בתוך בני ישראל ולא אעזב את עמי ישראל"   ,.
את פ"ס הפותח את דבר התורה מפרש  המדרש" חודש אייר הוא החודש השמיני בלוח השנה היהודי לבריאת העולם, והחודש השני בחודשים המנויים בתורה. 
- השם אייר הובא מגלות  בבל ומקורו בשפה האכדית "אארו" שמשמעותו 'אור'. 
- בתנ"ך מכונה חודש אייר בשם: "חודש זיו", על שם השמש הזוהרת וזורחת בחודש זה ועל שם ניצני האילנות שנראים בחודש זה. השם מוזכר במלכים א' (ו, א): "בשנה הרביעית בחודש זִו הוא החודש השני".
- חז"ל דרשו את חודש זיו, בו זיוותני עולם האבות הקדושים אברהם יצחק ויעקב נולדו , על פי סברה אחת בחודש ניסן (לדעת רבי יהושע) ובחודש אייר כבר היו בעולם ומכאן שם החודש.
בחודש אייר התחיל המן לירד לעם ישראל והביא שפע ברכה לעולם.  
- בחודש זה היו השלוחים יוצאים בזמן שבית המקדש קיים, כדי להודיע לבני הגולה מתי התקדש החודש.
- בחודש זה חל פסח שני למי שהיה טמא או בדרך רחוקה, או שגג ונאנס, ולא עשה את הפסח הראשון.
- בחודש אייר מתגלה כוח הרפואה, כמובא בגמרא שבת שמאייר ועד עצרת הרפואה מתחזקת ומועילה. דורשי רשומות דרשו את השם אייר: "אני ה' רופאך", וכן: "אויבי ישובו יבושו רגע".
- הגשמים שיורדים בחודש אייר הם רופאה גדולה לכל החולאים ח"ו.ר כולו, סופרים ספירת העומר עד חג השבועות בחודש סיון."
רפואת  חודש אייר  גלומה בפסוק המסיים את ההפטרה," הבית הזה אשר אתה בנה אם תלך בחקתי ואת משפטי תעשה ושמרת את כל מצותי ללכת בהם והקמתי את דברי אתך אשר דברתי אל דוד אביך    ושכנתי בתוך בני ישראל ולא אעזב את עמי ישראל"   
שכינת ה" שורה בין כותלי המקדש ,  אך ה" אומר בפירוש לשלמה שלא יופי הבניין חשוב אלא  התוכן שיש בתוכו או " אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו ."   , הקב"ה מלא כל הארץ כבודו  , המשכן הביא ברכה לכל ישראל והעולם כולו  ראיה לכך אנו מוצאים בפ"ס " ויעש לבית חלוני שקפים אטמים" , מה עניין בניית חלנות כאלה?? יש שהסבירו שהחלונות היו לא סימטריים - היה הבדל בין צידם החיצוני לצידם הפנימי: " "תנא: שקופין מבפנים ואטומים מבחוץ [ולפי גירסה אחרת: שקופין מבחוץ ואטומים מבפנים] - לא לאורה אני צריך" " ( מנחות פו ב , ודומה לזה במדבר רבה טו ב ) : החלונות היו בנויים באופן שמאפשר מעבר אור מבפנים החוצה, ולא מבחוץ פנימה - בדיוק להיפך מהמקובל בבתי מגורים. הרעיון הוא, שה' אינו צריך לקבל אור מהעולם, הוא רק נותן ומאיר לעולם; בית המקדש לא נבנה כדי לקבל אלא רק כדי לתת.
איך בדיוק נראו החלונות? יש מפרשים שהם היו בצורת פירמידה, צרים מבפנים ורחבים מבחוץ ( רש"י ) ; וייתכן שהם היו עשויים מחומר מיוחד שמעביר אור רק בכיוון אחד".
אותו האור שיצא  מבית המקדש והגיע לכל מקום בארץ ובעולם הוא אור השכינה , הוא הברכה והתרופה לקרונה , שימו לב למה שאומר  הקב"ה לשלמה באיזה תנאי הוא ישרה את שכינתו בבית המקדש ואז אותו אור יצא לעולם כולו " אם תלך בחקתי ואת משפטי תעשה ושמרת את כל מצותי".
 מה בין חוקה ומצווה ? זאת חֻ קת התורה" (במדבר
י"ט, ב'). בפירושו לפסוק זה, על-פי דברי התלמוד הבבלי
במסכת יומא (סז ע"ב), כותב רש"י:
לפי שהשטן ואומות העולם מונין את ישראל, לומר: מה
המצווה הזאת ומה טעם ישבה? לפיכך כתב בה חֻ ק ָּ ה, גזירה
היא מלפני ואין לך רשות להרהר אחריה."
חוקת התורה הם המצוות שעלינו לקיים גם שאין אנו מבינים את פשרם , כמו פרה אדומה  וכו
עצם קיום מצוות אלו וכמובן המצוות המובנות לנו כמו לא תרצח לא תגנוב מראות על אמנונה תמימה בקב"ה , דהיינו אם הקב"ה ציווה אז אנו מקיימם כמו נעשה ונשמע בימינו! בני ישראל שקיבלו את התורה עוד בטרם שמעו אותה  הכריזו," נעשה ונשמע " דבר המהווה אמונה תמימה בה" זה רצונו , ואם נממש הכרזה זו אזי שכינתו תשרה בתוכנו ביתר שאת וגם הקרונה שמרחיקה איש מרעהו  ודי נמאס ממנה  תלך ללא שוב  לשמחת כולנו , האמונה בה"  התמימה הטובה  היא התרופה ואין בלתה רמז לכך ששתי בתי המקדש חרבו בגלל שנאת חינם .. שנזכה לבנין המקדש וסליוק הקרונה עוד בימים אלו ,הדבר תלו רק בנו , והקב"ה מחכה לבוא בשערי ירושלים וביתו כל כל אחד ואחת . 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע