"ורפא ירפא"- ניתנה הרשות לרופא לרפאות אך לא לשמר חיים של "מת"
נכתב על ידי משה אהרון, 28/1/2022
בס"ד.
"ורפא ירפא" - ניתה הרשות לרופא לרפא ולא ליצור חיים חדשים שאינם חיים
========================================================
היסוד העיקרי הוא שה' הוא המרפא שנאמר :
" כי אני ה' רופאך".
וכן : "והסירותי מחלה מקרבך"
ובכל זאת ניתנה בידנו הרשות לקיים "ורפוא" .
על מנת שיתקיים בו בחולה "ירפא"
דהיינו יה- ירפא. כאמור לעיל
טעות היא להתייחס בהיקשר זה לרישא במילים :
" אם יקום והתהלך בחוץ על משענתו" .
מילים אלה מתייחסים אך למימד של החיוב בנזיקין
של המכה או הפוגע . ולא ליסוד של : "רפוא ירפא".
יסוד חשוב זה קיים בכל ניסיון ראוי ובלבד
שלאורך זמן לא גורמים עינוי לאדם בהארכה מלאכותית של חייו.
להאריך חיים של אדם חסר תוחלת, או בעל תוחלת זמנית או נמוכה
תוך גרימה של עינוי מתמשך שלו ושל משפחתו.
לעניות דעתי הדבר אסור בתכלית. ואינו עולה בשום צורה מתורת ישראל
על כל פנים ,אינו בגדר הסמכות של "ורפא ירפא".
וגם אין הדבר בגדר קידוש של החיים.
על כל פנים אין הדבר בגדר הסמכות המותרת של ו"רפוא".
להאריך חיים של סבל ועינוי. רק על מנת שיקרא "חיים".
וימשכו אך לשם הקיום של חיים ללא חיים
ההפך יש בכך אולי גם משום השגת גבול של הקב"ה .
שהוא והוא בלבד הממית ומחייה. ואם מחייה - כיצד מחייה
והוא בדרכו בלבד מאריך חיים ומקפדם..
צריך לתת לבורא להחליט עד מתי יחייה האדם בעל הייסורים הקשים
וללא תוחלת מובהקת של חיים. או חידושם
קדושת החיים מתבססת על אדם חי שיש בידו לחיות בהם
בחיים ותוך קיום המצוות שבהם בבחינת : "וחי בהם".
ולא להמשיך בצורה מלאוכתית חיים שאין בהם מאלה
[חיים ללא חיים וללא קיום המצוות] .
וגם אין סיכוי שיהיה בהם מאלה
משה אהרון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)