chiddush logo

צדק צדק תרדף (טז,כ)

28/1/2022

 צדק צדק תרדף (טז,כ)

צריך ביאור מדוע הכפילות? לא מספיק לרדוף את הצדק פעם אחת?
מסופר על נפוליאון שהיה צמא ורצה לקום, אך היה לו קר ונמלך והתגבר על הקור אך היה מאוכזב שאינו יכול להתגבר על מעט צמא, בסוף החליט לקום וללכת לבאר ולחזור מבלי לשתות... האם הוא ניצח את הקרב הזה? לא. לקרב היו שלש מערכות.
בשתיים מהן הוא יצא מנצח, אך הפסיד במערכה האחרונה - כשסיפר על גבורתו ... נפל ברשת הגאוה.
סיפר הרבי מגוסטינין שלאחר פטירת השרף מקוצק שדרש אמת מוחלטת, היו תלמידיו מתאספים חבורות חבורות והיה אחד מתוכם אומר אמרות והדרכות ממה שזכר מהאדמו״ר. בחבורתנו, היה תלמיד חכם אחד שהנהיג אותנו. והנה בשלב מסוים נחלשו כוחותיו, בתחילה חשב שזו עצלות, ונלחם בגופו, אך לבסוף הבין שתש כוחו והנה הגיע לערש דווי . בשעותיו האחרונות הגיעו תלמידיו סביב מיטתו על מנת לקבל ממנו אורחות חיים והדרכה. הרב ננער ממיטתו כדי לשוחח עמם, ולפתע שינה דעתו והיסב פניו אל הקיר. בלילה הובהל רופא שקבע שהלילה הוא הגורלי, ואם יעבור אותו- יחלים. תלמידיו בקעו רקיעים בתפילותיהם, ואכן לאחר מספר שעות הזיע הרב והחל מצבו משתפר.
לאחר ההחלמה השלימה בסעודת המצוה שנעשתה להודאה על הנס, כטוב ליבם ביין העז אחד הבחורים ושאל את הרב מדוע סובבת לנו גבך כשבאנו לבקרך? השיב הרב - באמת - הייתי סבור שאלה שעות" האחרונות. אני מכיר אתכם לפני ולפנים, ואף היה לי דבר מאד חשוב לומר לכם שיכל לסייע לכם בעבודת ה׳ ולהעלותכם לגבהים.
חששתי שמא תאחרו ולא אספיק לומר את דברי. דברים שהייתם זוכרים עד יום מותכם. אולם ברגע האחרון אמרתי לעצמי הרי כל ימיך השתדלת להשריש בעצמך את מידת האמת והענוה השלובות זה בזה, והנה היצה״ר ברגע האחרון יקח אותך מן העולם בתחושת גאוה - ״אח, איזה אמירה אמרתי! לא ישכחוני לעולם !״, החלטתי לא! לא אתן ליצה״ר לתפוס אותי, וסבבתי גבי. ואכן כשראה היצה״ר שאינו יכול לי כבר אינו זקוק למיתתי , ולכן החלמתי. כך ניצחתיו, הוא לא תפסני ברשתו! נאנח הרבי מגוסטינין בספרו את הסיפור וסיים- ואז חגג היצה״ר את נצחונו אז תפסו ברשתו , רשת הגאוה, כאשר סיפר זאת ...
על פי זה נבין את הפסוק.
התורה מזהירה "צדק צדק תרדף". לפעמים האדם עובר את המשוכה הזו בהצלחה. בסיבוב הראשון הוא ניצח, אולם אז מגיע הסיבוב השני, הרבה יותר קשה. באה התורה ואומרת דע לך שהיצה״ר מחכה לך בסיבוב השני, היה גיבור עד הסוף! לכן הכפילות, ללמדנו דרכי היצר, שלפעמים מוכן להפסיד סיבוב אחד, כדי להרדים אותך ולהפיל אותך בסיבוב השני!!
הדוגמא הזאת נוקבת, אך היא קשורה לכולנו בחי׳ היום יום: האשה מלחה את המרק יותר מדי, אנו נתגבר ונאכל עד תום. ננצח את היצר. אך לבסוף כשהאשה תשאל איך המרק - אנו נפליט מילה על כך שבפעם הבאה ראוי לשים יותר מרק במלח... היצר יכל לנו. הוא לקח אותנו בסיבוב השני... הוא חגג ניצחון כפול, גם טיפחנו את גאוותינו על עדינות מידותינו, וגם שלחנו חץ מושחז לאשה ... רבים עומדים בסיבוב הראשון אך כושלים בסיבוב השני, אדם מגיע לבית הכנסת ומנצח בסיבוב הראשון, אך מדבר בביהכ״נ וכושל בסיבוב השני ... אדם קם להתפלל מוקדם, אפילו בנץ אך בשובו מביהכ״נ הוא מסתכל בגאווה על ההולכים להתפלל וחושב לעצמו ״עכשיו הם הולכים״... כשל בסיבוב השני ... אדם נתן צדקה, אך לאחמ״כ רץ לספר לחברה.. או דרש בדיעבד מן המקבל שיעשה בשבילו דבר מה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע