chiddush logo

טו בשבט - אָדָם לְעָמָל יוּלָּד

נכתב על ידי אלון, 10/1/2022

 

"כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה" (דברים כ, יט)

 

מה באה התורה לרמז לנו באומרה: "כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה"?

כל העבודות הנהוגות באילנות, שיהיו מוכשרים להוציא פירות, נוהגות גם באדם. כל עבודות האילן נועדו בכדי להוציא מהכוח אל הפועל את הפוטנציאל הטמון בפרי. זוהי אף הגדרת החינוך הנכון "הוצאה מהכוח אל הפועל של הפוטנציאל היהודי הטמון בחניך".

יכולים אנו ללמוד מעבודות האילן יסודות חינוכיים חשובים, שהכלל הכולל שלהם הוא: ההכרח בסביבה ראויה, בקרקע פורייה שתפיק מהפרי, מהחניך, את הרצוי.

לא אחת אנו פוגשים בעץ הגדל מוטה ועקום ומצטערים על שלא טיפלו בו כראוי והזניחו את מראהו וצורתו בצעירותו. היכולת ליישר גזע עקום היא מוגבלת לפרק הזמן שהעץ צעיר וגמיש. משהוא גדל עקום הסטייה מדרך הישר רק תלך ותחריף משנה לשנה. כל עץ שבעליו חפץ כי יניב פירות, חייב לטפל בעץ מהשעה הראשונה שבה הוא ניטע באדמה.

יש לטעת אותו בקרקע המתאימה למין ולסוג שלו, לדאוג להשקיה קבועה, לשמור ממזיקים המנסים לפגוע בו ולעדור ולנכש את העשבים העלולים לחנוק את השורשים הצעירים ולמנוע מהם את מי ההשקיה. גם לאחר שכבר נקלט העץ, יש לדאוג שיגדל בצורה ישרה ולעתים אף לדלל ולגזום חלק מענפיו.

דמיון מלא יש לאדם. חובת החינוך, הגידול והטיפוח מתחילה עם לידתו. יש לשמור עליו, להקפיד על מזונותיו וניקיונו הגשמי, להרחיק ממנו כל נזק או דבר שיכול לפגוע בו, כמו סביבה רעה ולספק לו כלים רוחניים להתמודדות עם אתגרי החיים והבלי העולם הזה.

כידוע האדמה אינה מסוגלת לשבות. כל חקלאי יוכל להעיד, שאין לאדמה מנוחה - וכאשר מפקירים את הקרקע ולא מטפחים אותה, קוץ ודרדר היא מצמיחה. כדי למנוע זאת יש צורך, באופן קבוע, לחזור ולעבד את הקרקע כדי לדכא את צמיחת הפרא שלה.

המהר"ל מפראג מפרש, שהאדם נקרא על שם האדמה, כי גם האדם, כמו האדמה, אינו יודע מנוחה מה היא (איוב ה, ז): "אָדָם לְעָמָל יוּלָּד". אין אפשרות להשבית את האדם מפעילותו. הלטאה יכולה להתחמם בשמש שעות ארוכות. הכלב והחמור יכולים לנום בחום זמן רב. אולם האדם אינו מסוגל לכך - הוא משתעמם. הוא זקוק לעיסוק כלשהו. אם לא ינוצל זמנו לפעילות חיובית, הוא יצמיח עשבים שוטים, קוצים ודרדרים כואבים ודוקרים.

היו גננים בגן ה', היו מחנכים אמיתיים, גדלו, שימרו וטפחו את ילדיכם. האחריות שקיבלנו בתור הורים ומחנכים היא עצומה. כל הורה קיבל לידיו, כפיקדון מהקב"ה, שתיל קטן ועדין ועלינו לעשות את המיטב כדי שהוא יצמח ישר ויניב את פירותיו. היו ברכה.

 

הרב יעקב אריאל שליט"א, מהספר: "מאהלי תורה - לתורה ולמועדים"

הרב אדם סיני שליט"א, מהאתר:  hasulam.co.il/about

ניר אביעד שליט"א, מהאתר: "השבוע בפרשה", http://nir.benny-aviad.com

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה