chiddush logo

מדוע שלח יעקב את יוסף לאחיו?

נכתב על ידי ilan sendowski, 7/1/2022

 יעקב הורה ליוסף "לֶךְ נָא רְאֵה אֶת שְׁלוֹם אַחֶיךָ וְאֶת שְׁלוֹם הַצֹּאן, וַהֲשִׁבֵנִי דָּבָר" (בראשית לז יד). סביר שיעקב ביקש לדעת מתי הם שבים לחברון עם הצאן, ולא רק לשאול מה שלומם. (האם יעקב חשש שבניו ברחו עם הצאן חזרה לחרן?)

 

יעקב לא בקש שיוסף ידבר עם אחיו, יוסף היה צריך רק 'לראות' אותם ואת הצאן, ולדווח ליעקב שרע לא אונה להם.

 

כידוע יעקב שלח "מַלְאָכִים לְפָנָיו, אֶל עֵשָׂו אָחִיו" (לב ד), אולם כאן הוא לא שולח מלאכים אלא את יוסף, לבדו. בנוסף, לעשו ולשליט המצרי, יעקב שלח מנחה (לב יד) (מג יא), וכאן יעקב לא מורה ליוסף לקחת דברי מתיקה, קליא, לחם וחריצי חלב (שמואל א יז יז-יח), או מנחה אחרת לאחיו.

   

אז מה הייתה מטרתו של יעקב?

 

אלוהים הורה לאברם לשלוח את ישמעאל למדבר, ישמעאל כמעט מת אולם אלוהים שמר עליו. בהמשך אלוהים הורה לאברהם להעלות את יצחק לעולה ויצחק כמעט מת, ואלוהים שמר עליו. בלי הוראה מאלוהים, יצחק ניסה האם אלוהים יעניק לעשו ציד מהיר ומוצלח (איל). ואכן אלוהים עזר לעשו והוא שב עם צידו תוך זמן סביר (בראשית כז ל).

 

כדי לוודא שאלוהים בחר את יעקב, יצחק שלח אותו לחרן בחוסר כול - ללא עשרה גמלים נושאי כל טוב, כפי שעבד אברהם עשה למענו (כד י). ואכן אלוהים שמר על יעקב, והוא שב עם משפחה גדולה ורכוש רב.

 

יעקב שמע ושמר את חלומות המלכות של יוסף, וייתכן שהוא רצה לכפות על אלוהים לענות לו: האם אלוהים באמת בחר את יוסף, ואלוהים ישמור על יוסף בדרך המסוכנת.

 

וכך יוסף הלך מחברון לשכם ומשם לדותן למצוא את אחיו. ואחיו, שקינאו בו וחלקם שנאו אותו, יצרו מצב בו יוסף נמכר לעבדות במצרים, עלה לגדולה, והביא את משפחתו למצרים, כדברי אלוהים לאברם "יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם" (טו יג).

 

כאשר יעקב ראה את כותנת הפסים של יוסף מלוכלכת בדם, הוא חשב שיוסף נכשל בנסיון, אלוהים לא הגן עליו, הוא, בסקרנותו, גרם למותו של יוסף המסכן, והוא מאן להתנחם (לז לה). למזלנו, אלוהים שמר והגן על יוסף, והכל התקדם לפי תוכניתו של אלוהים


 אילן סנדובסקי

מחבר הספרים:
2014 מגילת אסתר  מגילת ההיפוכים                        AMAZON  אופיר ביכורים  ע-ברית  
2019 מכל אבותי השכלתי - חידושים בסיפורי האבות  AMAZON  אופיר ביכורים  מנדלי   
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                 AMAZON  סטימצקי     מנדלי

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע