chiddush logo

עם-הארץ בענייני סוסים...

8/12/2021

  

עם-הארץ בענייני סוסים...
בימי צעירותו ביקש הג״ר יוסף דוב הלוי סולוכייציק זצ״ל מבריסק, בעל ״בית הלוי'', להכיר את גאון הדור, הג״ר שלמה קלוגר זצ״ל, רבה של ברודי אשר בגליציא.
רבי יוסף דוב הצעיר התגורר בליטא. הדרך מליטא עד גליציא היתה ארוכה, ומחיר הנסיעה היה גבוה מאוד.
לרבי יוסף דוב לא היה הסכום הנדרש לנסיעה, אך הנה מצא עצה: הוא פנה לעגלון הנוסע לגליציא וביקשו שיצרפו לנסיעה כעוזר. הלה הסכים להצעה, ורבי יוסף דוב הצטרף לנסיעה.
במהלך הדרך הארוכה ציוה העגלון על עוזרו להחזיק במושכות, ולסייע בעבודה. אולם, הסוסים דהרו בפראות ונטו מן הדרך, ורבי יוסף דוב לא הצליח להשתלט על הסוסים. הדבר עורר את חמתו של בעל העגלה וצעק על עוזרו: ״לא יוצלח שכמוך מה עשית? אפילו להחזיק היטב במושכות אינך יודע! עוזר אתה רוצה להיות?!... ולא רק צעקות וחרפות היו מנת חלקו של רבי יוסף דוב באותה דרך - ״בעל העגלה״ אף הטעימו מפעם לפעם במכות חזקות...
סוף סוף תמה הנסיעה והעגלה הגיעה לברודי. נפרד רבי יוסף דוב מהעגלון, אך הלה בקושי השיב על ברכת השלום שלו. כועס היה עדיין על העוזר הבלתי מוצלח...
רבי יוסף דוב שם פעמיו אל ביתו של רבי שלמה קלוגר. רבה של ברודי, שידע מיהו האברך הניצב לפניו, קיבלו בשמחה רבה ושוחח עמו בדבר תורה. במהלך השיחה גברה והלכה התפעלותו של רבי שלמה מגאונותו וחריפות שכלו של הצעיר שבא מליטא, ועל כן כיבד אותו לדרוש דרשה בבית הכנסת שבעיר.
השמועה על העילוי הליטאי שבא לעיר, עשתה לה כנפים בכל רחבי ברודי, וכל בני הקהילה נאספו אל בית הכנסת לשמוע את דרשתו.
בין הבאים היה גם אותו עגלון, שעמו הגיע רבי יוסף דוב לברודי. גם הלה הצטופף בין קהל המאזינים. כשעלה האורח על הבימה והחל לשאת דבריו - כמעט קרס בעל העגלה תחתיו: הגאון הליטאי אינו אלא אותו ״עוזר״ שהתלוה אליו בנסיעתו האחרונה!
״אותו עוזר אינו אלא גאון בישראל, ואני גערתי בו, ביזיתי אותו ואף הכיתי אותו!״ - לא פלא שעיניו של העגלון חשכו, ובמהלך כל הדרשה רעד כעלה נידף.
משהסתיימה הדרשה פילס לו העגלון דרך בין הקהל המצטופף, עד אשר הגיע אל האורח. כשדמעות זולגות מעיניו ופניו כבושות בקרקע אמר: ״רבי, מבקש אני מחילה״...
ומה השיב לו רבי יוסף דוב בענוותנותו? - אל תצטער, ר' יהודי״, ניחם אותו, והסביר לו שהוא באמת דן אותו לכף זבות, בהסבירו: ״אילו הכית אותי על שאיני יודע תורה - יתכן שחטאת נגדי. אך אתה הרי גערת בי והכיתני על שאינני בקי בטיבם וטבעם של סוסים - והצדק אתך. באמת אינני בקי בתחום זה״.
(״מעשיהם של צדיקים״, ח״ב עמוד 90) 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה