chiddush logo

בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ, שִׁבְעַת יָמִים

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 18/11/2021

 הלכות סוכה לחג כשר למשפחה, לקהילה ולכל בית ישראל

המצווה העיקרית בחג סוכות היא כמובן מצוות בניית סוכה וישיבה בה במשך שבעה ימים. מתחילים בבניית הסוכה מיד בצאת יום־ הכיפורים ומשלימים את בנייתה למחרת או עד חצות היום בערב שבת. מוטב שבונה הסוכה יטרח בבנייתה אולם אפשר ומותר להיעזר במבנים ניידים או נייחים כמו פרגולה כשרה לסוכות המשמשים לבניית הסוכה מדי שנה, ובלבד שהסכך הישן ינוער וינוענע שלושים יום לפני כניסת החג. 

תהליך בניית הסוכה

יש לבנות את הסוכה תחת כיפת השמיים. אם הסוכה נבנית תחת עץ או גג, היא נפסלת. חשוב להקפיד בבחירת המקום שבו היא תיבנה – על ניקיונו, נוחותו והתאמתו לשהייה בת שבעה ימים. לא נרצה להתחרט בשל מקום המדיף ריחות רעים, מלא ביתושים או חשוף לרוחות חזקות. סוף מעשה במחשבה תחילה.

על טוהרו של הסכך

הסכך שיונח כגג על קורות הסוכה, צריך להיקצץ מן הצומח בלבד – ענפי עצים, קנים וכיוצא באלה. סכך שאיננו מן הצומח, פסול ופוסל את הסוכה כולה. יש לקצץ תחילה את הענפים בטרם הנחתם על הקורות כדי שיהיו תלושים מן הארץ. אין להשתמש בשברי עץ או בעלים שכן מקורם עלול להיות כלים שפורקו ולפיכך פסולים, ואילו עלים עלולים להתייבש ולנשור מהסוכה עוד בטרם צאת החג ולפיכך פסולים. כדאי וראוי לסוכך את הסוכה בסכך המדיף ריחות טובים ועליו אינם נושרים כדי להקל את הישיבה בה. 

מטרת הסכך הוא לסוכך על היושבים בסוכה ולְהָצֵל. יש להניחו על קורות כשרות בלבד ורק לאחר השלמת הבנייה של דְפָנות הסוכה. אין להרבות בסיכוך כדי שאפשר יהיה לראות את הכוכבים דרכו, אולם אין סיכוך יתר פוסל את הסוכה.

דְפָנות הסוכה

דְפָנות הסוכה צריכות להיות חזקות ועמידות וחייבות לעמוד בשלמות לאורך כל ימות החג ועד צאתו, ולפיכך גם קירות הבית כשרים לשמש כדפנות. לא רצוי להשתמש בענפים שמתייבשים במהרה ועלולים ליפול לפני צאת החג. אם משתמשים בבד, יש לקשור אותו היטב כדי שלא יעוף ברוח. סוכה כשרה צריכה שלוש דְפָנות לפחות שגובהן עד מטר אחד ואינן מוגבהות מהקרקע. אין הדְפָנות חייבות להגיע עד לקורות הגג והסכך.

גודל הסוכה

הסוכה חייבת להיות גדולה די הצורך כדי ששולחן האוכל ייכנס בה ואפשר יהיה לסעוד בה את סעודות החג. חלל הסוכה חייב להיות בגודל שבעה טפחים על שבעה טפחים לפחות וגובהה בין עשרה טפחים לעשרים אמה.

קישוט הסוכה

יש לקשט את הסוכה בתמונות, בקישוטים, ברהיטים נאים וכן בשבעת המינים כדי שתהא יפה ומענגת למראה. הכול להנאת יושבי הסוכה, מבקריה ואורחיה.

מצוות הישיבה בסוכה

בסוכה יושבים מקטן ועד גדול. אוכלים ושותים בה, יושבים ולומדים בה, מקבלים בה אורחים וישנים בה במשך שבעה ימים. הסוכה היא בית ארעי מכניסת החג ועד צאתו, ולפיכך קדושה היא עד מאוד. 

פרגולת סוכה כשרה למהדרין

פרגולה כשרה לסוכות של חברת כתום היא פטנט ייחודי שמסייע בקיום מצוות בניית סוכה ומקל את התהליך. הפרגולה נבנית בחצר הבית או במרפסת במידות המחויבות במצווה ומחומרי בניה כשרים בלבד – אלומיניום או עץ. סוכת פרגולה היא חזקה, עמידה ויציבה ומשמשת את בני הבית לאורך כל השנה ובעיקר בחג הסוכות. כל מה שדרוש הוא לקשור את דְפָנותיה בבד חגיגי, לכסות את קורותיה בסכך כשר מן הצומח, לקשט אותה ולהכניס לתוכה רהיטים לשהייה, לאירוח ולסעודה.

פרגולות סוכה כשרות למהדרין הן הדרך הטובה ביותר למלא את מצוות חג הסוכות במהירות, בקלות וביעילות, לשמוח בשמחת החג וליהנות ממבנה חזק, יציב ומֵצֵל כל השנה.

חג סוכות שמח לכל בית ישראל!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע