chiddush logo

לקט מביאור אברבנאל - פרשת חיי שרה

נכתב על ידי אורן מס, 29/10/2021

 

לקט מביאור אברבנאל לתורה – פרשת חיי שרה

 

בראשית כג,ב: וַתָּמָת שָׂרָה, בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן--בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַיָּבֹא, אַבְרָהָם, לִסְפֹּד לְשָׂרָה, וְלִבְכֹּתָהּ. : אברבנאל: "למה בחייהם ובמותם נפרדו (אברהם ושרה) עד שהוצרך לבוא מבאר שבע? ... באה שרה לחברון לבקש מנוח אשר ייטב לה שמה, כדי שיבוא אברהם אחריה עם כל רכושו ... וקפצה עליה שם המיתה ... וגם אחשוב שכאשר ראה אברהם שהוא ושרה היו זקנים באים בימים, חשש שמא ימותו מהרה ולא יהיה להם אחוזת קבר בארץ כנען, ולא רצה להיקבר חוץ ממנה, ולפי שהי מקובל אצלו שהיו אדם וחוה נקברים במערה, שלח את שרה שמה לקנות את המערה ... והיא בבואה לחברון מתה, והוצרך הוא לבוא מבאר שבע לספוד לשרה ולבכותה". לפי פירוש זה אברהם מלכתחילה רצה לרכוש את המערה ושלח את שרה למשימה, אלא שהיא לא הספיקה, כי מתה. נראה לי תמוה שאברהם שלח את אשתו למשימה "גברית" כזאת של משא ומתן , כאשר בכל מקום הציגה כאחותו. לאי"ם יש הסבר אחר.

 

כד,ב-ד: וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם, אֶל-עַבְדּוֹ זְקַן בֵּיתוֹ, הַמֹּשֵׁל, בְּכָל-אֲשֶׁר-לוֹ ...  אֲשֶׁר לֹא-תִקַּח אִשָּׁה, לִבְנִי, מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי ... וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה, לִבְנִי לְיִצְחָק: אברבנאל: "מה ראה אברהם שלא ציווה את יצחק בנו ... וציווה אותו לאליעזר עבדו? ... כי ראה עצמו זקן מאד ולא ידע יום מותו, לכן רצה לעשות צוואה מחיים, ועשה אליעזר אפוטרופוס ... לכן לא הייתה צוואה זו ליצחק, כי לא רצונו שיילך שמה". בקצרה, אברהם לא רצה שיצחק יילך, בלי הסבר.

 

כה,א: וַיֹּסֶף אַבְרָהָם וַיִּקַּח אִשָּׁה, וּשְׁמָהּ קְטוּרָה: אברבנאל: "בהיות אברהם ישיש ושבע ימים, לקח אישה והוליד ממה שישה בנים? ... סיבות: ראשונה, לקיים דברו אשר אמר 'ונתתיך לגויים' (יז,ו), 'כי אב המון גויים נתתיך' (יז,ה); שניה, אחרי מצוות המילה החליף כוח, העלה אבר כנשרים ... להודיע שקווי ה' יחליפו כוח; שלישית, ישמעאל היה מתנשא לאמור שגם הוא היה בן אברהם והגר אימו הייתה אשתו כשרה ולכן יהיה יורש בנכסיו כיצחק, ולכן רצה ה' שאחרי מות שרה ייקח אישה אחרת קטורה ויוליד ממנה שישה בנים, כי בזה ייסגר פיו של ישמעאל, להיותם כולם בני אברהם ... 'וישלחם מעל יצחק בנו'; רביעית, להודיע כמה מההפרש יש מהזיווג הראשון אל הזיווג השני ... ואין ספק שהייתה (קטורה) מבנות הכנעני או פלישתית או הייתה מצרית; חמישית, רצה אברהם להוליד בנים בזקנתו כדי להראות את יצחק בנו ... שנתן לו כל אשר לו; שישית, צריך אדם להשתדל מאד שלא תהיה קטטה בין בניו, אבל ישתוו בענייניהם ... רצה אברהם להוליד בנים אחרים כדי שיגרשם מביתו מארצו כאשר גורש ישמעאל, כי בזה תסתלק חמת ישמעאל ויחשוב שגירושו לא היה בלבד מפאת שרה, אלא שמאת ה' הייתה זאת, שיישאר יצחק עיקר הבית ויירש אותה הוא ולא אחר". מעניין שרצה להוליד בנים כדי לגרשם, כדי לרכך את ישמעאל.

 

כה,ח: וַיִּגְוַע וַיָּמָת אַבְרָהָם בְּשֵׂיבָה טוֹבָה, זָקֵן וְשָׂבֵעַ; וַיֵּאָסֶף, אֶל-עַמָּיו: מהו לשונות גוויעה, מיתה, אסיפה? אברבנאל: "ראוי שנדע ... שלהיות האדם מורכב משני חלקים, חלק חומרי וחלק נפשיי שכלי, באו בעניינו שלושת הלשונות האלו, רוצה לומר, הגוויעה כנגד הגוף, והאסיפה כנגד הנפש, והמיתה כנגד המורכב משניהם". יש סדר גם במוות, בעיקר של צדיקים ובעלי נפש נכבדת, המחייבים גם 'אסיפה'.

 

שבת שלום, שבת של מנוח לנפש, שלום במשפחה, חיים של גוף ונפש שלמים, אורן.

 

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע