עיונים לשוניים - פרשת נח: לפני ה'
נכתב על ידי איתיאל, 12/10/2021
הוּא (נמרוד) הָיָה גִבֹּֽר־צַיִד לִפְנֵי ה', עַל־כֵּן יֵֽאָמַר כְּנִמְרֹד גִּבּוֹר צַיִד לִפְנֵי ה'.
מה פירוש "לפני ה'"?
רש"י ע"פ חז"ל מפרש שנמרוד היה "צד דעתן של הבריות ומטען למרוד בה'". ולפי זה "לפני ה'" מפורש: "יודע ריבונו ומתכוון למרוד בו".
לעומת זאת, הראב"ע מפרש שנמרוד היה צד חיות ומקריבן לקורבן לפני ה'.
על כך הגיב הרמב"ן: "ואין פירושו נכון, והנה הוא מצדיק רשע, כי רבותינו ידעו רשעו בקבלה".
אלא הרמב"ן מפרש הכוונה שהוא הראשון שהשליט מלכות, ולא היה כמוהו גיבור בעולם. "לפני ה'" = בכל מקום, בכל העולם.
החזקוני מביא גם הוא פירוש שנראה לטובת נמרוד, לפיו "לפני ה'" - הכוונה לפי רצון ה' - "ממרום נגזר על נמרוד שתצלח רוח גבורה עליו ויתפוש נצחון בכל אשר ילך".
הרד"ק נותן הסבר מעניין, שהמילים "לפני ה'" עניינם להעצים ולהגדיל, והוא מביא כמה מקומות שהסמיכה לשם ה' נועדה לכך: הררי-אל, ארץ מאפליה, שלהבתיה.
ונעיר שעד היום אנו משתמשים על פי הערבית בביטוי "לאללה" במשמעות זו.
*
גם בספר יונה מתוארת נינווה "עיר גדולה לאלהים".
וגם שם נחלקו המפרשים "לשיטתם":
הראב"ע פירש שם שהכוונה שהיו עובדי ה' ויראים ממנו, ועדיין לא היו עובדי פסילים בעת הזו (ולכן נשמעה והתקבלה שם נבואת יונה בדבר ה').
ר"י קרא פירש שהכוונה שהיתה עיר חשובה לפני ה', ולכן לא רצה להחריבה (כלשון הפסוק החותם את יונה: "ואני לא אחוס על נינוה, העיר הגדולה,אשר יש בה הרבה משתים עשרה ריבוא אדם אשר לא ידע בין ימינו לשמאלו ובהמה רבה?!").
ואילו הרד"ק מסביר שזו הייתה עיר גדולה מאוד, לשון הפלגה.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)