chiddush logo

לקט מביאור המלבי"ם לתורה - פרשת וזאת הברכה

נכתב על ידי אורן מס, 27/9/2021

 

לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת וזאת הברכה

דברים לג,ו-ז: יְחִי רְאוּבֵן, וְאַל-יָמֹת; וִיהִי מְתָיו, מִסְפָּר. וְזֹאת לִיהוּדָה: מדוע יש וו החיבור לפני ברכת יהודה ('וזאת ליהודה')? מלבי"ם: "רוצה לומר הברכה של ראובן הוא גם כן ליהודה, ואחר ראובן ברך יהודה מפני שממנו מלכות בית דוד, וירושלים הייתה בחלקו, וברכתו היא מעין ברכת ראובן ... ולחם כל מלחמת ישראל, והיה תמיד בסכנה ... שגם הוא (יהודה, נוסף על ראובן) היה לו זכות שהציל את יוסף". ראובן ראשון כי הוא בכור, יהודה שני – שהוא כעין בכור.

 

לג,יב: לְבִנְיָמִן אָמַר--יְדִיד יְהוָה, יִשְׁכֹּן לָבֶטַח עָלָיו: מדוע בנימין הוא ידיד ה'? מלבי"ם: "מפני שכל השבטים היו בעוון מכירת יוסף, ויוסף עצמו גרם לזה שהביא דיבתם רעה, ורק בנימין נקי מעוון זה, כי לא היה באותו מעמד, לכן נקרא ידיד ה' וזכה שתשרה השכינה בחלקו". מעשה או הימנעות ממעשה שלילי – יש לו השפעה לטווח ארוך.

 

לג,יח-יט: וְלִזְבוּלֻן אָמַר, שְׂמַח זְבוּלֻן בְּצֵאתֶךָ; וְיִשָּׂשכָר, בְּאֹהָלֶיךָ. עַמִּים, הַר-יִקְרָאוּ--שָׁם, יִזְבְּחוּ זִבְחֵי-צֶדֶק:  כִּי שֶׁפַע יַמִּים יִינָקוּ, וּשְׂפֻנֵי טְמוּנֵי חוֹל: מדוע הכתוב מזכיר את שבטי זבולון ויששכר יחד? מלבי"ם: "שתצליח (זבולון) בצאתך על הים עם הסחורות, ויששכר – גם הוא יצליח באוהלך – בשבתך כאהלים. 'עמים הר יקראו' – בזכות שהיה מפרסם בין העמים כבוד ה', וכאילו היו קוראים אותם אל הר ה' אשר בירושלים ...ועל יששכר יתפרש שהיו קוראים את ישראל לעלות לרגל, שגם השבטים נקראים עמים ...'ושפוני טמוני חול' – על ידי הסחורות, שהם ספונים וטמונים על החול שעל שפת הים". זבולון ויששכר מצליחים בסחורתם וגורמים בכך להאדיר את שם ה' בירושלים, זבולון – את בני העמים, ויששכר – את שבטי ישראל.

 

שבת שלום וחג שמח, שבת של חיבור והמשכיות, ידידות עם ה', הצלחה בפרסום שם ה', פרידה נאה מהמלבי"ם והכנה לקראת עיונו בביאור רבי יצחק אברבנאל, וברכת הכנה לביאור חדש על התורה, מצד הלשון, וכינויו 'כבוד הלשון', אורן.

--------------------------------------------------------------------------------

 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע