וידעת היום – פרשת ראה
דברים יב,ה: כִּי אִם-אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, מִכָּל-שִׁבְטֵיכֶם, לָשׂוּם אֶת-שְׁמוֹ: מדוע ה' לא בחר עד כה את המקום שבו יהיה המשכן? נראה שה' נותן לעם את האפשרות לכבוש את הארץ, ולפי מקומות הכיבוש יחליט היכן יהיה מקום משכנו. הביטוי "המקום אשר יבחר" חוזר ב- 19 פסוקים בפרקים יב-יח. רצף כזה של מופעי הביטוי 'המקום אשר יבחר' מורה על כך שה' לא בחר ומייחס חשיבות לעניין המקום. המיקום יקבע לאחר שיישבו לבטח: וְהֵנִיחַ לָכֶם מִכָּל-אֹיְבֵיכֶם מִסָּבִיב, וִישַׁבְתֶּם-בֶּטַח (פסוק י'), ואז בפסוק הבא: וְהָיָה הַמָּקוֹם, אֲשֶׁר-יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם בּוֹ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם--שָׁמָּה תָבִיאוּ (יא). מתי ה' בחר בירושלים? נראה לי שזה קרה כ 350 שנה לאחר כניסתם לארץ, לאחר שדוד כבש את יבוס ולאחר מכן קנה ב 50 שקלים את גורן ארוונה, כאשר הנביא גד מצווה את דוד בשם ה' להעלות שם קורבן לה': וַיָּבֹא-גָד אֶל-דָּוִד בַּיּוֹם הַהוּא וַיֹּאמֶר לוֹ עֲלֵה הָקֵם לַיהוָה מִזְבֵּחַ בְּגֹרֶן ארניה (אֲרַוְנָה) הַיְבֻסִי. וַיַּעַל דָּוִד כִּדְבַר-גָּד כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה. (שמואל ב', כד, יח-יט). לא מצאתי בנביאים פסוק מפורש שה' בחר בירושלים, אלא בתהלים קלב, יג נכתב: כִּי בָחַר יְהוָה בְּצִיּוֹן אִוָּהּ לְמוֹשָׁב לוֹ. 'וידעת היום' מדוע ה' לא בוחר את מקום המשכן בטרם כניסתם לארץ.