chiddush logo

לקט מביאור המלבי"ם לפרשת ראה

נכתב על ידי אורן מס, 5/8/2021

 

לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת ראה

 

דברים יא,כו: רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם--הַיּוֹם:  בְּרָכָה, וּקְלָלָה: מה הכוונה 'לפניכם היום'? מלבי"ם: "לא הזכיר דבר משכר העולם הבא הצפון לנפשות, הפך מכל הדתות ... שהאריכו לשון להבטיח שכר אחר המוות ....(אצלנו) דבר שתראה בעיניכם ... דבר גלוי ולא לאחר זמן, רק היום".

 

יב,ה: כִּי אִם-אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר-יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, מִכָּל-שִׁבְטֵיכֶם, לָשׂוּם אֶת-שְׁמוֹ, שָׁם--לְשִׁכְנוֹ תִדְרְשׁוּ, וּבָאתָ שָּׁמָּה: איך ידע דוד את המקום הנבחר? מלבי"ם: "דוד דרש אחרי המקום, כמו שכתוב: עַד אֶמְצָא מָקוֹם לַיהוָה מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב (תהלים קלב, ה), ולא המתין עד שבא אליו נביא, ולמד ממה שכתוב 'לשכנו תדרשו', שהדרישה היא מה שחוקר בעצמו למצוא את הדבר ... לימד שלא יגלה ה' סודו על ידי נביאיו להודיעם מקום הנבחר, רק אם ישתדלו בזה וידרשו אחריו, ואז יערה עליהם רוח ממרומים אחרי ההכנה הראויה". ה' רוצה השתדלו, חקירה ודרישה אחריו, ואז ידבר אתנו ויגלה לנו סודותיו.

 

טו,ב-ד: וְזֶה, דְּבַר הַשְּׁמִטָּה--שָׁמוֹט כָּל-בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ ... וַאֲשֶׁר יִהְיֶה לְךָ אֶת-אָחִיךָ, תַּשְׁמֵט יָדֶךָ. אֶפֶס, כִּי לֹא יִהְיֶה-בְּךָ אֶבְיוֹן: כִּי-בָרֵךְ יְבָרֶכְךָ, יְהוָה, בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן-לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ: מה הכוונה ב'אפס'? מלבי"ם: "בכל המצוות שכר מצווה – מצווה, היינו שעל ידי כן שקיים המצוות, יהיה שכרו שיוכל לקיים מצווה זו תמיד ... אבל שכר מצווה זו (שמיטת חובות) יהיה שלא תוכל לקיים עוד את המצווה הזאת, כי לא יהיה בך אביון שיצטרך ללוות מעות מאתך, ועל זה אמר מילת 'אפס', ששולל את הקודם". יש מצוות ששכרן לא לקיים יותר מצוות. מעניין מאד. שנזכה למצווה כזאת ששכרה לא לקיים אותה שוב.

 

שבת שלום, שבת של ברכה גלויה, דרישת ה', קיום מצוות חסד שלא נצטרך לחזור עליה, קיץ מבורך כל אחד בחופשתו, אורן.

 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע