chiddush logo

"עזבני ה" ואדני שכחני " לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל

נכתב על ידי izik28, 29/7/2021

  בסד 


ד"ת להפטרת פרשת עקב לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל 

"עֲזָבַנִי ה" וַאדֹנָי שְׁכֵחָנִי" .
=========================
בפתיחת הפרשה  ציון המשולה לעם ישראל מתלוננת שהקב"ה שכח אותה כיביכול  , "עֲזָבַנִי ה", וַאדֹנָי שְׁכֵחָנִי", המלבים מפרש". ותאמר ציון", ציון עדן אומרת "עזבני ה'" ציון אינה יודעת מכל זה, ומתאבלת בעת ההיא לאמר, איך עזבני ה', ולא לבד שעזבני מלפני החטא, כי גם נדמה לי כאילו "ה' שכחני" ואינו זוכר בי עוד. (כי העזיבה תהיה מפני החטא, ואז עדן זוכר בהנעזב אבל השכחה היא מפני המיאוס ואז לא יזכור בו עוד כלל)" אך כמובן הדבר אינו נכון : הֲתִשְׁכַּח אִשָּׁה עוּלָהּ מֵרַחֵם בֶּן בִּטְנָהּ?! גַּם אֵלֶּה תִשְׁכַּחְנָה וְאָנֹכִי לֹא אֶשְׁכָּחֵךְ" מצודת דוד מפרש," גם אלה תשכחנה" - אף אם יתכן בשום פעם שתשכחנה גם אלה אולם אנכי לא אשכחך
"התשכח" - כאומר הנה לא כן הוא כי האם תשכח אשה עולה וכי תקשה לבה מלרחם בן בטנה" , הקב"ה אומר לציון ,כשם שאי אפשר שאמא תשכח את תינוקה ובניה כך אני לא שכחתי  אותך  , הקב"ה ממשיך ואומר לציון,"  הן על כפים חקתיך חומתיך נגדי תמיד" הן על כפים חקתיך"  המלבים מפרש, "אנכי חקותי את שמך על כפי ידי, אשר מדי אשתמש בידי אזכור את שמך (והנמשל שכל פעולותיו ומעשיו הם אמצעיים מובילים אל התכלית הגדול שהיא התשועה המובטחת), וגם את "חומתיך (חקתי) נגדי תמיד", הם חקוקים נגד פני לאות ולטוטפות, ולא לבד עתה רק "תמיד", ר"ל מה שחקתי אותך על כפים, ואת חומתיך נגד פני זה היה תמיד מעת הגלות עד עתה. ומה שעזבתי אותך עגונה אלמנה זה ימים רבים, לא היה זה מחמת שכחה, ולא אני אשם בדבר, רק בניך בעצמם הם סבבו זאת, כי אם.  " הפ"ס "מִהֲרוּ בָּנָיִךְ, מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ." מצודת דוד מפרש, "מהרסיך" - המהרסים והמחריבים אותך יצאו ממך ר"ל הרשעים שבקרבך הם סבבו ההריסה והחורבן ולא מאתי יצאה הרעה.
"מהרו בניך" - יותר מהרה שכחו בני ציון את ארצם משאשכח אני"  , הסבר מצודת דוד אומר הכל , סבלה של ציון בא לה מפנים , קרי מאנשיה שלה הקרובים אליה שלא התייחסו אליה  , חטאי ,לא התחשבו בה, לכן נראה העניין כאילו הקב"ה שכח את ציון , אך שימו לב לפ"ס הבא ,"שְׂאִי סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי: כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ לָךְ, "חַי אָנִי", נְאֻםה" , "כִּי כֻלָּם כָּעֲדִי תִלְבָּשִׁי, וּתְקַשְּׁרִים כַּכַּלָּה" המלבים  מפרש"  "שאי נא סביב עיניך", אל תביטי אל צד אחד רק סביב סביב כי בא הקיבוץ פתאום מארבע רוחות השמים, וראי איך "כלם נקבצו באו לך" והם שני דברים מפליאים.
א) הקבוץ מן הפיזור הגדול, וזה כולם נקבצו.
ב) שיבתם לירושלים מן מרחק רב כזה וזה באו לך. אבל אל תדאגי לאמר והלא בית אלמנותי קטן וצר ואיך יכיל הבנים הרבים האלה, גם מזה אל תדאגי, "חי אני נאום ה' כי כלם כעדי תלבשי" ימליץ התמלאות המקום החרב מיושבים כאילו הארץ תתלבש בלבוש שהיא יושביה המכסים אותה, כמ"ש לבשו כרים הצאן, כי המקום השמם הוא ערום וחשוף שת, ועת יתישב יתלבש ויתעטף לכסות מערומיו, אמנם עת שאחר שכבר התלבש ממלבושיו והוא אחר שכבר התישב המקום באו עליו עוד יושבים נכבדים שרים וחכמים, ימליץ שהמקום ילביש עוד עדי על מלבושיו, כי אלה יעדו את מלבושיו הקודמים ואמר שכולם תלבשי כעדי כי כולם יהיו לה לכבוד ולתפארת, וגם "תקשרים ככלה", כמו שהכלה שומרת קשוריה שהוא העדי שנתן לה החתן על ידה לשם קדושין בל יאבדו ממנה, כי הם אות הקישור בינו ובינה, כן תקשרי אותם עליך בקשר אמיץ לבל יצאו עוד ממך שנית, כי הם אות האירוסין בינך ובין אלהים, אשר על ידם ארס אותך באמונה:" הקב"ה מעודד את ציון ואומר ,גם לנו , אני לא שכחתי אתכם , נכון, הגאולה מתעכבת ,  אך אם תהיו טובים איש עם רעהו ,  או להיות " אלול" במלא מובן המילה, באמת! הרי שמו לב, הקרונה שוב חוזרת , בדיוק בימי בין המצרים חזרנו לשים מסכות כהגנה איש מרעהו , קרי , עלינו לשמור מרחק  ,  כך גם הקב"ה " שומר מרחק" [ לא באמת!]מאיתנו , אך הוא מציץ מן החרכים  , אומר ,  אם תחזרו תשובה , יפתחו לכם שערי שמיים ,  כחופת חתן וכלה ,כתכשיט , אותו תכשיט הם דברי התורה והמעשים הטובים אותם אתם עושים  ,ראיה לכך נקבל מהפ"ס," מַדּוּעַ בָּאתִי וְאֵין אִישׁ? קָרָאתִי וְאֵין עוֹנֶה? הֲקָצוֹר קָצְרָה יָדִי מִפְּדוּת? וְאִם אֵין בִּי כֹחַ לְהַצִּיל? הֵן בְּגַעֲרָתִי אַחֲרִיב יָם, אָשִׂים נְהָרוֹת מִדְבָּר, תִּבְאַשׁ דְּגָתָם מֵאֵין מַיִם וְתָמֹת בַּצָּמָא. אַלְבִּישׁ שָׁמַיִם קַדְרוּת, וְשַׂק אָשִׂים כְּסוּתָם אדני יהוה נתן לי לשון למודים לדעת לעות את יעף דבר יעיר בבקר בבקר יעיר לי אזן לשמע כלמודים "  המלבים מסביר" מדוע", וא"כ מדוע באתי ואין איש, אחר שלא מאסתי באמכם, ואתם חנם נמכרתם ובקל אשיב אתכם אלי, היה ראוי שתיכף שבאתי אליכם תרוצו אחרי לבקש פני ומדוע ואין איש, ולא זאת לבד כי גם "קראתי" אתכם והתחלתי לפייס אתכם ומ"מ "ואין עונה. הקצר קצרה ידי מפדות", אחר שלא נמכרתם בעבור שהייתי צריך לממון רק חנם נמכרתם הלא אוכל לפדות אתכם ואם תאמרו שהקונים שלכם לא ירצו לקחת ממון בעד פדיוניכם ויעכבו אתכם בחזקה.
"האם אין בי כח להציל" אתכם ביד חזקה, "הן בגערתי" הלא בגערה לבד אחריב את הים ונהרות אשים כמדבר אשר לא יצוייר בו מים כלל, והדגה שבהם תתקלקל תחלה מחסרון המים ואח"כ תמות בצמא"
לקב"ה אין גבול ליכות להושיע , רק צריך לשים לב להסבר הפ"ס כלשון רשי," נתן לי לשון למודים" - ישעיהו היה אומר ה' שלחני ונתן לי לשון הראוי ללמד כדי לדעת לעות את העייפים וצמאים לשמוע את דברי הקב"ה (דבר)
"לעות" - מנחם חברו במחלוקת עת לעשות לה' (תהלים קיט) לקבוע להם עתים
"יעיר לי אזן" - מעורר את אזני ברוח קדשו
"לשמוע כלמודים" - במשפט הלימודים האמת והנכוחה"
בפרוס אלול את כנפיו  הטובות, אם נלך בדרכים אלו ,דרך  התורה  וטוב הלב, נזכור את הקב"ה , הוא יזכור אותנו בעצומה חזקה יותר, ונזכה לאורו הטוב לשנה טובה! 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע