chiddush logo

מעמד הר סיני - ייחודיות עם ישראל

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 20/7/2021

סיכום קצר מתוך שיעורו של הרב יגאל שנדורפי ראש ישיבת ישועת מרדכי

להערות או הצטרפות לרשימת תפוצה -  [email protected]

במעמד הר סיני משתתף כל עם ישראל, שום דת אחרת אפילו לא מספרת סיפור כזה. זאת ועוד, עם ישראל הוא העם היחיד שמובטח לו שכר על מעשיו גם בעולם הזה.

משה רבינו מרבה לדבר על גודלו של מעמד מתן תורה בהר סיני[1], הייתה כאן התגלות יוצאת דופן וחד פעמית, התגלות של בורא העולם לעם שלם, "אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה דִּבֶּר ה' אֶל כָּל קְהַלְכֶם". משה רבינו אומר טענה שאין עליה מענה - כל הדתות בעולם התחילו מיחידים, בכל פעם המאמינים הולכים בעקבות "מנהיג" שחווה "התגלות", אף דת אפילו לא מרהיבה עוז לטעון שהייתה לה התגלות פומבית. לעומת זאת, במתן תורה לעם ישראל הקדוש-ברוך-הוא התגלה לעם שלם שהעביר את סיפור המעמד הזה מאב לבן במשך דורות על-גבי דורות.

אומר משה, גם אם תחפשו עם שטוען טענה כזו - לא תמצא, "כִּי שְׁאַל נָא לְיָמִים רִאשֹׁנִים אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנֶיךָ לְמִן הַיּוֹם אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹוקִים אָדָם עַל הָאָרֶץ וּלְמִקְצֵה הַשָּׁמַיִם וְעַד קְצֵה הַשָּׁמָיִם הֲנִהְיָה כַּדָּבָר הַגָּדוֹל הַזֶּה אוֹ הֲנִשְׁמַע כָּמֹהוּ. הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹוקִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ כַּאֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ אַתָּה וַיֶּחִי" (דברים ד' ל"ב).

מקום קבלת השכר

גם לגבי קבלת השכר יש הבדל משמעותי בין היהדות לדתות אחרות. נאמר, "הרוצה לשקר ירחיק עדותו"[2] בכל הדתות בעולם מקום קבלת השכר הוא רק לאחר המיתה. לעמת זאת, ביהדות נאמר במקומות רבים שיש שכר בשני העולמות כדברי המשנה שאנו אומרים בכל בוקר לפני התפילה, "...אֵלּוּ דְבָרִים שֶׁאָדָם אוֹכֵל פֵּרוֹתֵיהֶן בָּעוֹלָם הַזֶּה וְהַקֶּרֶן קַיֶּמֶת לוֹ לָעוֹלָם הַבָּא" (פאה א' א') ה"קרן" אמנם שמורה לעולם הבא אבל ה"פירות" צומחים ומגיעים אלינו שוב ושוב מכל מצווה שעשינו מימינו להטיב לנו בחיינו בעולם הזה.

כאשר עם ישראל בגלות זהו בעצמו חילול ה'. וכאשר עם ישראל יושבים בבטחה על אדמתם - המצב הזה בפני עצמו הוא קידוש ה'. שכל העולם יראה שקיום רצון ה' מביא טובה גשמית.

למען ייטב לך

זאת גם במישור הפרטי, כפי שמשה רבינו מרבה להזכיר שאחת מהמטרו העיקריות של המצוות היא שיהיה לנו טוב, "וְשָׁמַרְתָּ אֶת חֻקָּיו וְאֶת מִצְוֹתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם אֲשֶׁר יִיטַב לְךָ וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ" (דברים ד' מ'), "מִי יִתֵּן וְהָיָה לְבָבָם זֶה לָהֶם לְיִרְאָה אֹתִי וְלִשְׁמֹר אֶת כָּל מִצְוֹתַי כָּל הַיָּמִים לְמַעַן יִיטַב לָהֶם וְלִבְנֵיהֶם לְעֹלָם" (דברים ה' כ"ו), "וּלְמַעַן יִיטַב לָךְ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱלֹוקֶיךָ נֹתֵן לָךְ" (דברים ה' ט"ז). כפי שיש הנהגות גופניות שמועילות ואם אדם מתעלם מהן הוא ירגיש לא טוב ויסבול. כך יש צרכים גם לנשמה, המצוות הן ה"תזונה" הבריאה של הנשמה, כאשר הנשמה מקבלת את הצרכים הבסיסיים שלה היא משפיעה שפע של כוחות ועונג לכל הגוף וכך אדם שחי בהתאם לרצון ה' יחיה חיים של סיפוק פנימי וטוב.

קבלת השכר של הרשעים

לעתים יכול להיות מצב בו אדם חי בניגוד לרצון ה' אבל בכל זאת הוא זכה לקיים כמה מצוות. במצב כזה הוא לא יקבל בעולם הזה את ה"פירות" אלא את ה"קרן" עצמה, וייענש בעולם הבא. כפי שאומר משה רבינו לגבי הרשעים, "וּמְשַׁלֵּם לְשֹׂנְאָיו אֶל פָּנָיו לְהַאֲבִידוֹ לֹא יְאַחֵר לְשֹׂנְאוֹ אֶל פָּנָיו יְשַׁלֶּם לו"[3] (דברים ז' י'). מסופר על אדם עשיר שעזב את דרך התורה שהזדמן לו להסיע בכרכרתו את הרבי מקוצק, והתפאר בפניו על ה"עולה הזה" המפואר שיש לו, אמר לו הרבי מקוצק שהוא אינו רואה כאן שום "עולם הזה" אלא רק "עולם הבא".



[1] "מִן הַשָּׁמַיִם הִשְׁמִיעֲךָ אֶת קֹלוֹ... פָּנִים בְּפָנִים דִּבֶּר ה' עִמָּכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ. אָנֹכִי עֹמֵד בֵּין ה' וּבֵינֵיכֶם בָּעֵת הַהִוא לְהַגִּיד לָכֶם אֶת דְּבַר ה' כִּי יְרֵאתֶם מִפְּנֵי הָאֵשׁ וְלֹא עֲלִיתֶם בָּהָר... אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה דִּבֶּר ה' אֶל כָּל קְהַלְכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ הֶעָנָן וְהָעֲרָפֶל קוֹל גָּדוֹל וְלֹא יָסָף... וַתֹּאמְרוּ הֵן הֶרְאָנוּ ה' אֱלֹהֵינוּ אֶת כְּבֹדוֹ וְאֶת גָּדְלוֹ וְאֶת קֹלוֹ שָׁמַעְנוּ מִתּוֹךְ הָאֵשׁ הַיּוֹם הַזֶּה רָאִינוּ כִּי יְדַבֵּר אֱלֹוקִים אֶת הָאָדָם וָחָי".

[2] הרא"ש שבועות ו.יג.

[3] מכאן כמעט באופן מפורש אנו רואים ראיה בתורה שבכתב לקיום העולם הבא, הרי אם הוא מטיב לו למה נאמר להאבידו?





  *** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע