chiddush logo

האם מזון לבעלי חיים צריך להיות כשר לפסח?

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 24/5/2021

כבעלי חיות מחמד, חתולים או כלבים מחד וכאנשים שומרי מצוות או אפילו מסורת, לבטח הוטרדה מחשבתכם לא פעם סביב השאלה האם מזון לבעלי חיים צריך להיות כשר לפסח? האם צריך לפנות את האוכל של הכלבים מן הבית לפני הפסח ואם כן, אז במה אפשר להאכיל את הכלב לאורך חג הפסח? ובכן, כפי שאתם כבר בטח יודעים, ההתייחסות לדברים יכולה להשתנות מאדם לאדם לפי רמת החומרה שהוא מחיל על עצמה בקבלת המצוות, אבל בסך הכל אפשר לומר את הדבר הבא: אתם יכולים כבר עכשיו לחפש חנות חיות בחולון ולקנות בה כל מזון לכלבים שתרצו ולהשאיר אותו בביתכם גם במהלך חג הפסח, על אף שהוא אינו כשר לפסח. איך זה? התשובות בשורות הבאות.

 

חמץ מול תערובת חמץ

על אף שהציבור הרחב מעסיק את עצמו תמיד סביב השאלה האם פריט מסוים הוא חמץ או כשר לפסח, בפועל ישנן הלכות רבות שעוסקות בנושא הכשרות לפסח ומבחינות בין כמה וכמה מצבים ופריטים. אחד הפרמטרים המרכזיים לבחינת מידת הכשרות של פריט חמץ לפסח נע סביב השאלה האם המאכל ראוי למאכל אדם ועוד יותר מכך, האם הוא ראוי למאכל כלב. פריט חמץ, אפילו אם הוא כל כולו חמץ, למשל פרוסת לחם, אם הוא אינו ראוי למאכל אדם ואף לא למאכל כלב (למשל עבר שריפה יסודית), הרי שאין שום מניעה להשאירו בבית גם במהלך חג הפסח והוא אינו נחשב לחמץ לעניין זה. ואיך זה קשור למזון לכלבים? ובכן, ישנו גם המקרה של פריטים שהם תערובת חמץ ולא חמץ טהור. כך למשל, פריט שמיוצר ברובו מדגנים או רכיבים אחרים, ייחשב לכשר לפסח גם אם הוא מכיל בתוכו שיעור פחות יותר של חמץ ובלבד שהוא אינו ראוי למאכל אדם, אך ראוי בהחלט למאכל כלב. במילים אחרות, גם אם מזון הכלב שלכם אינו כשר לפסח, הוא בהחלט יכול להיות בביתכם ולשרת את הכלב או החתול שלכם ובלבד שהוא עשוי מתערובת חמץ שבה המרכיב המרכזי הוא אינו חמץ (דגנים, בשר משומר וכן הלאה).

 

היכן ניתן למצוא מזון כזה?

ובכן, מזון לבעלי חיים שמיוצר מתערובת חמץ הוא שכיח מאוד וכמעט כל מוצרי המזון לבעלי חיים בכל חנות חיות בחולון, יתאים לכם לעניין זה. יחד עם זאת, ישנם סוגים מאוד ספציפיים של מזון לבעלי חיים, שעצם הקיום שלהם נובע מכל מיני אלרגיות למזון שקיימות אצל בעלי חיים, שבהם שיעור החמץ, ובעיקר חיטה, הוא גבוה יותר משיעור הדגנים או הבשר המשומר ובמקרה כזה, מזון זה ייחשב לחמץ, במיוחד אם אתם מקפידים בקוצו של יוד. בהיבט זה חשוב להדגיש, שישנן רמות חומרה שונות בהן אנשים מנהלים את אורח חייהם הדתיים ועבור רבים, עצם העובדה שמדובר במזון לכלב או לחתול ושחייו תלויים בו, מתיר את השימוש בו גם מבלי לבדוק במדויק את הרכיבים ובלבד שהכלב לא חי על פרוסות לחם. בשורה התחתונה, כמעט כל מזון לבעלי חיים בכל חנות חיות בחולון, תוכל להציע לכם מזון לכלב או לחתול, שאותו תוכלו להשאיר בביתכם ולהאכיל בו את חיית המחמד שלכם, גם במהלך חג הפסח.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע