chiddush logo

לקט מביאור המלבי"ם לפרשת במדבר

נכתב על ידי אורן מס, 14/5/2021

 

לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת במדבר

 

במדבר א,א: וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי, בְּאֹהֶל מוֹעֵד:  בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית, לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם—לֵאמֹר: מלבי"ם: "והלא ידענו זאת שעד עשרים באייר חנו במדבר סיני? ... להודיע שהדיבור הזה אף שהיה במדבר סיני, כמו דיבור של 'כי תשא', התעלה מצד שהיה באוהל מועד, הראשון היה בהר סיני". יש חשיבות גם למקום הדיבור, לא רק לתוכן.

 

א,ב: שְׂאוּ, אֶת-רֹאשׁ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לְמִשְׁפְּחֹתָם, לְבֵית אֲבֹתָם: מלבי"ם: "למה מנה אותם שנית והלא זה מקרוב מנה אותם? ... מעת שהוקם האוהל מועד נתעלו ישראל במדרגתם והוצרך מניין אחר כדי ליחסם על משפחותם לבית אבותם, שאין השכינה שורה אלא על משפחות מיוחסות מישראל". התעלות רוחנית מביאה לשינוי פיזי, המצריכה מניין מחודש. מעניין.

 

א,ד: וְאִתְּכֶם יִהְיוּ, אִישׁ אִישׁ לַמַּטֶּה--אִישׁ רֹאשׁ לְבֵית-אֲבֹתָיו, הוּא: מלבי"ם: "למה במניין הקודם מנה אותם משה לבדו, ובמניין הזה צרף אליו את אהרן והנשיאים? ... באשר היו מוכנים ליכנס אל הארץ ... היה צריך שכל הנשיאים יהיו מקובצים וישגיחו על המניין שלא יתערב שבט בשבט אחר". ה' נתן למשה גיבוי מכל נשיאי השבטים לחלק את הארץ לשבטים.

 

ג,טו: פְּקֹד אֶת-בְּנֵי לֵוִי, לְבֵית אֲבֹתָם לְמִשְׁפְּחֹתָם: מדוע במניין לוי נאמר 'לבית אבותם למשפחותם' ואילו במניין השבטים נאמר 'למשפחותם לבית אבותם'? מלבי"ם: "שם (במניין השבטים) התחיל מלמטה מן המשפחות ועלה אל ה'בית אבות', ופה (במניין לוי) פקד מלמעלה למטה, מן הבית אבות אל המשפחות ... שאיני מבקש (אלא) רק לדעת מספר הכולל, שזה גדר 'פקידה' והבדלו בן 'ספירה'".מניין שבט לוי נקרא 'פקידה' כדי לדעת כמה סך הכל לוויים כנגד בכורי ישראל, ולכן המניין מתחיל מראשי בתי האב.

 

שבת שלום, שבת של התעלות, ייחוס, אחדות, מניין שבטים וצבא צודק, וננצח במלחמותינו, אורן.



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה