chiddush logo

" ודברת בם"

נכתב על ידי izik28, 13/5/2021

 בסד


ד"ת לפרשת במדבר וחג השבועות תשפא לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא  ז"ל והרב יוסף משה  הכהן בן שרה זצל 

"ודברת בם"
--------------------------------------------------------
במדבר 
אנו עומדים ערב חג השבועות הבעל"ט   בו קבלנו את תורת ישראל לאורה אנו חיים ומצווים לגדל את ילדינו ואת אלה שיביאו בע"ה לעולם , אך מה עניין נתינת התורה במדבר השומם?  מדוע לא במקום ירוק או פורה ? או אפילו במים ,קרי בים? בשילוב קריעת ים סוף או יותר מזה " תכלת דומה לים וים דומה לכסא הכבוד" 
שלשה דברים 
מדרש רבה מסביר  את נתינת התורה  במדבר" וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי" אלא כל מי שאינו עושה עצמו כמדבר הפקר אינו יכול לקנות את החכמה והתורה לכך נאמר "בְּמִדְבַּר סִינַי"
ועוד מבאר המדרש, התורה ניתנה בשלשה דברים אש מים ומדבר", "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי" למה במדבר סיני מכאן שנו חכמים בג' דברים ניתנה התורה באש ובמים ובמדבר, באש מנין, "והר סיני עשן כֻּלּוֹ וְגוֹ'" ובמים מנין שנאמר ): "גם שמים נטפו גם עבים נטפו מים" ובמדבר מנין ,"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי" ולמה ניתנה ב ג' דברים הללו אלא מה אלו חנם לכל באי העולם כך דברי תורה חנם הם שנאמר "הוי כל צמא לכו למים".
כפי שהמים חיים לעולם  כך גם התורה שבלתי אפשרי לדמיין עולם בלעדיה   ,אך מה הכוונה שאדם יעשה עצמו הפקר כמדבר? 
אמר רב מתנה: מאי דכתיב וממדבר מתנה - אם משים אדם עצמו כמדבר זה, שהכל דשין בו - תלמודו מתקיים בידו. ואם לאו - אין תלמודו מתקיים בידו ",המדבר אינו בבעלות איש  הוא צחיח  ויבש  ויש בו את מידת הענווה בדיוק הסיבה בה ניתנה התורה על הר סיני הנמוך בהרים שאין בו גאווה  כפי שנאמר במדרש משלי," תועבת ה' כל גבה לב, זה שמגביה לבו לפני בוראו לא ינקה מדינה של גיהנם. אמר רבי סימון, כל אדם שהוא שפל רוח ומחשב להלך בדרכיו של הקב"ה מובטח שהוא מכין צעדו.."
עשרת הדברות כנגד חתן וכלה 
המהרל מסביר את השוואת המדבר ללימוד התורה," אבל המדבר, מפני שאין בו דבר חמרי, שהרי אין בו מציאות חמרי, ואין דרים בו הנבראים החמריים, רק היא שממה וציה... ובשביל כך נתנה התורה, שהיא השכל הגמור, במדבר. כי המדבר משולל מן הדברים החמריים, בעבור שלא נמצא בו דברים הגשמיים. הנה המקום המיוחד לתורה היא המדבר"  .
מה שמחבר אותנו לדיבר הראשון" אנכי ה" אלהיך" כפי שמבאר ספר החינוך את מצווה כו  שהיא שם הוויה ," שלא נאמין אלהים זולתי השם יתברך לבדו, שנאמר ,"לא יהיה לך אלהים אחרים על פני" (שמות כ, ג), ופירושו לא תאמין אלוה אחר זולתי." 
בקריאת שמע אנו אומרים," ושננתם לבניך ודברת בם בשבתך בביתך ובלכתך בדרך" רשי מפרש" ושננתם" לשון חדוד הוא שיהיו מחודדים בפיך שאם ישאלך אדם דבר לא תהא צריך לגמגם בו אלא אמור לו מיד
"לבניך" - אלו התלמידים מצינו בכל מקום שהתלמידי' קרוים בנים שנא' ,בנים אתם לה' אלהיכם ואומר בני הנביאים אשר בבית אל וכן בחזקיהו שלמד תורה לכל ישראל וקראם בנים וכשם שהתלמידים קרוים בנים שנאמר בנים אתם לה' אלהיכם כך הרב קרוי אב שנאמר, אבי אבי רכב ישראל"
"ודברת בם" - שלא יהא עיקר דבורך אלא בם עשם עיקר ואל תעשם טפל
"ובשכבך" יכול אפילו שכב בחצי היום ת"ל ובקומך יכול אפילו עמד בחצי הלילה ת"ל בשבתך בביתך ובלכתך בדרך דרך ארץ דברה תורה זמן שכיבה וזמן קימה"
עשרת הדברות  הם תמצית חיינו, המדרש מסביר ששתי לוחות הברית הם " כנגד שמים וארץ, וכנגד חתן 
וכלה, וכנגד שני שושבינין שנאמר ," בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ זֶה סִינַי, חִתּוּנִין הָיוּ, שֶׁנֶּאֱמַר: וְקִדַּשְׁתָּם הַיּוֹם וּמָחָר. וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ זֶה מַתַּן תּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיִּתֵּן אֶל משֶׁה כְּכַלֹתוֹ וגו', כְּכַלָתוֹ כְּתִיב.  הידיעה כי אנו נבראנו בצלם ה" וכל מעשה שאנו עושים יכול לגרום לקידוש ה"  או לחילולו , עלינו לדבר בם בדברי תורה  בדיוק כמדבר   בענווה וצניעות שיקרינו על כל חינו מה שיגרום לרוח לפניו , חג שמח וקיץ טוב ובריא 
לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא והרב יוסף משה הכהן בן שרה זצ"ל 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע