chiddush logo

תפילה קצרה לחיילים ודיני ברכת טל וגשם (הגר"ש גורן זצוק"ל)

נכתב על ידי יניב, 10/1/2013

   הלכות שכתב מרן פאר הדור הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל  בסידור תפילה  לחייל (התשלא) 


תפילה קצרה לחיילים בשעת חרום.

א. חייל בשעת חרום שעומד על משמרתו ושעתו דחוקה, או חייל בתפקידי סיור שזמנו מצומצם עד מאד, או חולה, או חייל במסע בטחוני רשאי לקצר תפילתו על פי חז"ל שתקנו נוסח מקוצר לתפילת י"ח הנקראת תפילת "הביננו" והיא מחוברת מג' ברכות ראשונות של תפילת  י"ח, ג' אחרונות, והביננו באמצע, שהיא ברכה אחת המורכבת מי"ג ברכות האמצעיות.
ב. נוסף על הקיצור של תפילת י"ח לפי חז"ל, אפשר להקל על חייל בשעת חרום ממש כשעוסק בפעולת לחימה או במארב ולסמוך על הדעה בשו"ע שיחיד אינו אומר סדר הקדושה שביוצר אור, ולקבוע עבורו את נוסח התפילה המקוצר של רב סעדיה גאון לפי הסדר דלהלן: מניח תפילין, מתחיל בברכת "יוצר אור" ומסיים יוצר המאורות (לפי נוסח רב סעדיה גאון) אהבת עולם, ק"ש אמת ויציב והביננו. כן אינו אומר אחרי תפילת העמידה "קדושה דסדרא" שהוא "ובא לציון" משום שלדעה זו של רב סעדיה גאון אין אומרים אותה ביחיד. ולכשיתפנה מתפקידו יוכל להשלים את התפילות שלאחר י"ח ופסוקי דזמרה אבל לא יברך על פסוקי דזמרה ולא יחזור על תפילת י"ח בשלימותה.
ג. בימות הגשמים שמתפללים "ותן טל ומטר" לא תיקנו נוסח "הביננו" ולא במוצאי שבת, מפני שצריך לומר אתה חוננתנו, לכן יתפלל בנוסח הנ"ל עד תפלת י"ח ותפלת י"ח בשלמותה.
ד. מתחילים לומר "משיב הרוח ומוריד הגשם" בברכה שניה של תפילת העמידה ממוסף שמיני עצרת עד תפילת שחרית של יו"ט ראשון של פסח. ואם לא הזכיר של גשם חוזר ומתפלל, ואם הזכיר של טל ולא של גשם כבימות החמה אינו חוזר. אם נזכר לפני אתה קדוש אינו חוזר אלא מזכיר מוריד הגשם במקום שעומד. ספק אם הזכיר של גשם בימות הגשמים ספק לא הזכיר מאחר ואנו מזכירים בקיץ מוריד הטל אינו חוזר על תפילתו.
ה. שואלין "ותן טל ומטר לברכה" בברכת השנים בא"י מליל ז' במרחשון עד תפילת המנחה של ערב פסח אם לא שאל חוזר ומתפלל. אם נזכר לפני שומע תפלה מזכיר בשומע תפלה ואינו חוזר. ואם נזכר לאחר שומע תפלה, אם לא עקר עדיין את רגליו בסיום התפילה, חוזר לברכת השנים, ואם עקר רגליו חוזר לראש התפלה.
ו. אם אמר בימות החמה "מוריד הגשם" או ששאל מטר חוזר ומתפלל, ואם נזכר מיד חוזר לראש הברכה, ואם סיים כבר הברכה חוזר לראש התפלה.
ז. המסופק בימות החמה אם הזכיר מוריד הגשם, או המסופק שמא שאל על הגשמים, עד שלשים יום מאז שהפסיקו מלהזכיר גשם בחזקת שהזכיר וחוזר ומתפלל. לאחר ל' יום בחזקת שלא הזכיר.
ח. שליח צבור שטעה דינו כיחיד לכל דבר ויחזור לפי האמור לעיל.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע