אהבה ויראו-ילכו שניהם יחדיו
פרשת ואתחנן-שבת נחמו לזכוּת כל עמ"י,ולעילוי נשמת ר' בנימין בן חווה זצ"ל
מישהו זוכר את היום בו הוא היה במעמד הר
סיני?אם לא-משה רבנו מזכיר בשבילו את המעמד בפרשה. בקבלת התורה נאמרו שתי הדיברות
הראשונות ע"י הקב"ה,אחריהן מבקש עם ישראל שמשה ידבר איתם ולא ה',ככתוב:"קרב
אתה ושמע את כל אשר יאמר ה'...ואת תדבר אלינו.."(דברים ה',כד')מדוע הם
פונים אליו בלשון נקבה?רש"י שַם אומר שהעם הֵתִיש את משה רבנו כנקבה,משום שציערו אותו בבקשתם ממנו
לדבר במקום ה'.ציער אותו שהעם בוחר להתקרב אל ה' מתוך חרדה ויראה וללא אהבה.לאהוב
את ה' זה לא פחות חשוב מיראה וחרדה מפניו.אך הקב"ה לא מצטער כמשה רבנו,להפך.לאחר
שעמ"י מבקש שמשה ידבר עימם,ולא ה',הקב"ה מברך את עמ"י:"מי
יתן והיה לבבם זה להם ליראה אותי..."(שם כו')לכאורה יש קושי
בפסוק.המילים "מי יתן" בד"כ באות מפיו של בשר ודם,בבקשה מה' שישמע
לבקשתו,כמו לדוגמא תפילת משה רבנו:"מי יתן כל עם ה'
נביאים..."(במדבר יא',כט')מדוע ה' בעצמו אומר "מי יתן" ?מי צריך לתת אם לא
הוא?הרמב"ן מביא את דברי רז"ל:"הכל בידי שמיים חוץ מיראת
שמים"(מס' ברכות לג',ב)הקב"ה יכול לברך אותנו ביראת ה'-אך ישנה בחירה חופשית.הברכה של
הקב"ה מראה את הציפייה שלו מאיתנו,אך בידינו הרשות נתונה אם ליראה אותו או
לא.הקב"ה יכול להעמיד אותנו בניסיונות של עושר,עוני,כבוד או השפלה-אך בידינו
הבחירה האם לחיות ביראת ה' או לנסות "לשרוד" לבד.אך יש לזכור-יראת ה'
מביאה אותנו לשמור את מצוותיו,ובעשיית מצוותיו נהיה לנו טוב,ככתוב בהמשך הפסוק:"ליראה
אותי ולשמור את כל מִצְוֹתַי כל הימים למען ייטב להם ולבניהם לעולם"(דברים ה',כו')הטוב שיוצא
לנו מהמצוות הוא לא רק השכר-הרי את השכר מקבלים העולם הבא,אלא-עצם עשיית המצוות
והליכה בדרך ה'-היא היא הטוב! החיים שלנו הרבה יותר טובים ונעימים כשיש צדק,כשכּל
אחד עוזר לזולת,כשכּל אחד מדבר בצורה נעימה ומתחשבת.הראי"ה קוק זצ"ל כתב:"אדם
אינו יכול לצייר לעצמו שום מציאות מתוקנת של קדושה אלא אם כן הוא רואה מציאות
ממשית כזו שאליה הוא יכול לשאוף.לכן נתן לנו ה' יתברך את המצוות והן מורות את
דרכנו,כיצד ראוי שייראו מציאות וחיים של קדושה."(עין אי"ה ברכות ב,כג') שנזכה!
שבת שלום ובשורות טובות!
כתובתו של
יהונתן פולארד לשליחת מכתבים(באנגלית):
Jonathan Pollard
P.O.Box 1000
Butner, NC