קטניות לאשכנזים ע"ד הדרש..
אמנם קטניות אסורות לאשכנזים בפסח בשל השקים כידוע.. שזה קטע הלכתי נטו.. אולם ניראה אולי שקשור לזה (בדיעבד)גם עניין של דרש(שיש פרד"ס בכל דבר).. יש מחלוקת בין ספרדים לאשכנזים בדרכי הלימוד ופסיקת ההלכה,הספרדים הולכים יותר ע"פ הבקיאות ורוב דעות להלכה,ואילו האשכנזים הולכים יותר ע"פ פלפול ודעה חזקה להלכה. ניראה שכך בקטניות שהם קטנות זה כמו מחריף את הדיוק הפרטני(פלפול=שמדגיש נקודה מסויימת) וזה לא מתאים לפסח שעניינו הכלל. כמו שתורת א"י היא כוללנית(כדברי הגראי"ה קוק זצ"ל)כך פסח שהוא הפתיחה לקדושה שסיומו ב"והבאתי" וגו' קשור לכללי. לכן התחייבו בפסח דווקא מארץ ישראל, שזה חלק עקרוני מהפסח שהוא כללי,ולכן הוא קרבן שנימנים עליו לפחות מניין. גם לא מקריב מי שהוא או בנו ערל, שהמילה כמו מאחדת את כלל בנ"י(וזהו כוחה החזק של הברית שלכן מסרו על זה את הנפש במשך הדורות)שזהו מחשיבות הפסח שקשור לאחדות ישראל,שכולל את הכלל. ולכן הרשע לא היה יוצא ממצרים כי הוציא עצמו מן הכלל,שיש חשיבות של כלל. וזה גם קשר במצוות(שפסח חלק מהמצות)עניין של כללות, שזהו עניינה של תורת א"י,ולכן פסח קשור במיוחד לא"י. לכן אצל האשכנזים שמודגש הפרט(בפלפול..),יש חשיבות לקטניות יותר כפרט ולכן אסרו בפסח, ואילו ספרדים שמרכזם א"י (השו"ע) בשל חיבורם יותר לכלליות לא הדגישו בקטניות לפרטיות יתרה.