chiddush logo

לקט מביאור המלבי"ם לפרשות אחרי מות וקדושים

נכתב על ידי אורן מס, 22/4/2021

סוף מעשה במחשבה תחילה

הצהרה אישית על החזון והיעדים אשר מדריכים אותך בעולם התורה
"התורה שבכתב היא המחייבת את כל עם ישראל, דתי וחילוני."
אורן מס (‏יום שני ‏24 ‏אוגוסט ‏2015)

 

לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת אחרי מות

 ויקרא יח,ה: וּשְׁמַרְתֶּם אֶת-חֻקֹּתַי וְאֶת-מִשְׁפָּטַי, אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם:  אֲנִי, יְהוָה: מה ההבדל בין 'אדם' ל'האדם'? מלבי"ם: "שם הבא בה"א מורה על כלל המין ... ובמה שכתוב 'אשר יעשה האדם', וכן 'זאת תורת האדם', היינו המין כולו, ואינו מדבר מישראל לבד". שמירת חוקי ה' ומשפטיו אינם מיועדים אך ורק לעם ישראל, אלא לכל אדם.

 

לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת קדושים

יט,ב: דַּבֵּר אֶל-כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם--קְדֹשִׁים תִּהְיוּ:  כִּי קָדוֹשׁ, אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם: האם קדושת ה' תלויה בקדושת ישראל? מלבי"ם: "קדושתי מצד זה שאני אלוהיכם – תלוי בקדושתכם, ולכן הֱיו קדושים ואז אהיה קדוש מזה הצד שאני אלוהיכם ... אמנם ה' נעלה ונישא מכל והוא בקדושתו, בין יתקדשו המונהגים בין לא". קדושת ה' תתממש אם נהיה מונהגיו, אך קדושתו בעינה עומדת.

 

יט,יח: וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ:  אֲנִי, יְהוָה: איך ניתן לצוות על אהבת אחר כמו את עצמו, שהרי 'זה דבר שאינו בכוח הנפש, וגם אין לצוות על אהבה או שנאה, שאין אדם מושל עליהם'? מלבי"ם: "שיראה להגיע לחברו מה שרוצה להגיע לעצמו, הן מן התועליות הן משמירת הנזק ... הן לבריאות גופו הן להצלחת נכסיו, בכל אשר ישתדל לעצמו". מכאן נוכל להגדיר, מהי 'אהבה' = רצון שלנאהב יהיה טוב, כמו שהיית רוצה לעצמך. קולע.

 

כ,כו: וִהְיִיתֶם לִי קְדֹשִׁים, כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְהוָה; וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן-הָעַמִּים, לִהְיוֹת לִי: במה עם ישראל מובדל מן העמים? מלבי"ם: "על ידי מצוות התורה וגדריה וחוקיה – נעשה הבדלה טבעיית ביניכם ... 'והייתם לי קדושים' ... שרק אז תהיו לחלקי ומושגחים מאתי, ואם לאו – תהיו תחת ממשלת אחרים ... וטוב בזה הכובש (את יצרו) מן הצדיק הגמור, כי בהיות יצרו מסיתו לעבור עבירה והוא כובד יצרו מפני מצוות ה' – נמצא פורש מן העבירה בבחירה וכבישת היצר, ומקבל עליו עול מלכות שמיים". ההבדלה מן העמים באה לידי ביטוי בכיבוש היצר, ואז נהיה גדולים ומובדלים מהם, אף אם הם צדיקים ואינם חוטאים. מעניין.

 

שבת שלום, שבת של שמירת חוקי ה', להתקדש בו יתברך, לרצות טוב לזולתנו ולכבוש את יצרנו, ומזל טוב לקראת הִכנסי לשנתי השבעים, אורן.

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה