chiddush logo

" שרפים עומדים ממעל לו ",או בחירות

נכתב על ידי izik28, 30/1/2021

 ב

ד"ת להפטרת פרשת יתרו שבט התשפ"א ,שבת מברכין 


"שרפים ממעל לו" ?או" בחירות!" לע"נ משה בן פרלה מרים בת רבקה וחנה מטיא בת אסתרא ז"ל 

--------------------------------------------------------

הפטרת הפרשה נפתחת בפסוקים,"     בשנת מות המלך עזיהו ואראה את אדני ישב על כסא רם ונשא ושוליו מלאים את ההיכל שרפים עמדים ממעל לו שש כנפים שש כנפים לאחד בשתים יכסה פניו ובשתים יכסה רגליו ובשתים יעופף  "  ,רואים את המילים המסומנות בקו? קראו שוב..  נראה תמוה מאוד מאוד , האם יש יש מישהו שהוא מעל הקב"ה ?? רשי מסביר," שרפים עומדים ממעל" - בשמים

"לו" - לשמשו כן תירגם יונתן שמשין קדישין ברומא קדמוהי

"בשתים יכסה פניו" - שלא יביט לצד השכינה

"ובשתים יכסה רגליו" - לצניעות שלא יראה כל גופו לפני בוראו ובתנחומא ראיתי כסוי הרגלים לפי שהם ככף רגל עגל שלא להזכיר לישראל עון העגל"

לפי דברי רשי  יש מישהו מעל הקב"ה והם משרתיו אשר עומדים ברום עולם ומשמעים דברי אלקים חיים ומלך עולם , המלבים מסביר," שרפים", עתה שב לבאר ההשגה השניה אשר השיג מן ההנהגה הנסיית הנעלה מן ההנהגה הטבעיית, הנעשית באמצעות השרפים, "עמדים ממעל לו", שהם עומדים ממעל להכסא (לו מוסב על הכסא), כי הם המניעים את הכסא שהיא המערכת וגבוהים ממנה, ואמר עומדים, כי יען שהנהגה זאת אינה קבועה, הם עומדים מוכנים לעת יצטוו." וידוע ותמוה שמלאכי מרום אין בהם יצר הרע או משהו בסגנון...הם אינם מקימים את המצוות שניתנו רק לנו עם ישראל במתן תורה אותו נקרא בפרשת יתרו השבת , עיסוקם הוא למעשה במימוש רצון ה" שניתן למלאכים לקיים בעולמנו אנו , כאן אנחנו נכנסים לתמונה..... האם כאשר אנו מקימים מצווה אנו "כביכול," מעל הקב"ה או בסמוך אליו? 

לאדם בשונה מהמלאכים ניתנה הבחירה החופשית  ,אם ללכת דרך הטובה והמצוה או דרך הרוע, 

כאשר אדם מקיים מצווה כלשהי ,לא כלעשות טובה לקב"ה אלא בשמחה אמיתית כמה שאפשר, הוא גורם נחת רוח לשוכן המעונה ,אותה מצווה מעלה את קרנו של האדם עד לכסא הכבוד ,מה עוד שאנו אומרים בכל בוקר את הברכה," אלקי נשמה שנתת בי טהורה ,אתה בראתה אתה יצרת.."  אנו יצירי כפיו של ה" מה שמתחבר עם הפ"ס," בצלם ה, ברא אותו" מה שמקשר אותנו עם שעבוד מצרים ממנו יצאנו לחרות כדי להיות בני חורין ולממש את הבחירה החופשית באותה החרות ! שמקבילה למצוות הציצית בה נאמר," וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה" אלהיכם ועשיתם אותם.. אני ה" אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים להיות לכם לאלהים אני ה" אלהיכם ,אמת" ,המדרש מסביר על אותה לבנת ספיר שמסבירה איך אפשר " לראות את כבוד ה" כבפ"ס הראשון בהפטרה",  תניא, היה ר' מאיר אומר: מה נשתנה תכלת מכל מיני צבעונין? מפני שהתכלת דומה לים וים דומה לרקיע ורקיע לכסא הכבוד, שנאמר: ותחת רגליו כמעשה לבנת הספיר וכעצם השמים לטהר, וכתיב: כמראה אבן ספיר דמות כסא", המדרש מסביר" לִבְנַת - מלשון לְבֵנָה ששמים בבניין. "כמעשה לבנת הספיר - היא היתה לפניו בשעת השעבוד, לזכור צרתן של ישראל, שהיו משועבדים במעשה לבנים"הלבנה מסמלת את עבדות בני-ישראל במצרים, שמות: "וַיְמָרְרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה, בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים וּבְכָל עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה, אֵת כָּל עֲבֹדָתָם אֲשֶׁר עָבְדוּ בָהֶם בְּפָרֶךְ". כשבני-ישראל עבדו בפרך במצרים, הם חשבו אולי שה' שכח אותם, שלא אכפת לו מהם.    עכשיו, במעמד כריתת הברית בין ה' לישראל, חשוב לה' להראות להם שמעולם לא שכח ולעולם לא ישכח - הלבנה המסמלת את השיעבוד ,נמצאת תמיד לידו, כביכול מונחת על הארץ ליד רגלי כיסא הכבוד.

. לִבְנַת - מלשון לָבָן, צבע בהיר מאד, "עֶצֶם נֶעְדָּר כָּל הַצּוּרות הַשִּׂכְלִיּות וּמוּכָן לְקַבְּלָם, כְּמו הַסַּפִּיר הַלָּבָן הַנֶּעְדָּר מִכָּל הַמַּרְאות. וְהוּא עֶצֶם הַנֶּפֶשׁ הָאֱנושִׁית הַשִּׂכְלִית, הַנֶּעְדֶּרֶת מִכָּל מַדָּע וּמוּכֶנֶת לְקַבְּלָם בְּעִיּוּן בְּחִירִיִּי" הספיר הלבן-שקוף מסמל את נפש האדם, שהיא בלידתו של האדם כמו "לוח חלק" המוכן לקבל כל דעה וכל נטיה לפי בחירתו החופשית של האדם.  "וְרָאוּ שֶׁזֶּה הָעֶצֶם הוּא נִבְדָּל מִן הַחמֶר הָאֱנושִׁי וְטָהור מִמֶּנּוּ, כְּמו שֶׁעֶצֶם הַשָּׁמַיִם... טָהור וְנָקִי".   עכשיו, במעמד קבלת התורה, חשוב לה' להראות לבני-ישראל שיש להם בחירה חופשית - הנפש שלהם היא שקופה וצלולה כמו ספיר, טהורה ונקיה כמו השמים. גם אם האתגר שמציבה התורה נראה קשה - הוא תמיד אפשרי וְתַחַת רַגְלָיו - בָּאָרֶץ, שֶׁהִיא שֵׁפֶל הַכּל, כְּאָמְרו",: "כֹּה אָמַר ה': הַשָּׁמַיִם כִּסְאִי וְהָאָרֶץ הֲדֹם רַגְלָי, אֵי זֶה בַיִת אֲשֶׁר תִּבְנוּ לִי וְאֵי זֶה מָקוֹם מְנוּחָתִי",אם נזכור דברים אלו  נזכה בקיום הברכה "אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּצַלְמו; בְּצֶלֶם דְּמוּת תַּבְנִיתו.ֹ וְהִתְקִין לוֹ מִמֶּנּוּ בִּנְיַן עֲדֵי עַד; בָּרוּךְ ...יוֹצֵר הָאָדָם." . הקב"ה רוצה שנבחר באותה חרות  ממתן תורה ,אני בחרתי בה והיא לי לעזר בקיום דבר ה" כהוצאת ד"ת אלו . חודש טוב בריא ושמח!

,

במשך לד"ת מצ"ב ברכה שסבי יצחק מלוך ז"ל כתב ללומדי התורה בבהכ"ס אבן גבירול , טרם הקמת היכל יהודה   והיא מוענקת  לכל  לומדי התורה ! חזקו ואמצו! 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע