אלהי העברים
ב"ה
פרשת בא - פרשת
המקדש
אלהי העברים
ראש
ישיבת המקדש
וראש
ומייסד מכון המקדש
מצינו בענין שליחותם של משה ואהרון אל
פרעה, שהם פונים אליו רבות בכינוי 'אלהי העברים', וכגון, שמות (ה, ג):
"וַיֹּאמְרו:ּ אֱלֹהֵי הָעִבְרִים נִקְרָא עָלֵינוּ נֵלֲכָה נָּא דֶּרֶךְ
שְׁלֹשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר". וכן: (שמות י, ג): "וַיָּבֹא מֹשֶׁה
וְאַהֲרֹן אֶל פַּרְעֹה וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו: כֹּה אָמַר ה' אֱלֹהֵי הָעִבְרִים עַד
מָתַי מֵאַנְתָּ לֵעָנֹת מִפָּנָי שַׁלַּח עַמִּי וְיַעַבְדֻנִי".
הדבר צריך הסבר, שכן, עם ישראל נקרא כבר
באותם ימים 'בני ישראל', וכגון (שמות א, א): "וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי
יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה". כך גם נקראו בפי כלל הציבור במצרים,
כמובא בשמות (א, ט): "וַיֹּאמֶר אֶל עַמּוֹ: הִנֵּה עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל
רַב וְעָצוּם מִמֶּנּו", לאור האמור, היה ראוי שמשה ואהרן יבואו לפני פרעה
בשם 'אלהי ישראל'?
וראה בראשית (לג, כ), שכבר בימי יעקב מובא
הכינוי הזה, ככתוב: "וַיַּצֶּב שָׁם מִזְבֵּחַ וַיִּקְרָא לוֹ אֵל אֱלֹהֵי
יִשְׂרָאֵל". מדוע, אפוא, מופיעים משה ואהרון בשם 'אלהי העברים'?
ונראה, שהשם 'עברי' או 'עברים' נחשב שם
גנאי בעיני המצרים. ראה בראשית (לט, יד): "וַתִּקְרָא לְאַנְשֵׁי בֵיתָהּ
וַתֹּאמֶר לָהֶם לֵאמֹר: רְאוּ הֵבִיא לָנוּ אִישׁ עִבְרִי לְצַחֶק בָּנו".
וכן: בראשית (מא, יב): "וְשָׁם אִתָּנוּ נַעַר עִבְרִי עֶבֶד לְשַׂר
הַטַּבָּחִים", ומפרש רש"י: "'נער עברי עבד' - ארורים הרשעים שאין
טובתם שלמה. מזכירו בלשון בזיון'. כן ראה בראשית (מג לב): "וַיָּשִׂימוּ לוֹ
לְבַדּוֹ וְלָהֶם לְבַדָּם… כִּי לֹא יוּכְלוּן הַמִּצְרִים לֶאֱכֹל אֶת
הָעִבְרִים לֶחֶם, כִּי תוֹעֵבָה הִוא לְמִצְרָיִם". נראה מן התיאור, שהמצרים
התנהגו עם העברים כאילו היו אלה טמאים שיש להתרחק מהם.
דווקא משום כך באים משה ואהרון אל פרעה
בשם הגנאי של ישראל, לומר לפרעה: הנה זה העם אשר מאסת בו אתה ועמך, ודברתם בגנותם,
דע! כי אלהי עם העברים, אשר השפלתם אותם והרחקתם אותם כטמאים, הנה אותו 'אלהי
העברים' שזלזלתם בו, בא לתבוע את עלבונם.
שבת
שלום