chiddush logo

פרשת השבוע - בא

נכתב על ידי אלון, 19/1/2021

 

"הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָודְשֵׁי הַשָּׁנָה" (שמות יב, ב)

 

בפרשתנו נאמרו לראשונה למשה רבנו מצוות שעליו למסור לכלל ישראל. המצווה הראשונה היא: "הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים" - מצוות קידוש החודש. מדוע זכתה מצווה זו למעמד מיוחד זה? ומהו הזמן המדויק של קידוש החודש?

מהו חודש? חודש מכונה גם "יֶרַח", כי הוא מציין את סיבובו של הירח סביב כדור הארץ, מאז שהוא "נולד", כלומר מאז שהירח נגלה לעינינו כשהוא קטן וצר מאוד, ולאחר מכן הולך וגדל ומגיע לשיאו באמצע החודש, ועד שהוא מגיע חזרה לקוטנו.

היום המדע יודע שתהליך זה אורך כ-29.5 ימים ועוד 44 דקות ו-3 שניות לערך (מתוך ויקיפדיה): "זמן ההקפה הסינודי (סינודי, מלשון מפגש) של הירח סביב כדור הארץ... הוא הפרש הזמן בין שני מולדים רצופים של הירח והוא החודש העברי. משך חודש סינודי ממוצע בשנת 2000 היה 29 יום, 12 שעות 44 דקות ו־2.8769 שניות".

וכך נכתב בתלמוד (מסכת ראש השנה כה, א): "אמר להם רבן גמליאל: כך מקובלני מבית אבי אבא - אין חדושה של לבנה פחותה מעשרים ותשעה יום ומחצה ושני שלישי שעה ושבעים ושלושה חלקים".

בתלמוד, שנכתב לפני יותר מ-2000 שנה, וכמובן שאז לא היו חלליות, טלסקופים, מחשבים וכו' - בא ומעיד רבן גמליאל שקיבל בתורה שבעל פה מדורות קודמים - "כך מקובלני מבית אבי אבא" - כי אורך חידושה של הלבנה הוא: 29.5 ימים, שני שלישי שעה ושבעים ושלושה חלקים.

בלי להיכנס איך מחשבים חלקי שעה לפי היהדות, ניתן לראות שההפרש בין עדותו של רבן גמליאל לבין הידע של המדע לגבי זמן סיבובו של הירח סביב כדור הארץ  - הוא מאוד זעום וקטן (חלקיקי שניה).

זוהי דוגמא אחת, המעידה על המידע הבלתי נתפס שהיה מצוי בידי חכמי ישראל - המעידה על כוחה של התורה שבעל פה שעוברת בשושלת מאבות אבותינו ועד למעמד מתן תורה בהר סיני - ששם התקבלה התורה שבעל פה ע"י הקב"ה יחד עם התורה שבכתב.

על כך אומר הפסוק (דברים ד, ו): "וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִיא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻוקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה".

על פסוק זה אמרו חז"ל (מסכת שבת, עה, א): "אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יוחנן... 'ושמרתם ועשיתם כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים' - איזו חכמה ובינה שהיא לעיני העמים? הוי אומר זה חישוב תקופות ומזלות".

הקב"ה ברא את כל בני האדם והוא דואג למציאות כולה. בחירתו בעם ישראל כמקבלי התורה, הייתה במטרה (שמות יט, ו): "וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ". ר' אברהם, בנו של הרמב"ם, בפירושו על התורה, מביא בשם אביו, שכשם שהכוהנים ממונים ללמד את עם ישראל תורה ועבודה, כך עם ישראל הם הכוהנים של העולם כולו.

המטרה היא שהעולם כולו ילמד מעם ישראל להכיר את הבורא יתברך ולהכיר את מצוותיו. כדי שדבר כזה יתרחש, צריך שהעמים יכירו שיש מה ללמוד מעם ישראל. לשם כך, צריך שיראו שעם ישראל מבין את חוקי הטבע, חוקי הבריאה. ובאמת, לאורך הדורות, רעיונות התורה השפיעו על כל העולם כולו.

אין עם אחר שהשפיע יותר על כל העולם כולו, ואין לך עם אחר שנדרש ממנו להשפיע בעתיד עוד יותר, כמו עם ישראל.

 

הרב נחום אליעזר רבינוביץ', מהאתר: "ישיבת ברכת משה - מעלה אדומים", www.ybm.org.il

מהחוברת: ראש חודש בהלכה ובאגדה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה