chiddush logo

האם משה רבנו לא ידע את הזמן המדוייק של חצות הלילה?

נכתב על ידי איתמר, 19/1/2021

 

"ויאמר משה כה אמר יהוה כחצת הלילה אני יוצא בתוך מצרים" (שמות יא, ד).


נשאלת השאלה: מדוע משה אמר כ-חצות שפירושו "בערך בשעת חצות" ולא ב-חצות? האם ייתכן שמשה רבנו לא ידע את השעה המדוייקת של חצות הלילה?


הגמרא (ברכות ג:) דנה בשאלה זו ואומרת שאם היית רוצה לטעון שמשה פשוט חזר על ציווי ה' עצמו שאמר כ-חצות, זה לא ייתכן  כי הרי אי אפשר לומר שיש לקב"ה ספק מתי חצות הלילה ועל כן אנו מוכרחים לומר שהקב"ה ציווה את משה לומר "בחצות" ומשה שינה ל "כחצות". אם כך, מדוע שינה משה מדברי ה' יתברך?


לפי דעה אחת, משה באמת לא ידע את זמן חצות הלילה ועל כן העדיף לומר "כחצות" כדי להמנע מלומר דבר שאין באפשרותו להוכיח שדבריו נכונים. ולפי הדעה השניה משה רבנו באמת כן ידע מתי זמן חצות אבל חשש שאיצטגינני פרעה יטעו בחישוב שלהם ולפני שיגיע זמן חצות האמיתי יחשבו שכבר הגיע הזמן ומכת בכורות לא הגיעה ואז יאמרו שמשה רמאי ושקרן ועל כן העדיף משה לשנות ולומר בערך בחצות, כדי להמנע ממצב שכזה שעלול להיווצר חילול השם. מכאן אנו רואים חיזוק לאמרה: "למד לשונך לומר 'איני יודע', שמא תתבדה ותאחז". אנו צריכים ללמוד ולהרגיל עצמנו לומר "איני יודע" שאם לא כן, יש לחשוש שהבריות יתפסו אותך בתור אדם לא אמין.


מוסיף המהר"ל (נתיב האמת פ"ב) ואומר שיש ללמוד מכך עד כמה אדם צריך להתרחק ממדת השקר, שהרי במקרה שלנו, גם אם האצטגננים של פרעה היו טועים בחישוב- הרי תוך כמה דק' ספורות היתה מגיעה המכה והם היו מכירים בטעותם. ואעפ"כ משה רבנו, העניו מכל אדם, העדיף לשנות בשביל שאפילו לזמן המועט הזה הוא לא ייחשב למי שאינו דובר אמת.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע