לקט מתורה ככתבה לאי"ם - פרשת ויחי
לקט
מ"תורה ככתבה" לאי"ם – פרשת ויחי
מח,יד: וישת על ראש
אפרים: ש: מדוע דווקא 'וישת' ולא 'וישם'? ת: יעקב שם את ידו הימנית
על ראש אפרים, עם מסר יסודי ותשתיתי שיהיה לו השפעה על הדורות הבאים. זה גם מזכיר
את שת בן אדם, שמניין הדורות מאדם עד נוח עבר דרכו ולא דרך קין (בראשית ה,ג), אף
כי קין היה מבוגר משת, לכן התורה משתמשת דווקא בלשון 'וישת'. גם במניין הדורות יש
מסר יסודי ותשתיתי המשפיע על העתיד.
מח,טו: ויברך את
יוסף: ש: מדוע זאת ברכה ליוסף, הרי היא מופנית אל מנשה ואפרים (יברך את
הנערים ... וידגו לרוב)? ת: יוסף קראם בשמותם לציין את הניתוק מבית אביו,
והנה בא יעקב ומחבר אותם איתו ("ויקרא בהם שמי"; פסוק ט"ז), ולכן
זאת הברכה שייחל אליה יוסף כל השנים. גם את הנערים בירך יעקב ישירות, בפסוק כ': וַיְבָרְכֵם בַּיּוֹם הַהוּא, לֵאמוֹר, בְּךָ יְבָרֵךְ
יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר, יְשִׂמְךָ אֱלֹהִים כְּאֶפְרַיִם וְכִמְנַשֶּׁה.
מט,א: אשר יקרָא
אתכם: ש: מדוע דווקא 'יקרָא' ולא 'יקרֶה'? ת: יעקב אמנם אומר את
הדברים בעל-פה, אך מתכוון לומר שאלו דברים חשובים מאוד, כאילו הוא קורא אותם מן
הכתוב, כמסמך מחייב.
נ,יד: וישב יוסף
מצרימה, הוא ואחיו: ש: מדוע חזרו למצרים, ולא נשארו יוסף ואחיו בכנען?
ת: זה היה אינטרס הן של המצרים והן של יוסף ואחיו. יוסף קבל אישור מפרעה לקבור
את אביו, ולא קיבל אישור לעזוב את מצרים, לכן השאירו האחים את טפם ומקניהם בארץ
גושן, ולכן פרעה שלח את עבדיו עם מסע הקבורה, לפקח על השיבה. מדוע היה כל כך חשוב
לפרעה שישובו, הרי כבר הרבה שנים אין רעב ואין תועלת מיוחדת בממשל יוסף? לפי ההסבר
שמנשה א