chiddush logo

וויתור גורלי

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 26/11/2020

  סיכום קצר מתוך שיעורו של הרב יגאל שנדורפי - ראש ישיבת ישועת מרדכי


במבט ראשון אנו חושבים שמי שמוותר - מפסיד, נראה מספר דוגמאות לכך שדווקא על-ידי הוויתור מגיעים למעלות גדולות שאי אפשר היה לזכות להן בלעדי הוויתור.

הוויתור של רחל

בזמן שרחל וויתרה על יעקב ומסרה לאחותה את הסימנים, היא לא ידעה שבסופו של דבר יעקב יתחתן גם אתה, מבחינתה זה היה וויתור מוחלט. כלפי חוץ רחל וויתרה על הכל, היא כבר לא תוכל להיות אם של עם ישראל. אך האמת היא שאם רחל לא הייתה מוסרת את הסימנים לאחותה, היא לא הייתה יכולה ללדת כלל, כפי שאומר רש"י, "ויזכור אלוקים את רחל -  זכר לה שמסרה  סימניה לאחותה ושהיתה מצירה שלא תעלה בגורלו של עשו, שמא יגרשנה יעקב לפי שאין לה בנים" (בראשית ל' כ"ב). כלומר בזכות הוויתור הכי גדול היא זכתה להיות אחת מארבעת האימהות.

הוויתור של יהושע

באופן דומה, גם יהושע בן-נון היה בטל לגמרי למשה רבינו. במקום לנצל את כל הזמן ללימוד וכו' היה מסדר את הספסלים והמחצלות בבית המדרש. אדם מן הצד היה יכול לומר "מה כבר יצא ממנו?". אבל הוא היה זה שה' בחר בו להיות ממשיכו של משה רבינו ולהכניס את בני ישראל לארץ ישראל.

גם רבי נתן[1], היה גאון גדול, בקיא בכל חלקי התורה הנגלה והנסתר, והיה יכול בקלות לשמש בתפקיד נכבד במקום זאת הוא בחר להתבטל בתכלית הביטול לרבי נחמן, עד שאמר שהוא רק הקולמוס של רבו. זכה להיות הצינור של כל תורת ברסלב[2] וזכה לחבר בעצמו את "ליקוטי תפילות" ואת החיבור המיוחד במינו "ליקוטי הלכות" בו הוא מחבר את הנגלה והנסתר ולהיות ממשיך דרכו של רבי נחמן.

מכאן נוכלל ללמוד גם לחיינו שהפחד לצאת "פרייר" ולוותר במקום הלא נכון - מונע מאיתנו את אפשרות להגיע למקומות שלא ציפינו.



[1] אשר יום ההילולה שלו חל בי' בטבת.

[2] עליו אמר רבי נחמן "אמר (כשדיבר אל תלמידיו הקרובים) כל אחד מכם יש לו חלק בהתורה שלי. אבל נתן יש לו חלק גדול יותר מכלכם. ענה ואמר אתם יודעים זאת שאם לא היה הוא לא היה לכם אפלו עלה (עמוד) אחד מהספר" (חיי מוהר''ן-נסיעתו לארץ ישראל-ש"ע)


 [פינחס1] *** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע