עיונים לשוניים - פרשת בראשית: יום אחד, מספר סודר ומונה
נכתב על ידי איתיאל, 22/10/2020
בשם המספר יש שתי מערכות:
מספר מונה: אחד, שניים, שלושה / אחת, שתיים, שלוש.
מספר סודר: ראשון, שני, שלישי / ראשונה, שנייה, שלישית.
ימי הבריאה מסוכמים "ויהי ערב ויהי בוקר יום...". רוב הימים כתובים במספר סודר (שני, שלישי וכו') - וכך אנו מונים בימינו.
אך היום הראשון נקרא "יום אחד".
חז"ל הבחינו בחריגה, ודרשו "שאותו היום היה יחיד בעולמו" - שאפילו המלאכים עוד לא נבראו.
והראב"ע פירש שהפסוק משלים את האמירה "ויקרא אלוקים לאור יום ולחושך קרא לילה" - ומסכם: "ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד" - כלומר: אחרי שהיום נחלק לזמן של אור הנקרא יום וזמן של חושך הנקרא לילה, נמצא שערב ועוד בוקר יחד (24 שעות) הם בסה"כ יום אחד. זו אמירה אסטרונומית כללית, לא לגבי היום ההוא
בבריאה.
הכלי יקר מוסיף כאן עניין אמוני: לכאורה מציאות ההפכים בעולם עלולה להביא למחשבה שיש כוחות שונים בעולם (כמו באמונה הזורואסטרית למשל), אמונת שניות. לכן מדגישה התורה כי כל המקרים השונים, אור וחושך, לילה ויום - כולם ממקור אחד.
והרמב"ן פירש על דרך הפשט שלא שייך למנות ראשון לפני שיש שני. וכיוון שעוד לא היה יום נוסף בבריאה - לא שייך לומר ראשון.
***
מעניין שכל המפרשים התעוררו לעניין בפסוק "יום אחד", ולא בפסוק:
ספר בראשית - פרק ב׳ - פסוק י״א:
{יא} שֵׁ֥ם הָֽאֶחָ֖ד פִּישׁ֑וֹן ה֣וּא הַסֹּבֵ֗ב אֵ֚ת כָּל־אֶ֣רֶץ הַֽחֲוִילָ֔ה אֲשֶׁר־שָׁ֖ם הַזָּהָֽב׃
ראיתי בשפתי חכמים שמסביר:
בא לומר שהנהרות לא התחלקו ונוצרו בזה אחר זה, אלא יחד. ומה שמונה אותם במניין סודר הוא כנראה לפי סדר גיאוגרפי (מדרום לצפון?. ואולי לפי סדר חשיבות?) ולא לפי סדר היווצרותם.
*
ולפי הרמב"ן מסתבר דווקא להיפך. שנוצרו בזה אחר זה. ועל הראשון אי אפשר לומר "ראשון", כי עוד לא היה שני.
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)