chiddush logo

שלום בית מתוך הפרשה - ודבק באשתו

נכתב על ידי תורתך_שעשועי, 13/10/2020

  **סיכום קצר מתוך שיעור של הרב יגאל שנדרופי ראש ישיבת ישועת מרדכי**

שלום בית מתוך הפרשה – איזה קשר ה' מצפה שיהיה בתוך בית יהודי?

מוכר המצב שבו מאוכזבים מעט מבן הזוג או כועסים עליו ולרגע אחד מרגישים "אני לא יכול אתו/ה...". לאחר מכן מתגברים על כך ומפסיקים לריב, וממשיכים הלאה בצורה כלשהי ובתחושת סיפוק: "יש לי שלום בית!" כאשר בעצם המצב האמתי הוא 'הפסקת אש' - אין 'מלחמה', למצב הזה אנשים רגילים לקרוא - 'שלום'. האם זה ה'שלום בית' שה' מצפה מאתנו?

ה' מגלה לנו את דעתו, רצונו שתהיה דבקות וקרבה גדולה מאוד בין בני הזוג, כדברי הפסוק, "וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד" (בראשית ב' כ"ד). אם נתבונן, נבחין שפסוק זה לא נאמר לבני ישראל דווקא, אלא הוא מתייחס לכלל האנושות. הקדוש-ברוך-הוא מצפה לקשר עמוק של דבקות וקרבה גדולה מכל בן נח! לא שלום 'קר', אלא זוגיות חמה, זוגיות שבה הבעל והאישה חושבים ומתגעגעים אחד אל השני כל הזמן.

למה אנשים מרגישים לא טוב?

אפשר לראות אנשים רבים שמרגישים 'לא טוב' ולא מבינים מדוע. התורה פותרת את התעלומה, הרגשת ה'לא טוב' שלנו נובעת מכך שהאדם 'לבד', "לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ" (בראשית ב' י"ח). רווק הוא 'לבד', אבל יכול להיות גם אדם נשוי שהוא נכלל בהגדרה של 'לבד'. הקשר בין בני הזוג אינו צריך להתבסס רק על תקשורת פורמלית של ניהול הבית והמשפחה[1], אלא להוות תקשורת עמוקה שבה כל צד מביא את כל כולו, בלי "מסכות" לתוך מערכת היחסים הזוגית, ומשתדל להיות כמה שיותר 'דָּבֵק' באשתו. מטרה זו צריך שכל זוג יציב לעצמו. זאת הזוגיות שה' מצפה, אפילו מבני נח.

זוגיות של בני ישראל

אם זה הרף שמוצב לכל העולם, מה הציפייה מעם ישראל בתחום זה? הציווי שמתייחס לישראל הוא: "וְשִׂמַּח אֶת אִשְׁתּוֹ אֲשֶׁר לָקָח" (דברים כ"ד ה'). יש כאן ציפייה להתעלות מעל עצמנו. לא כשני שותפים שווים, אלא על הבעל לשים את טובת אשתו בראש סדר העדיפויות. המטרה שלי היא שאשתי תרגיש כמה שיותר טוב, טוב אמתי ופנימי.

בתנ"ך ובדברי חז"ל, הקשר בין הקדוש-ברוך-הוא לעם ישראל נמשל מספר רב של פעמים לקשר בין בעל לאישה. חשוב לדעת, שהמשלים שהתורה וחז"ל משתמשים בהם אינם מקריים. יש בהם משמעות פנימית הקשורה לנמשל. יש קשר הדוק והשפעה הדדית בין המשל לנמשל. ככל שיהיה קשר יותר חם, קרוב ועמוק בין איש לאשתו בבתי ישראל, כך יתחזק ויעמיק הקשר בין הקדוש-ברוך-הוא לעם ישראל. כל אחד הפועל לשמח את בת זוגתו ולחזק אתה את הקשר מוסיף קרבה בקשר של בורא העולם עִם עם ישראל.



[1] כגון, "מה המצב בבנק", "מה נעשה מחר", "לאן לשלוח את הילדים" וכדומה.



*** ישיבת ישועת מרדכי היא ישיבה לבחורים אוהבי תורה ועשייה.

ישיבה תורנית ומשפחתית עם חיבור לתורת ארץ ישראל. 

- מסגרת שהיא מחוץ למסגרת 

סרטון תדמית:

https://www.youtube.com/watch?v=UO3xCgBUOEY

טלפון לפרטים מזכיר הישיבה : 

פינחס בן חמו - 0545770853

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע