chiddush logo

הערכת שווי חברה – 3 השיטות הנכונות

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 8/10/2020

 כאשר רוצים להעריך שווי חברה, צריך לחשב את הערך שלה בשיטה שהכי מתאימה לה באמצעות ייעוץ אקטוארי. ישנן 3 שיטות בהן ניתן לחשב שווי חברה, ואותן יסקור המאמר שלפניכם.



הסיבות להערכת שווי חברה

אומדן שווי חברה נדרש מסיבות שונות כגון: במידה וחברה נמצאת בהליכי פשיטת רגל, הבנק או רשות ההוצאה לפועל צריכים לדעת את שוויה. כאשר חברה נמכרת למשקיעים או עושה מיזוג עסקי עם חברות אחרות. כשמחזיקי המניות מעוניינים לפרק את החברה או כשנוספים לה שותפים. במידה וצריך חוות דעת משפטית בעת הליך משפטי, או כאשר חברה לוקחת הלוואה מהבנק או מגוף פיננסי אחר.

הערכת שווי חברה עושה אקטואר שכר, שהוא רואה חשבון או מנהל כספים המעניק גם שירותי ניהול כספים במיקור חוץ לעסקים וחברות. הוא מעריך את הנכסים של החברה, הרווחים שלה, ההפסדים, החובות וההתחייבויות. הוא מעריך גם את תיקי ההשקעות, תזרים המזומנים וכל הון עתידי אחר של החברה.

ישנה חשיבות רבה לשיטת חישוב אומדן החברה כיוון שהיא צריכה להיות מותאמת באופן ספציפי לחברה. האומדן נעשה באמצעות כלים מתמטיים וסטטיסטיים, המשווים בין הערך של החברה לערך הקיים במשק, ובין המצב הקיים למצב העתידי של החברה.

ישנן 3 שיטות בהן ניתן לחשב את ערכה של החברה, ולהלן נפרטן:

שיטת תזרים המזומנים

ניהול כספים של תזרים מזומנים נעשה באמצעות חוות דעת אקטוארית, הניתנת למבקשי הערכת שווי החברה בשיטת DCF DISCOUNTED CASH FLOW. שיטה זו מחשבת ניהול תזרים מזומנים של החברה, כולל הכנסות והוצאות קיימות ועתידיות. התוצאה היא מחיר ההון המשוקלל של החברה עם סיכון ספציפי הנקרא WACC. זוהי שיטה פופולרית המשקפת את ערכה הפיננסי של החברה.

שיטת המכפילים

שיטת המכפיל קובעת את הרווחים של החברה המוכפלים בנתונים פיננסיים של חברות דומות מאותו תחום. החיסרון שלה הוא השוני בין החברה לחברות דומות, שעלול להטות את התוצאות. מאידך, שיטה זו מהירה ופשוטה יותר משיטת תזרים המזומנים. כמו כן, השיטה מתאימה לחברה שיש לה יציבות ברווחים לאורך שנים.

שיטת שווי הנכס

שיטת השווי הנכסי מחשבת את ערך הנדל"ן של החברה. היא מתאימה בעיקר בתהליכי פשיטת רגל או הערכת ארגונים מסחריים. מפחיתים את חובות החברה מערך הנכסים ולכן השיטה הזו יותר תומכת. בשל עובדה זו משתמשים בשיטה זו לצד שיטת ה-DCF.

מה משפיע על החישוב של הערכת החברה?

כדי להעריך שווי חברה באופן ספציפי והמדויק ביותר, חייבים לקבל את כל המידע הקשור להון הפיננסי של החברה. היועץ האקטוארי מקבל מידע ממנהלי החברה והמחלקות השונות, ומכניס את הנתונים למערכת סטטיסטית, שמחשבת אותם באמצעות השיטה שמתאימה לה. מן הראוי להכניס לנתונים את פקטור המוניטין של החברה, הן מהיבט המיתוג שלה והן מהיבט היציבות המסחרית שלה. יועץ אקטוארי יתאים את השיטה הנכונה ביותר לחישוב שווי ערך החברה, ויחשב אותו באופן מדויק עד כמה שאפשר.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע