chiddush logo

לקט מביאור אלשיך לתורה - פרשת האזינו

נכתב על ידי אורן מס, 25/9/2020

 

לקט מביאור אלשיך לתורה – פרשת האזינו

 

לב,ה: שִׁחֵת לוֹ לֹא, בָּנָיו מוּמָם, דּוֹר עִקֵּשׁ, וּפְתַלְתֹּל: מה המום של בניו? אלשיך: " עם היותם בני אל חי, יצאו מדרך הטובה ... מומם – היותם דור עיקש". עצם היות העם בני ה', ובכל זאת להעיז ולחטוא, זה מעין מום בנפש.


לב,ו: הַ לְיְהוָה, תִּגְמְלוּ-זֹאת--  {ס}  עַם נָבָל, וְלֹא חָכָם: נבל אינו היפך חכם, ומדוע לא ייכתב 'נבל ולא צדיק' או 'סכל ולא חכם'? אלשיך: "על היותכם כפויי טובה ... תחשבו ל'עם נבל', כי אין נבלות ורשע גדול מזה ... והוא 'ולא חכם', כי ללא חכם יתייחס בעשותו הדבר הזה ... כי לו היה חכם, היה רואה את הנולד". לעתים חוסר חכמה נובע מרשעה וכפיות טובה. מעניין.


לב,יט: וַיַּרְא יְהוָה, וַיִּנְאָץ: מדוע התורה חוזרת כאן על הצרות הצפויות לעם אם יחטאו, הרי כבר אמרה זאת בפרשת בחוקותי? אלשיך: "בדברי השירה הזאת מספר קו לקו את אשר יקרה אותם, הגלויות והצרות כסדרן והלכתן בקוצר, למען ירוץ קורא בם ויראו וייבושו וישובו עד ה'". שירת האזינו היא רמז לארבע הגלויות העתידות לבוא על העם עד הגאולה השלמה, במהירה בימינו אמן. ארבע הגלויות הן: נבוכדנצר (בבל), מדי (המן), יוון, רומי (החורבן), וכולן רמוזות בשירת האזינו.


לב,מז: כִּי לֹא-דָבָר רֵק הוּא, מִכֶּם--כִּי-הוּא, חַיֵּיכֶם; וּבַדָּבָר הַזֶּה, תַּאֲרִיכוּ יָמִים עַל-הָאֲדָמָה: מה הכוונה שהתורה אינה דבר ריק, ובמה היא מאריכה את ימינו על האדמה? אלשיך: "נפשות עם בני ישראל – חלק אלוה ממעל המה ... לא דבר ריק הוא מכם ... בעשותכם על חיי הנפש (ולא רק הגוף) – יהיה לכם גם חיי הגוף, וזהו 'ובדבר הזה', הוא חיי הנפש הנזכר – 'תאריכו ימים על האדמה'". המשוואה ידועה מראש: תקיימו תורה – תקבלו אורך ימים.


שבת שלום, שבת של הבראה מקורונה, חוסר עיקשות וחוסר כפיות טובה, ועם תשובה אל ה' לאריכות ימים, ושנה טובה, ומחילה גמורה, אורן.

 

 


 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע