chiddush logo

ראש השנה - אַשְׁרֵי אִישׁ שֶׁלּא יִשְׁכָּחֶךָּ

נכתב על ידי אלון, 13/9/2020

 

ראש השנה נקרא גם יום הזכרון. מה עלינו לזכור?

בליל ראש השנה, החיים של השנה שעברה נגמרו, והחיים של השנה החדשה עדיין לא הופיעו, המציאות הזאת היא להיות תלויים.

את המציאות הזאת היינו צריכים לחוש אותה כל השנה, שכל חיינו תלויים בקב"ה, ואחד המסכים הגדולים החוצצים ביננו לקב"ה, הוא העובדה שאנו מרגישים וחשים שחיינו בידינו, אנו רואים בעיניים איך הכול תלוי בנסיבות, במאמצים, באנשים סביבנו, ולא חשים את יד ה' המכוונת, המדריכה והמנהלת.

ראש השנה הוא יום הזכרון שבו אנו נדרשים להביא לכך שהקב"ה ירצה למלוך עלינו, ירצה לחיות אותנו. לזכור ולחוש את האמת הגדולה של העולם, שהכול תלוי ועומד מהכוח האלוקי, הוא המשגיח, המכוון, המחייה והמנהל, כפי שאנו אומרים בתפילת המוסף של ראש השנה בברכת הזכרונות: "אַתָּה זוֹכֵר מַעֲשֵׂה עוֹלָם. וּפוֹקֵד כָּל יְצוּרֵי קֶדֶם... כִּי אֵין שִׁכְחָה לִפְנֵי כִסֵּא כְּבוֹדֶךָ. וְאֵין נִסְתָּר מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ... כָּל הַיְצוּר לֹא נִכְחַד מִמֶּךָּ. הַכֹּל גָּלוּי וְצָפוּי לְפָנֶיךָ ה' אֱלֹקינוּ... וּבְרִיּוֹת בּוֹ יִפָּקֵדוּ. לְהַזְכִּירָם לְחַיִּים וְלַמָּוֶת... אַשְׁרֵי אִישׁ שֶׁלּא יִשְׁכָּחֶךָּ, וּבֶן אָדָם יִתְאַמֶּץ בָּךְ. כִּי דּוֹרְשֶׁיךָ לְעוֹלָם לֹא יִכָּשֵׁלוּ. וְלא יִכָּלְמוּ לָנֶצַח כָּל הַחוֹסִים בָּךְ. כִּי זֵכֶר כָּל הַמַּעֲשִׂים לְפָנֶיךָ בָּא. וְאַתָּה דּוֹרֵשׁ מַעֲשֵׂה כֻלָּם".

הרב קוק זצ"ל בעולת ראי"ה מזהיר מתוצאות שכחת ההשגחה וההנהגה האלוקית: "בהיות האדם שָלְו, וחושב שטובו בידו, ושכך היא מדתו, שעמדתו היא עמדה בלתי עלולה להמעד, חזון כזב זה בעצמו הוא מוריד את הערך הרוחני של האדם, ומלפפו בחתולי דמיון כוזב, שממנו תוצאות לרגשי חיים נמוכים ואובדי כל ערך נשגב".

עלינו לחוש את התלות ואת חוסר האונים המוחלט לולא העזרה והחיות האלוקית, לזכור שהקב"ה הוא המחייה והמנהיג את העולם, ומכוח זה אנו נתיניו. רק בעולם שזועק לה' בכל ליבו, שזוהי תקיעת השופר, ה' ירצה לחזור למלוך ולהחיות. זה השלב הראשון בהמלכת ה' בעולם.

אך יש עוד זכירה חשובה מאד: לזכור מה הקב"ה רוצה מאיתנו, להיזכר במתן התורה, לזכור מה התכלית ומה האמצעי בעולם הזה, להיזכר באבותינו שאת דרכם אנו ממשיכים, לזכור מה תפקידו של העם היהודי.

מזכיר לנו הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל את תפקידנו: "עם ישראל הוא עם כוהנים, מורה דרך לעמים אחרים... 'גוי קדוש' ובכך תפקידו, שבהתנהגותו המופתית, באורח חייו ובטוהר המידות יהיה כספר חי, דוגמא לאומות העולם... עָם שהוא עצמו מקיים את התורה, וממילא מורה גם לאחרים את הדרך לחיים טהורים וקדושים".

ואם זכרנו את שני היסודות הללו, מוכנים אנו לראש השנה!

 

הרב גור גלון, מהאתר: "ישיבת הר ברכה" - http://yhb.org.il/?p=219

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע